Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2012-03-09

Saab: Amerikanska bolag börjar titta ut över världen - Sindahl

(SIX) Vid en jämförelse mellan försvarsbudgetar världen över
utkristalliseras ett land som spelar i en liga helt för sig
själv. Nu har det landet, USA, beslutat att banta ned sin
försvarsbudget men inte utan påföljder för diverse bolag inom
branschen. Amerikanska försvarsjättar som Boeing, Lockheed
Martin och Raytheon har uppgett att det blir exporten som kan
komma att kompensera för USA:s sjunkande försvarsutgifter. Och
det kan i sin tur innebära att svenska Saab plötsligt möter en
ökad konkurrens.
Saab Aeronautics-chefen Lennart Sindahl konstaterar att man
får se hur företagen kommer att agera även om, som han säger,
man i USA går från en nivå med väldigt mycket pengar till en
nivå med nästan väldigt mycket pengar.
"Det är fortfarande en stor inre marknad, som ju i allt
väsentligt är förbehållen amerikanska företag. Men visst, vi
pratar med både våra vänner och ovänner i USA och märker att nu
börjar man titta ut över världen. Det är en hyfsat stor
amerikansk försvarsmaterielexport som pågår, och har pågått
länge, men den sker oftast via den amerikanska staten", säger
han och menar att det nu återstår att se om de här amerikanska
företagen själva börjar agera på mer kommersiella grunder vilket
i så fall innebär att de blir spelare som Saab har att hantera.
Sindahl tycker dock att Saab har ett hyfsat bra läge och
försprång eftersom bolaget gör affärer i cirka 100 länder,
samtidigt som man är etablerade i 32 stycken.
"Det är väldigt få försvarsbolag globalt som är så spridda
och gör affärer så brett i världen. Jag kan bara tänka mig några
få företag. Så där har vi ju en fördel som vi naturligtvis måste
utnyttja", säger Sindahl till Nyhetsbyrån SIX.
"Man får naturligtvis inte bli självgod och slå sig för
bröstet för mycket, men de här företagen som nu ger sig ut i
världen för att göra affärer på rent kommersiella grunder kanske
inte har gjort sig kända som de mest kostnadseffektiva. Det är
bara att titta på Joint Strike Fighter-projektet. Vi fattar inte
hur man kan göra av med så mycket pengar", säger han. De
amerikanska företagen kommer givetvis att jobba stenhårt för att
effektivisera sig och kunna erbjuda produkter som konkurrerar
både prestandamässigt och prismässigt på världsmarknaden, men
Saab är ett kostnadseffektivt företag och erbjuder marknaden bra
produkter till konkurrenskraftiga priser, menar Sindahl.

Hanna Hoikkala, +46 8 586 163 67
hanna.hoikkala@six-group.se
Nyhetsbyrån SIX

Författare direkt.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.