Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2015-05-07

Rasta Group: Bra start på året!

Rasta Group AB (publ.) Delårsrapport januari – mars 2015

* Periodens rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) är för koncernen -841
(2 896) tkr.
* Periodens rörelseresultat (EBIT) är för koncernen -5 477 (-2 394) tkr.
* Periodens totalresultat är för koncernen -6 921 (-9 645) tkr.
* Koncernen visar en omsättningsökning med 12 % för perioden jämfört med
2014.
* Koncernens nettoomsättning inklusive franchisetagare uppgick till 115 704
(104 933) tkr. Koncernen redovisar för perioden en nettoomsättning på 108
219 (96 786) tkr. Moderbolagets omsättning under perioden har varit 310 (3
051) tkr.
* Koncernens kassaflöde från den löpande verksamheten (resultat efter
finansiella poster plus avskrivningar samt poster som inte ingår i
kassaflödet) är för perioden -2 266 (-5 376) tkr.

Ovanstående siffror är hänsyn tagen till att hotellrörelsen är avvecklad 2014.

Händelser under perioden

Bolaget har bytt handelsplats för bolagets aktier från Nasdaq First North till
den Alternativa aktiemarknaden. Första dag för handel på den nya listan var
den 11 februari. I februari 2015 har bolaget lanserat ett samarbete med
Burger King om framtida BK restauranger på vissa befintliga
Rastaanläggningar.

Händelser efter rapportperiodens slut

Inga väsentliga händelser har inträffat.

VD:s kommentar

Bra start på året

Koncernens första kvartal 2015 har börjat över förväntan och bolaget har
omsättningsökningar på ca 4% på jämförbara anläggningar och ca 12% totalt
jämfört med 2014. Det är bästa starten på flera år och ökningen beror på att
fler kunder har besökt oss, för våra priser är oförändrade. Resultatmässigt
gör vi en resultatförbättring mot ifjol med ca 2,5 mkr vilket känns väldigt
bra, då första kvartalet på året brukar vara ett av koncernens och branschens
svagaste kvartal.

Bolagets resultat visar att vår grundverksamhet, Serviceanläggningar är stabil
och att bolagets långsiktigt lagda strategi med att vara ett renodlat
restaurangföretag är rätt vägval för bolaget.

Ledningen har stor tillförsikt inför resten av året och snart går bolaget in i
kvartal 2 och 3 som brukar vara gynnsamma för bolaget.

Affärsområde: Serviceanläggningar

Affärsområdet är koncernens stabilaste och är basen för hela koncernens
verksamhet och resultat. Affärsområdet levererar för kvartal ett 2015 till
och med lite över förväntningarna.

Vi har under februari månad lanserat ett samarbete med Burger King (BK), där
vi under sommaren kommer etablera två BK restauranger på befintliga
Rastaanläggningar (Håby och Brålanda) och har option på ytterligare 6 st om
dessa etableringar faller väl ut. Denna etablering kommer stärka våra
serviceanläggningar ytterligare och vi kommer kunna locka fler kunder till
oss, som i vanliga fall kanske inte stannar hos oss.

Affärsområdet är ju koncernens starkaste och ledningen tror på fortsatt
utveckling och fler serviceanläggningar de kommande åren. Vi kan ju hittills
konstatera att denna satsning varit lyckosam.

För befintliga anläggningar har omsättningen ökat med ca 4 %. Ledningen följer
dock utveckling inom affärsområdet kontinuerlig gällande priser, utbud,
koncept etc.

Affärsområde: Arenarestauranger

Affärsområdet har tidigare år haft problem med lönsamheten. Efter
åtstramningar kan vi nu se att lönsamheten och nyckeltal börjar peka åt rätt
håll och kvartal 1 har börjat mycket bättre än 2014.

2015 är ett bättre evenemangs år och vi tror dessutom när vi nu har fått
bättre styrning på vår grundläggande verksamhet på arenorna att 2015 ska bli
ett år där vi återigen kan visa bra lönsamhet.

Ett av våra större evenemang (Olympiatravet på Åby Travbana – med ca 13 000
åskådare 2015) har precis avklarats och vi kan konstatera att vi haft ett bra
första evenemang. Trots att det var ca 2 800 färre besökare i år kunde vi
behålla samma omsättning. För vår fotbollsarena Gamla Ullevi är det viktigt
att IFK Göteborg spelar bra och när detta skrivs är IFK serieledare, vilket
brukar öka antalet besökare på arenan och även vår lönsamhet.

Sommaren är snart här och då med konserter som Foo Fighters, One Direction,
Summerburst och inte minst Metallica. Hårdrock brukar vara den bästa varan
för vår arenaverksamhet, vilket även bör avspegla sig väl i affärsområdets
lönsamhet.

Delårsrapporten finns i sin helhet på www.rasta.se, under ”Finansiell info”.

För ytterligare information kontakta

Ulrik Svartborn

Verkställande direktör Rasta Group AB

Telefon 031-725 95 20

Epost ulrik.svartborn@rasta.se

Rasta Group AB
(publ.) äger, förvaltar och utvecklar bolag inom servicenäringen. Bolaget är
listat på den Alternativa aktiemarknaden sedan 11 februari 2015 och hade per
31 mars ca 1 300 aktieägare.

Rasta bedriver serviceanläggningar som finns på följande 25 platser:
Hallandsåsen, Snapparp, Stigs Center, Tanum, Svinesund, Brålanda, Grums,
Vårgårda, Mariestad, Ulricehamn, Brunstorp-Huskvarna, Götene, Ödeshög,
Kalmar, Nyköpingsbro Öst/Väst, Tönnebro, Klevshult, Mölletofta, Mantorp,
Arboga, Ullared, Håby, Falköping och Väse.

Bolaget Ullevi Konferens och Kiosker AB bedriver all restaurang-, kiosk- och
konferensverksamhet på Ullevi. I verksamheten ingår Ullevi Lounge, två
restauranger samt konferensverksamheten. Vid arenaevenemang bedrivs även
försäljning i 20 talet kiosker. Från mars 2011 bedriver bolaget även
verksamhet på den nya arenan Guldfågel Arena i Kalmar.

Bolaget bedriver även restaurang, konferens- och kioskverksamheten på Åby
Travet i Mölndal. Verksamheten består av sex restauranger, tre salonger och
tre loger med en total kapacitet för 2 300 matgäster. Dessutom finns sex
kiosker vid arenaevenemang. Från 25 mars 2013 driver bolaget verksamheten på
Gamla Ullevi i Göteborg. Arenan har 17 kiosker, tre restauranger och daglig
konferens- och kioskverksamhet.

Författare NGN

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.