Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2016-03-14

Ricoh Sverige AB: Ricoh utsett till ett av världens mest etiska företag av Ethisphere Institute för sjunde gången

Stockholm, 14 mars 2016
Ricoh Company, Ltd (http://www.ricoh.com/) utses för sjunde gången
till ett av världens mest etiska företag av Ethisphere Institute
(http://worldsmostethicalcompanies.ethisphere.com/honorees/), den
globalt ledande organisationen som arbetar med att definiera och
standardisera affärsetik och praxis.

I år firar Ethisphere och listan över världens mest etiska företag
tioårsjubileum. På listan finns de företag som principfast anpassar
sina verksamheter och hela tiden arbetar för att stärka sitt
förtroendekapital. De formar framtidens branschstandarder genom att
redan idag införa morgondagens bästa praxis.

Att det är sjunde gången Ricoh blir utvalt visar på företagets starka
engagemang när det gäller standarder för ledande affärsetik som
säkerställer långsiktighet för alla berörda parter, inklusive kunder,
anställda, återförsäljare, tillsynsmyndigheter och investerare.

- Som globala samhällsmedborgare med intention att alltid hålla en hög
affärsetik är vi glada över att återigen ha utsetts till ett av
världens mest etiska företag av Ethisphere Institute. Det är ett
erkännande av våra affärsfilosofier som vi har arbetat fram under 80
år som ett globalt teknikföretag och det stöder vårt etiska fokus.
Detta fokus integrerar även andra när företag och organisationer
vänder sig till oss när de behöver en pålitlig partner, säger Nina
Palm, Compliance & CSR Coordinator, Ricoh Sverige AB.

- Företag litar på att Ethisphere ständigt höjer och mäter standarden
på företags beteende. De som visar att de har ett kompetent ledarskap
inom områden som medborgaranda, integritet och öppenhet skapar ett
mervärde för sina investerare, samhällen, kunder och medarbetare,
vilket cementerar hållbara och affärsmässiga fördelar, förklarar
Timothy Erblich, Ethispheres Chief Executive Officer. Och han
gratulerar alla på Ricoh som arbetar på ett företag som utsetts till
ett av världens mest etiskt företag.

Metod och utvärderingskriterier
Utvärderingen bakom nomineringen till världens mest etiska företag
baseras på Ethisphere Institutes ramverk och kvotsystem Ethics
Quotient™. Ramverket har utvecklats under år av forskning för att
tillhandahålla ett sätt att bedöma ett företags prestationer på ett
objektivt, konsekvent och standardiserat sätt. Informationen som
samlas in utgörs av omfattande stickprov på avgörande kriterier för
kärnkompetenser, snarare än alla aspekter av bolagsstyrning,
riskanalyser, hållbarhet, efterlevnad och etik. Ramverket,
kvotsystemet och metoden är fastställd, granskad och förfinad genom
expertrådgivning och insikter inhämtas från Ethispheres nätverk av
sakkunniga och från en rådgivande expertgrupp.

Fem nyckelkategorier granskas och poängsätts: etik och efterlevnad (35
%), företags medborgaranda och ansvar (20 %), etisk kultur (20 %),
styrning och ledarskap (15 %), innovation och anseende (10 %).

Den fullständiga listan över världens mest etiska företag 2016 finns
här (http://worldsmostethicalcompanies.ethisphere.com/honorees/).

Information och råd kring bästa praxis från världens mest etiska
företag 2016 släpps i en serie whitepapers och infografik de kommande
månader (hämta 2015 års whitepapers här
(http://worldsmostethicalcompanies.ethisphere.com/honoree-insights/)).
Företag som är intresserade av hur de står sig jämfört med världens
mest etiska företag uppmanas att fördjupa sig i kvotsystemet Ethics
Quotient (http://ethisphere.com/what-we-do/ethics-quotient/).

| About the Ethisphere Institute |
The Ethisphere® Institute is the global leader in defining and
advancing the standards of ethical business practices that fuel
corporate character, marketplace trust and business success.
Ethisphere has deep expertise in measuring and defining core ethics
standards using data-driven insights that help companies enhance
corporate character. Ethisphere honors superior achievement through
its World's Most Ethical Companies® recognition program, provides a
community of industry experts with the Business Ethics Leadership
Alliance (BELA) and showcases trends and best practices in ethics
with the publication of Ethisphere magazine.

More information about Ethisphere can be found at:
http://ethisphere.com.

För ytterligare information, kontakta:
Nina Palm, Compliance & CSR Coordinator, Ricoh Sverige AB
Tel: 08-734 19 26, e-post: nina.palm@ricoh.se

Magnus Christerson, Marketing Director, Ricoh Sverige AB
Tel: 08-734 18 68, e-post: magnus.christerson@ricoh.se

Följ oss på Facebook: www.facebook.com/Ricoh.Sverige.AB www.facebook.com/RicohEurope
Följ oss på Twitter: www.twitter.com/ricoheurope
Registrera dig på Ricohs mediacenter på: www.ricoh-europe.com/press

| About Ricoh |
Ricoh is a global technology company that has been transforming the
way people work for more than 80 years. Under its corporate tagline -
imagine. change. - Ricoh continues to empower companies and
individuals with services and technologies that inspire innovation,
enhance sustainability and boost business growth. These include
document management systems, IT services, production print solutions,
digital cameras, and industrial systems.

Headquartered in Tokyo, Ricoh Group operates in over 190 countries. In
the financial year ending March 2015, Ricoh Group had worldwide sales
of 2,231 billion yen (approx. 18.5 billion USD). For further
information, please visit: www.ricoh.se.

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/ricoh-sverige-ab/r/ricoh-utsett-till-ett-av-va...

Författare WKR

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.