Du är här

2018-08-03

QuickCool siktar på att säkra distributionsavtal i samtliga viktiga europeiska länder före årsskiftet - vd

Medicinteknikbolaget Quickcool siktar på att säkra upp distributörer i
samtliga stora europeiska länder före årsskiftet. Det uppger företagets vd
Fredrik Radencrantz för Finwire.

Idag har det sydsvenska bolaget säkrat distributörer i Storbritannien och
Irland. Förhandlingar sker i flera länder och Quickcool-chefen reser själv
runt för att träffa möjliga partners.

”Vi skrev vårt första distributionsavtal rörande Storbritannien och Irland
för en dryg månad sedan. Vi får tillgång till en stor marknad, samt
tillträde till ett stort antal 'influencers och Key Opinion Leaders' som är
viktiga för vår vidare försäljning. Prissättningen för oss är gynnsam.
Artiklar, lokala kliniska studier, citat, referenser med mera kan
återanvändas på andra marknader utan vi behöver att översätta materialet.
Storbritannien påverkar valen av lösningar på många av de andra marknaderna
inom hela Samväldet. Så det är utan tvekan de viktigaste marknaderna för
oss i inledningsfasen. Samtidigt så fortsätter vi arbetet med att knyta an
de lämpligaste distributörerna på de viktigaste marknaderna i Europa”,
säger Radencrantz.

”Vi kommer med allra största sannolikhet att finna partners på samtliga
stora marknader i Europa innan året är slut”, fortsätter han.

Exakt vilka marknader det rör sig om vill han inte kommentera givet
börsregelverket MAR.

Quickcool har likt många andra medicintekniska bolag fattat beslut om att
satsa på att arbeta med distributörer när försäljning sker utanför den
svenska hemmamarknaden. Enligt Radencrantz är fördelarna många, däribland
den lokala kunskapen och distributörernas fördel att kunna slå ut sin
försäljningskostnad på fler produkter vilket gör säljinsatsen billigare.
Dessutom står de närmare de lokala klinikerna. Avtalen kommer att vara
exklusiva för varje respektive marknad.

”Vi signalerar till dem att vi tror på dem. Och de känner att de kan arbeta
upp en försäljning på ett systematiskt sätt. De behöver därmed inte stressa
fram en lösning för att eventuellt behålla rätten att sälja våra lösningar.
De kan investera i lokala mässor, middagar med KOLs, i lokalt
marknadsmaterial med mera. Beroende på hur de presterar kan man sedan
förlänga exklusiviteten under ytterligare 2-3 års perioder”, säger han.

Vissa stora marknader har också stora skillnader internt. Tyskland och
Italien är sådana marknader där det exempelvis kan vara motiverat att
arbeta med flera distributörer, enligt Radencrantz.

CE-märkningen gör att Quickcool har rätt att sälja sitt system på 36
marknader däribland EU samt stora sjukvårdsmarknader som Turkiet,
Australien och Israel.

”Vi har många krav på en distributör. Vi söker mindre eller mellanstora
företag som redan i dag säljer produkter och lösningar till primärt
intensivvårdsavdelningar. Vi kommer att välja det företag på varje marknad
som vi känner har samma passion som vi, som är lika dedikerade och
fokuserade som vi, som kan dela försäljningskostnaderna med andra produkter
i portföljen som företaget har, och som har samma grundfilosofi som vi”,
säger Radencrantz.

Han tillägger också att det är viktigt att distributörerna har ett väl
etablerat nätverk samt goda möjligheter till utbildning och support.

Quickcool-chefen reser själv runt i Europa nu under sommaren för att träffa
olika aktörer. Även om rättigheter finns för att sälja systemet på en rad
marknader är det flera marknader som i dagsläget är för små givet att det
kräver mängder mer översättningar och anpassningar språkligt.

newsroom@finwire.se
Nyhetsbyrån Finwire

Författare Finwire Smallcap

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.