Du är här

2017-09-05

Ricoh Sverige AB: Europeiska medarbetare identifierar digitala möjligheter som en huvudsaklig lösning på produktivitetsbo...

Mer än en tredjedel anser att deras företag kommer att nå sina mål
inom 5 år om inga ändringar genomförs.

Ricoh Europe, London, 05 september 2017 - Europas arbetskraft ropar
efter en innovativ teknologi och digitala lösningar som ska kunna öka
deras produktivitet, enligt en undersökning som beställts av Ricoh
Europe (http://www.ricoh-europe.com/).

65 % av de 3 600 medarbetare som svarat på enkäten säger att
automationsteknologi kommer göra att de blir mer produktiva,
samtidigt som 52 % håller med om att artificiell intelligens kommer
att ha en positiv inverkan på deras arbetsroll.

Medarbetarna ser e-post (41 %) och möten (37 %) som de två största
tidstjuvarna under en arbetsdag. De är till och med större tidstjuvar
än att pendla till jobbet (29 %). Dock är förkrossande 98 % positiva
till att ny teknik ska kunna ge dem möjlighet att arbeta på ett
smartare sätt. Detta inkluderar en mer direkt dataåtkomst (44 %),
möjlighet att jobba hemifrån oftare (42 %) och att kunna minimera
repetitiva arbetsuppgifter (41 %).

Daniel Scandurra, Director IT Infrastructure Services, Ricoh Sverige
AB säger: "Det vi hör från medarbetare är samma sak som bekymrar
ledningar över hela världen gällande den makroekonomiska
produktiviteten. För mycket av arbetsdagen går åt till uppgifter och
processer som skulle kunna automatiseras eller effektiviseras. Genom
att frigöra denna tid, kommer teknologi göra att medarbetarna arbetar
smartare och hjälpa dem att fokusera på att skapa mervärde till deras
företag."

Medarbetarna oroar sig för att en bristande teknologisk investering
kommer att orsaka problem för företaget i framtiden. 36 % anser att
om investeringar inte görs kommer företaget att misslyckas med att nå
sina mål inom 5 år. Dessutom anser 46 % att deras konkurrenter redan
har ett teknologiskt försprång.

Undersökningen avslöjar också att medarbetare uppfattas som avtrubbade
från motivationskampanjer från ledningen. 72 % anser att den seniora
ledningen endast introducerar ny teknologi om det hjälper dem att
spara pengar, istället för att stärka medarbetarna.

Daniel Scandurra säger även: "Företagens beslutsfattare borde fundera
långsiktigt och holistiskt på kostnaderna för sina kärnverksamheter.
Att skära ner på investeringar kan ge ett kortfristigt
kapitaltillskott, men fördelarna med en ökande produktivitet är ett
löfte om stor återbäring under flera år."

Mer information finns här (http://www.ricoh.se/thoughtleadership).

- SLUT -

För ytterligare information, kontakta:
Daniel Scandurra, Director IT Infrastructure Services, Ricoh Sverige
AB

Tel: 08-734 63 31, E-post: daniel.scandurra@ricoh.se
Magnus Christerson, Marketing Director, Ricoh Sverige AB
Tel: 08-734 18 68, E-post: magnus.christerson@ricoh.se

Jack Gibson, Corporate Communications Executive, Ricoh Europe PLC
Tel: +44 (0) 203 033 3766, E-post: press@ricoh-europe.com

Följ oss på Facebook: www.facebook.com/Ricoh.Sverige.AB,
www.facebook.com/RicohEurope

Följ oss på Twitter: www.twitter.com/ricoheurope
Registrera dig på Ricohs mediacenter på: www.ricoh-europe.com/press

| About Ricoh |

Ricoh is empowering digital workplaces using innovative technologies
and services enabling individuals to work smarter. For more than 80
years, Ricoh has been driving innovation and is a leading provider of
document management solutions, IT services, commercial and industrial
printing, digital cameras, and industrial systems.

Headquartered in Tokyo, Ricoh Group operates in approximately 200
countries and regions. In the financial year ended March 2017, Ricoh
Group had worldwide sales of 2,028 billion yen (approx. 18.2 billion
USD).

For further information, please visit www.ricoh.se

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/ricoh-sverige-ab/r/europeiska-medarbetare-iden...

Författare Cision

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.