Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2016-04-11

RNB RETAIL AND BRANDS: Polarn O. Pyret - Fokus på lönsam tillväxt

Polarn O. Pyret har idag tagit beslut om nedläggning av de mindre och
olönsamma verksamheterna i Holland och Kina samt att utöka antalet
butiker i Finland och Norge. Åtgärderna innebär en positiv
resultateffekt från juni 2017. Den strategiska översynen av Polarn O.
Pyrets verksamhet fortsätter.

I samband med delårsrapporten för andra kvartalet 2015/16
kommunicerades att en översyn av Polarn O. Pyrets verksamhet
genomförs samt ett antal slutsatser av denna översyn. En av dessa
slutsatser är att fokusera på de större marknaderna. Som ett led i
detta har Polarn O. Pyret nu tagit beslut om nedläggning av
verksamheterna i Holland och Kina samt att expandera butiksnätverken
i Finland och Norge. Nedläggningen berör inte produktionskontoret i
Hong Kong, som fortsätter sin verksamhet i nuvarande form. Även den
holländska e-handelsverksamheten kommer att finnas kvar efter
nedläggningen av de tre fysiska butikerna i Holland. Åtgärderna
innebär sammantaget en positiv resultateffekt från juni 2017.

- Åtgärderna har ett tydligt syfte - att öka lönsamheten för Polarn O.
Pyret och skapa bättre förutsättningar för lönsam tillväxt. De
marknader som vi nu helt avvecklar har hittills endast inneburit
negativ lönsamhet medan de större marknader, där vi har uppnått en
viss närvaro och omsättning, historiskt har uppvisat en godkänd
lönsamhet. Jag är övertygad om att lönsamheten har potential att öka
i högre takt efter att dessa åtgärder är genomförda, säger Magnus
Håkansson, vd och koncernchef RNB RETAIL AND BRANDS

Processen med att avveckla verksamheterna på de berörda marknaderna
inleds omedelbart och beräknas vara slutförd senast juni 2017. Den
totala försäljningen i Holland och Kina uppgick under räkenskapsåret
2014/2015 till 11 MSEK, att jämföra med Polarn O. Pyrets totala
omsättning på 667 MSEK för 2014/2015.

- Fokuseringen på de större marknaderna innebär att vi nu kan frigöra
resurser och tydligare prioritera våra investeringar till våra
kärnmarknader där vi har goda möjligheter att skapa värde för våra
kunder och aktieägare. Beslutet att öka antalet butiker i Finland och
Norge fram till juni 2017 innebär att nettoantalet butiker kommer att
öka de kommande 15 månaderna. Förutsättningarna för en lönsam
tillväxt i Finland och Norge har möjliggjorts genom förvärven av
franchsietagarna i respektive land. Detta är en spännande tid för
Polarn O. Pyret, då vi bygger ett ännu starkare företag för
framtiden, säger Magnus Håkansson.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Magnus Håkansson, vd och koncernchef RNB RETAIL AND BRANDS, tfn:
08-410 520 02,

0768-87 20 02, e-post: magnus.hakansson@rnb.se
Informationen är sådan som RNB RETAIL AND BRANDS AB (publ) ska
offentliggöra enligt lagen om handel med finansiella instrument
och/eller lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnas för
offentliggörande klockan 14:15 den 11 april 2016.

RNB RETAIL AND BRANDS äger, driver och utvecklar butiker inom mode,
konfektion, accessoarer, juveler och kosmetik med fokus på service
och köpupplevelse utöver det vanliga. Försäljning bedrivs i huvudsak
i Skandinavien genom butikskoncepten Brothers och Polarn O. Pyret,
samt i butiker på varuhusen NK i Stockholm och Göteborg. RNB RETAIL
AND BRANDS har verksamhet i 12 länder. RNB RETAIL AND BRANDS aktie är
sedan 2001 noterad på Nasdaq Stockholm.

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/rnb-retail-and-brands/r/polarn-o--pyret---foku...
http://mb.cision.com/Main/5860/9953123/499182.pdf

Författare WKR

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.