Du är här

2018-07-26

RADISSON: MYCKET KVAR GÖRA 5-ÅRSPLAN, REDAN BRA RESULTAT - VD

STOCKHOLM (Direkt) Hotellbolaget Radisson Hospitality har kommit 30 till 40
procent in i implementeringen av den femårsplan som presenterades i januari.
Trots att resultatet från detta arbete ännu inte har fått fullt genomslag
lyckas bolaget presentera historiskt starka kvartalssiffror.

Det säger vd:n Federico J. González till Nyhetsbyrån Direkt.

Efter dryga 7 procents intäktstapp i det första kvartalet från året före, var
intäkterna i det andra kvartalet i stort oförändrade från fjolårets andra
kvartal.

"Vi har städat upp och påverkades i det första kvartalet. Resultatet från
arbetet kommer att fortsätta att synas under kommande kvartal", säger han.

Under det första halvåret ökade intäkterna för Radissons jämförbara hotell,
inklusive hotell under renovering, med 2,8 procent, varav ökningen var 5,6
procent i det andra kvartalet. För innevarande helår spår bolaget en sådan
intäktsökning om 4,0 till 4,5 procent och bedömer vidare att
ebitda-marginalen för helåret 2018 blir runt 11 procent. Detta efter 10,1
procent under det första halvåret.

"Normalt sett så är det andra halvåret starkare än det första ur
marginalperspektiv. Detta då januari och februari är svaga månader medan
september är den enskilts starkaste ur volymperspektiv vilket hjälper
marginalen", förklarar han och lägger till att bolagets förändringsarbete
hjälper till att förbättra lönsamheten substantiellt mot de senaste åren.

Under de två förgående helåren, 2017 och 2016, har bolagets ebitda-marginal
landat på drygt 8 procent.

Bolaget arbetar med sådant som att stärka och positionera varumärken samt att
arbeta med prissättning och även att positionera om hotell inom uppsatta
varumärken.

"Vi har funnit alla varumärken vi ska verka under och implementerar nödvändiga
standarder i samtliga fastigheter. Det kommer att ta ytterligare sex till
tolv månader att helt komma dit", säger han vidare.

Federico J. González påpekar att det är en tvåårsresa med höga
capex-investeringar under 2017 och 2018. De hotell som det redan investerats
i visar samtidigt "resultat över förväntan".

På den viktiga nordiska hotellmarknaden exempelvis påpekar han att "väldigt
uppmuntrande" tecken märkts av.

"Vi visar upp en uppseendeväckande utveckling av intäkter för jämförbara
hotell, inklusive de under renovering, och tar marknadsandelar i både Norge
och Sverige", säger han.

Medan koncernens intäkter för jämförbara hotell, inklusive hotell under
renovering, ökade med 5,6 procent i det andra kvartalet var utvecklingen i
Norden +10,4 procent.

"Vi är ett bolag värt att följa med de åtgärder vi gör i såväl Norden som i
resten av världen", säger vd:n.

Utanför Norden talar han bland annat om en bra utveckling i Ryssland, även
undantaget en positiv VM-effekt i det andra kvartalet. Han tror också på
exempelvis den tyska marknaden samt att bolaget kommer att göra framsteg
längre söderut i Europa i länder som Frankrike, Spanien och Italien.

Därutöver påpekar han att länder som Turkiet och Egypten nu kommer tillbaka
med hög tillväxt. Däremot talar han om att det är tuffare kring
London-flygplatser som Stansted och Heathrow på grund av ökad konkurrens
kontra antalet resenärer.

"Men vi har inte sett någon stark brexit-påverkan, vi verkar mer utanför än
inne i London. Beroende på hur brexit blir kan det framför allt tänkas slå
mot London då det är basen för många storföretag. Däremot utvecklas
exempelvis Manchester väl och där ser vi ingen effekt", säger vd:n.

Tidig torsdagseftermiddag var Radisson-aktien upp 1,5 procent för dagen,
aktien har klättrat 33 procent under 2018.

---------------------------------------
Malcolm Svensson Rothmaier +46 8 5191 7918

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.