Du är här

2018-07-16

Risk Intelligence räknar med att få en first mover-advantage med produkten Land Risk

Noteringsaktuella Risk Intelligence räknar med att få en first
mover-advantage med produkten Land Risk och att bolaget ska gå plus 2020.
Det säger vd och grundare Hans Tino Hansen vid en investerarträff i
Stockholm på måndagen arrangerad av Sedermera Fondkommission.

Riskanalysbolaget grundades 2001 och är aktuella med en börsnotering på
Spotlight Stock Market. Huvudsyftet med noteringen är enligt bolaget att
finansiera planerad tillväxt. Historiskt har man huvudsakligen finansierat
verksamheten med kassaflödet.

Bolaget har en ny produkt med en webbaserad lösning under utveckling vid
namn Land Risk. Med Land Risk får marknaden en helhetslösning och vd:n, som
äger cirka 51 procent av bolaget, bedömer att utvecklingen i branschen är
på väg åt det hållet. Hansen pekar på att den samlade marknaden för
produkterna Ma Risk, Port Risk och Land Risk uppgår till tre till fem
miljarder danska kronor, jämfört med 200 till 300 miljoner danska kronor
för enbart MaRisk och PortRisk.

Den globala marknaden beräknas vara betydligt större: "Marknadsvärdet för
sjötransport är 427 miljarder dollar medan för landtransport uppgår
marknaden till nästan två biljoner dollar", säger vd:n.

Betaversionen av Land Risk utvecklas tillsammans med kunder och under 2019
ska produkten gå ut till marknaden.

Hans Tino Hansen nämner även konkurrensen: "Det är få som är på vatten och
det är väldigt många som är på land. Men det är ingen som har en
helhetslösning för allt. Därför räknar vi med att vi får en first
mover-advantage på det här. De många konkurrenterna tyder även på att det
är en lukrativ marknad".

Angående bolagets ambitiösa målsättningar säger vd:n: "Vår målsättning är
att nå en omsättning på 100 till 400 miljoner danska kronor inom fem till
tio år. EBITDA-marginalen ska uppgå till 30 procent". Av
presentationsmaterialet framgår det att det är aktuellt med förvärvsdriven
tillväxt.

På frågan om varför bolaget tog in externt kapital i fjol svarar Hansen att
man under 2017 började investera vilket ledde till ökade kostnader.
Underskottet är primärt hänförligt till finansieringskostnader.

"Vår generella drift är kassaflödesneutral alternativt något positiv, och i
stort sett alla pengar går till tillväxt. Vi räknar med att gå plus 2020",
säger han.

Hansen nämner samarbetspartnern Pole Star, där planen är att partnern ska
integrera samtliga bolagets produkter i sin produktportfölj. Vd:n bedömer
att avtalet potentiellt kan generera 15 till 60 miljoner danska kronor i
försäljning.

Hansen kommenterar även bolagets höga retention rate om 98 procent: "Vår
abonnemangsform är på 12 månader och det finns inga möjlighet att få
tillbaka pengarna under perioden. Vi har haft kunder som tecknat nytt avtal
för 11:e gången och vi har en retention rate på 98 procent. Kan vi skapa
samma sak på det landbaserade området kan vi bygga på det samtidigt som vi
bibehåller relationen med existerande kunder".

Vd:n delger vidare att det tar lång tid att bygga en databas som har
relativt unik data på det här fältet, samt att det tar lång tid att bygga
upp relationer med kunder.

Beräknad första handelsdag är planerad till mitten av augusti och
teckningstiden i nyemissionen, som ska tillföra 12,0 miljoner danska
kronor, löper från 16 till 31 juli. Värderingen pre-money uppskattas till
35,9 miljoner danska kronor, motsvarande 49 miljoner svenska kronor.

Carl Becht
carl.becht@finwire.se, 079 337 16 90
Nyhetsbyrån Finwire

Författare Finwire Smallcap

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.