Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2014-04-01

Ricoh Sverige AB: Ricoh lanserar klickbart och interaktivt papper

Stockholm 1 april - Ricoh Europe PLC (http://www.ricoh-europe.com/)
lanserar nu ett klickbart papper, Clickable Paper™, som förenar den
digitala och analoga världen. Tekniken gör pappersbaserad
kommunikation interaktiv. Som läsare kan man klicka på pappret för
att få mer information i digital media via smarttelefoner eller
läsplattor. Man kan infoga upp till sex olika onlinekällor som
video/multimedia, webbsidor, e-handelsportaler och sociala nätverk på
pappret. Pappret är till exempel perfekt för tryckta kampanjer som
vill uppmuntra läsare att agera och söka mer information. Förlag
eller annonsörer kan sedan spåra användarnas klick och aktiviteter.

- Teknikens många möjligheter gör den attraktiv för de som vill öka
värdet på trycksaker och samtidigt vara kreativa och använda mobil
kommunikation. Med klickbart papper kan förlag och annonsörer skapa
interaktiva multimediala kampanjer
(http://ricoheuropebusinessdriver.wordpress.com/category/crossmedia/)
som ger snabba resultat. Det hjälper också tryckerier att modernisera
sig så att de kan erbjuda nya marknadsföringstjänster med snabb
avkastning. Resultaten är spårbara i realtid vilket ger bättre
återrapportering, säger Tommy Segelberg Director Nordic Operations
PPBG, Ricoh Sverige.

Framgångsrika pilotprojekt
Lanseringen sker efter en rad framgångsrika pilotprojekt i
Nederländerna, Frankrike och Storbritannien där tekniken har använts
av tryckerier, förlag och lyxvaruproducenter.

Tryckeriet Barnwell Print i Storbritannien infogade klickbart papper i
en 274-sidig bok som trycktes i 4 000 exemplar för att läsarna skulle
kunna se en film om fiske. Tryckeriet använde framgångsrikt också
tekniken i en annons i en månadstidning för Norwich Theatre Royal som
uppmuntrade läsarna att beställa biljetter på nätet.

- När vi fick höra om klickbart papper insåg vi genast dess potential.
Pappret gör att trycksaker kan användas som en portal som guidar
läsarna till ytterligare information eller underhållning. Det bjuder
in tryckta publikationer till en interaktiv flerkanalig
kommunikationsvärld och erbjuder möjlighet att spåra läsarnas gensvar
i realtid vilket hittills har varit svårt att göra med trycksaker,
säger Julian Barnwell, vd och delägare i Barnwell Print.

Den tyska affärstidningen De Zaak använde klickbart papper för att öka
prenumerationerna och annonseringen genom att erbjuda befintliga
prenumeranter extra tjänster. Tidningen med 155 000 läsare la in
länkar till sin webbsida och till andra informationskällor i sina
tryckta artiklar.

"Med klickbart papper adderar vi någonting extra till den tryckta
tidningen. Vi kan på ett enkelt sätt hänvisa till vår plattform
online där våra läsare hittar mycket extrainformation och tjänster.
Våra läsare får snabb och enkel tillgång till ett bredare material
via sina smarttelefoner med den tryckta tidningen som utgångspunkt",
säger chefredaktören Armand Landman.

Lanseringen görs i samband med att franska Xplor Grand Jury Award
utsett Ricoh till innovationsvinnare för sitt klickbara papper. Juryn
valde det klickbara pappret baserat på en skräddarsydd app som Ricoh
och klocktillverkaren Bell and Ross skapade för lanseringen av en
keramisk klocka på mässan Baselworld Watch and Jewellery Show i
Basel, Schweiz, i mars.

- Clickable Paper™ är en produkt som skapar en värdefull, prisvärd
tjänst som kan användas på välkända marknadsföringsområden som
kampanjer, molntjänster och tryck
(http://www.ricoh.se/produkter/programvaror/totalflow-losningar/index.aspx).
Det är praktiskt och enkelt att använda. När tryckt material blir
flerkanaligt och når den digitala världen flerdubblar det
kommunikationsmöjligheterna vilket berikar läsarnas upplevelse. Vi
förväntar oss att förlag, annonsörer, agenturer och tryckerier med
tjänster för marknadskommunikation kommer att ta det klickbara
pappret i anspråk så snart det blir tillgängligt i respektive land,
avslutar Tommy.

Tekniken bakom Clickable Paper™
Tekniken i det klickbara pappret har Ricoh Innovations utvecklat. Den
bygger på en bildigenkänningsteknik som är säkrare än QR-kod.
Tryckmaterial kan återanvändas utan att man behöver märka, redigera
eller omformatera källdokumenten. Men logotypen för klickbart papper
kan vara bra att lägga till för att informera läsaren om att bilderna
innehåller interaktiv information. Tekniken kräver inte någon synlig
märkning, så man behöver inte göra plats för någon streckkod som kan
försämra trycksakens grafiska utformning.

För ytterligare information, kontakta:
Ricoh Sverige AB
Tommy Segelberg
Director Nordic Operations, Production Printing Business Group
Tel: 08-621 90 08
E-post: tommy.segelberg@ricoh.se
www.ricoh.se

Ricoh Sverige AB
Magnus Christerson
Marketing Director
Tel: 08-734 33 00
E-post: magnus.christerson@ricoh.se
www.ricoh.se

Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/Ricoh.Sverige.AB
http://www.facebook.com/RicohEurope

Följ oss på Twitter: www.twitter.com/ricoheurope
Registrera dig på Ricohs mediacenter på: www.ricoh-europe.com/press
| About Ricoh |
Ricoh is a global technology company specialising in office imaging
equipment, production print solutions, document management systems
and IT services. Headquartered in Tokyo, Ricoh Group operates in
about 200 countries and regions. In the financial year ending March
2013, Ricoh Group had worldwide sales of 1,924 billion yen (approx.
20 billion USD).

The majority of the company's revenue comes from products, solutions
and services that improve the interaction between people and
information. Ricoh also produces award-winning digital cameras and
specialised industrial products. It is known for the quality of its
technology, the exceptional standard of its customer service and
sustainability initiatives.

Under its corporate tagline, imagine. change. Ricoh helps companies
transform the way they work and harness the collective imagination of
their employees. For further information, please visit www.ricoh.se

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/ricoh-sverige-ab/r/ricoh-lanserar-klickbart-oc...

Författare Hugin

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.