Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2017-11-01

RAYSEARCH: ORDERINGÅNGSFALLET HAR STÖRST BETYDELSE - FC

STOCKHOLM (Direkt) Valutaeffekten är visserligen den komponent som har haft
störst betydelse för den resultatpåverkan som föranledde medicinteknikbolaget
Raysearchs vinstvarning, men orderingångsfallet är av störst betydelse
eftersom det inte lika tydligt är en engångseffekt.

Det uppger Raysearch finanschef Peter Thysell för Nyhetsbyrån Direkt.

"I kvartalet skulle jag säga att valutaeffekten är störst, men störst
betydelse har orderingången eftersom valuta ju har många engångskomponenter.
Om orderingången går ned kan det ju ha en annan trend…", säger Peter Thysell.

Raysearch hänvisade i pressmeddelandet till tre faktorer: svag orderingång i
Europa, fortsatt försvagning av den amerikanska dollarn och ökade kostnader
till följd av medvetna satsningar.

De två förstnämnda är stora faktorer som står ut i förhållande till den tredje
om ökade kostnader, säger han.

"Kostnadssidan syns inte till sin fulla grad eftersom vi aktiverar en stor del
av utvecklingskostnaderna."

Känner ni er trygga med bedömningen om framtida fördelar i samband med att ni
aktiverar kostnaderna
i balansräkningen
?

"Definitivt", svarar Peter Thysell.

"Vi gör nedskrivningstest regelbundet och vi är inte i närheten av att behöva
skriva ned våra tillgångar", tillägger vd Johan Löf.

Varför har upphandlingar blivit försenade i Europa?

"Det finns ingen gemensam förklaring", svarar vd:n.

Historiskt har Raysearch haft 30-35 miljoner kronor per kvartal i
licensintäkter i Europa, noterar Peter Thysell.

"Tredje kvartalet i fjol hade vi intäkter på 64 miljoner kronor, så vi var
oerhört framgångsrika. I år hade vi ungefär 17 miljoner i Europa, så det är
ett svagare kvartal. Vi har inte förlorat order, men av olika anledningar har
de förskjutits i tiden", säger finanschefen.


er
marknadsandel har inte
påverkats lika mycket negativt
som
försäljningen
?

"Nej, absolut inte."

När tror ni att upphandlingarna komm
er

att
gå i mål?

"Det är svårt att förutspå. Vissa glider över till fjärde kvartalet och andra
till första kvartalet. Det finns liknande mekanismer i USA också - ett antal
olika affärer har dragit ut på tiden. Där har det varit beroende på hård
konkurrens från framförallt Varian. Inte heller där har vi förlorat några
order utan beslutet har dragit ut på tiden", säger vd Johan Löf.

Kan man tillskriva någon effekt från konkurrenter på vinstvarningen?

"Ja, det kan man i viss mån göra. Jag skulle säga att i USA har vissa avslut
försenats på grund av konkurrens. Vi har egentligen inte förlorat ordrar, men
genom att vissa konkurrenter, eller någon viss konkurrent, går in med låga
priser fördröjs processen. Vi har ett antal sådana fall."

Är det speciellt från Elektas håll eller är det på marknaden generellt?

"Nej, jag skulle snarare säga att det är Varian".

Elekta har uppgett att de skulle göra en särskild satsning på mjukvara?

"Det har vi inte märkt något av."

Ni har
på senare tid
satsat på
att bygga ut organisationen inom marknadsföring samt forskning och utveckling
. Kan
n
i
nu
behöv
a
bromsa och säga upp personal?

"Nej, vi fortsätter med oförminskad styrka. Kassaflödet har varit ganska
hyfsat - det var bättre än motsvarande kvartal i fjol. Vi har en god
finansiell situation. Det är absolut inte tal om att säga upp personal, utan
vi kommer att fortsätta expandera. Vi behöver visserligen inte så många fler
människor i närtid eftersom den större delen av rekryteringen har skett, men
satsningarna fortsätter", säger Johan Löf.

Vad fokuserar ni på i
det
fjärde kvartal
et
?

"Fjärde kvartalet är alltid vårt starkaste med anledning av hur branschen
fungerar där sjukhusen alltid lägger de flesta av sina order på den här typen
av system då. På säljsidan fokuserar vi väldigt hårt på att ha ett riktigt
bra fjärde kvartal. Vi har ju traditionellt vunnit de väldigt stora,
välrenommerade klinikerna. Vi gör en omväxling från att inrikta oss på
flaggskeppen till att mer aktivt jobba med de mindre klinikerna där den stora
volymen finns på sikt", säger han.

Utvecklingsmässigt har Raysearch en ny version av dosplaneringssystemet
Raystation på väg ut i december. Det andra stora på utvecklingsfronten är
enligt bolagsledningen att den första kliniska versionen av
onkologiinformationssystemet Raycare också ska ut under samma månad.

"Eftersom vi har en stor del av försäljningen i fjärde kvartalet och vi har
hög andel fasta kostnader är fjärde kvartalet resultatmässigt väldigt starkt
för oss. Med den vinst vi har efter de första nio månaderna är risken att vi
inte skulle gå med vinst på helåret obefintlig. Sedan är vi såklart inte
nöjda med tredje kvartalet, men vi vidtar åtgärder så att det ska gå bättre
framöver", framhåller finanschefen.

Raysearchs aktie är i skrivande stund ned 11 procent efter vinstvarningen.

Raysearch har tidigare flaggat för att rörelsemarginalen kan komma att pressas
av flera faktorer, däribland valutaeffekter och ökade satsningar på bland
annat marknadsorganisationen. Hur orderingången skulle utvecklas framöver var
däremot mer oklart, sade finanschef Peter Thysell till Nyhetsbyrån Direkt den
24 augusti.
---------------------------------------
Magnus Bernet +46 8 5191 7911

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.