Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2014-06-05

Ricoh Sverige AB: Ricoh uppmärksammar Världsmiljödagen 5 juni

Stockholm, 5 juni 2014 - Ricoh satsar lite extra på miljön i juni
månad varje år. Avsikten med Ricohs globala miljömånad Ricoh Global
Eco Action Month är att öka miljömedvetenheten bland medarbetarna och
främja olika miljöinsatser. Bland annat släcker Ricoh alla sina
belysta reklamskyltar varje år på FN:s världsmiljödag med undantag
för ljusskyltar som producerar sin egen energi med hjälp av sol- och
vindkraft.

- På Ricoh har vi alltid arbetat för att minimera vår miljöpåverkan.
Med vår årliga globala miljömånad vill vi höja våra medarbetares
miljömedvetenhet. Vi vill hjälpa våra kunder, leverantörer och
samarbetspartners att bli mer lönsamma samtidigt som vi tillsammans
tar ett större miljö- och samhällsansvar, säger Lisa Oliv, Manager
Compliance & CSR, Ricoh Sverige.

Ricohs globala miljömånad har sedan starten 2006 uppmuntrat
Ricohmedarbetare världen över att tänka och agera på ett
miljömedvetet sätt. Temat i år är att dela och sprida det ekologiska
tänket genom att delta i miljöaktiviteter och dela information i
olika kanaler. Målet är att också engagera medarbetarnas familjer,
vänner, grannar och kunder.

Utöver att släcka ljusskyltar ber Ricoh sina medarbetare att skriva
under ett miljöåtagande som visar att man förbinder sig att delta
aktivt i olika miljöaktiviteter både hemma och på jobbet. Ricoh
arrangerar också miljöevent tillsammans med organisationer och
företag över hela världen och uppmuntrar sina kunder att ställa in
sina skrivare och andra utskiftsenheter på Eco Mode. Ricoh Sverige
uppmuntrar sina anställda att cykla eller åka kollektivt i stället
för att ta bilen, och att använda videokonferens för att undvika
resor och koldioxidutsläpp. Ricoh Sverige arrangerar också en
klädinsamling för att uppmuntra återanvändning och på så sätt gynna
både människor och miljö då de insamlade kläderna kommer skänkas till
människor som drabbats av naturkatastrofer.

- Genom att återföra ändliga resurser från uttjänta produkter till
våra produktionsanläggningar minskar Ricoh både sin miljöpåverkan och
sina tillverkningskostnader. Genom att uppmuntra våra medarbetare att
återvinna kläder vill vi visa att man även på det personliga planet
kan göra insatser för att främja miljön, samtidigt som vi belyser
aktuella miljö- och samhällsproblem, förklarar Lisa Oliv.

Sol- och vindkraftsdrivna ljusskyltar
De sol- och vindkraftsdrivna ljusskyltarna som undantas avstängningen
är ett annat exempel på Ricohs globala miljöarbete. Även om
reklamskyltarna inte tänds på grund av dåligt väder hoppas vi att de
väcker många människors miljömedvetenhet. Försök med egen
energiförsörjning startade i april 2009 och den första sol- och
vindkraftsdrivna skylten sattes upp på Times Square i New York 2010.
Ytterligare två skyltar sattes upp i juni och juli förra året i
London och i Sydney. Den genomsnittliga energiproduktionen från de
tre skyltarna är cirka 150 kilowattimmar per dag.

För ytterligare information, kontakta:
Ricoh Sverige AB
Lisa Oliv
Manager Compliance & CSR
Tel: 08-734 33 42
E-post: lisa.oliv@ricoh.se

Ricoh Sverige AB
Magnus Christerson
Marketing Director
Tel: 08-734 33 00
E-post: magnus.christerson@ricoh.se

Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/Ricoh.Sverige.AB
http://www.facebook.com/RicohEurope

Följ oss på Twitter: www.twitter.com/ricoheurope
Registrera dig på Ricohs mediacenter på: www.ricoh-europe.com/press
| About Ricoh |
Ricoh is a global technology company specialising in office imaging
equipment, production print solutions, document management systems
and IT services. Headquartered in Tokyo, Ricoh Group operates in
about 200 countries and regions. In the financial year ending March
2014, Ricoh Group had worldwide sales of 2,236 billion yen (approx.
21.7 billion USD).

The majority of the company's revenue comes from products, solutions
and services that improve the interaction between people and
information. Ricoh also produces award-winning digital cameras and
specialized industrial products. It is known for the quality of its
technology, the exceptional standard of its customer service and
sustainability initiatives.

Under its corporate tagline, imagine. change. Ricoh helps companies
transform the way they work and harness the collective imagination of
their employees. For further information, please visit www.ricoh.se

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/ricoh-sverige-ab/r/ricoh-uppmarksammar-varldsm...

Författare Hugin

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.