Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-11-21

RR: INGA BESLUT OM SNABBTÅG INNAN PLANERINGEN RÄTT GENOMFÖRD

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Regeringen bör inte ta några nya beslut om
höghastighetsjärnvägen förrän planeringen har genomförts på rätt sätt.

Det skriver Riksrevisionen i ett pressmeddelande efter en granskning.

För att säkerställa att satsningar på ny infrastruktur är kostnadseffektiva
ska alternativa och billigare åtgärder först övervägas, men planeringen av
höghastighetsjärnväg har inte följt den principen.

Investeringen i höghastighetsjärnväg mellan Stockholm, Göteborg och Malmö
innebär, om den blir av, är det största finansiella åtagandet i modern tid
för den svenska staten.

Den övergripande slutsatsen efter Riksrevisionens granskning är att
planeringsprocessen har en rad brister.

"Huvudproblemet är att planeringen har utgått från lösningen snarare än
problemet. Regeringen har tagit initiativ till höghastighetsjärnvägen utan
att det funnits underlag i form av åtgärdsvalsstudier och samlade
effektbedömningar", säger riksrevisor Helena Lindberg.

Samtliga problembeskrivningar har varit översiktliga och utan ingående
analyser. Det har heller inte gjorts tillräckliga prövningar mot den så
kallade fyrstegsprincipen, som innebär att det ska undersökas om andra,
mindre kostsamma, åtgärder kan lösa det aktuella problemet.

Dessutom har ingen hänsyn tagits till om investeringen är samhällsekonomiskt
effektiv.

"Övriga investeringsprojekt i den nationella transportplanen är generellt
samhällsekonomiskt lönsamma. Den olönsamma höghastighetsjärnvägen riskerar
därmed att konkurrera ut ett stort antal projekt som skulle ge mer nytta för
pengarna", säger Ingemar Delveborn, projektledare för granskningen.

Granskningen visar vidare att kostnadsberäkningarna länge höll låg kvalitet
och underskattade kostnaderna kraftigt. Från att år 2003 ha bedömts till 50
miljarder kronor har projektets förväntade kostnader nu vuxit till över 250
miljarder kronor.

"Vad den slutliga kostnaden kommer att bli är det fortfarande ingen som vet",
säger Ingemar Delveborn.

Tio års planering har inte resulterat i ett fullvärdigt beslutsunderlag.
Riksrevisionen rekommenderar nu regeringen att ge Trafikverket i uppdrag att
i samråd med Transportstyrelsen, Trafikanalys och Statens väg- och
transportforskningsinstitut (VTI) att identifiera brister i förhållande till
de transportpolitiska målen, utreda alternativa lösningar och genomföra
samlade effektbedömningar av de viktigaste alternativen och jämföra dessa med
samlade effektbedömningar för höghastighetsjärnvägen.

---------------------------------------
Makroredaktionen +46 8 51917931 https://twitter.com/makroredaktion

Nyhetsbyrån Direkt

Författare Direkt News

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.