Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2018-01-15

Rootfruit lanserar nya produkter och etablerar produktionssamarbete i Finland

Chipstillverkaren Rootfruit lanserar tre nya produkter inom tillväxtområdet
Functional Snacks och etablerar ett produktionssamarbete i Finland. Det
framgår av ett pressmeddelande.

Rootfruit gör en satsning inom området Functional Snacks, produkter med
till exempel högre proteininnehåll och lägre fetthalt. Bolaget lanserar
sina Smartsnacks baserade på quinoa, linser och hummus. Lanseringen sker
under varumärket Gårdschips. Produkterna har fått en god listning i svensk
dagligvaruhandel med kedjor som Willys, Hemköp, Ccoop och Citygross.
Försäljningen startar i slutet av januari 2018.

"Vi kallar vår nya produktserie för Smartsnacks. Vår övergripande
tillväxtstrategi grundas dels på att stärka oss inom befintliga produkter
på befintlig marknad, dels genom nya produkter på befintlig marknad, där
Smartsnacks är vårt nästa steg", säger Thomas Lindström, vd i Rootfruit
Scandinavia.

"Över tid ser vi också stora möjligheter att utöka vår framgång på nya
marknader, främst i våra nordiska grannländer där vi redan idag finns, men
med relativt små volymer. Vår bedömning är att våra Smartsnacks och vidare
produktutveckling inom området Functional Snacks kommer att öka
möjligheterna för denna tillväxt", avslutar Thomas Lindström.

Rootfruit inleder också med satsningen på Smartsnacks också ett
produktionssamarbete med finländska Weekend Snacks. Samarbetet ger också
Rootfruit tillgång till ny kompetens inom extruderade produkter, det vill
säga en produktionsprocess där man maler ner en bestämd råvara till en deg,
för att sedan kunna forma snacks i en mängd olika varianter.

Henrik Öhlin
henrik.ohlin@finwire.se, 0703-21 06 99
Nyhetsbyrån Finwire

Författare Finwire Smallcap

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.