Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2016-03-18

Saab: Egen undersökning speglar annat än opinionsundersökning Schweiz

(SIX) Saab siktar på att sälja 300-450 stridsflyg över de 20
nästkommande åren. Detta motsvarar cirka 10 procent av den
tillgängliga marknaden, och historiskt har man vunnit 50 procent av
alla affärer.

Det berättar Richard Smith, marknadsförare av Gripen och chef för
kampanjen i Schweiz, under ett Gripenseminarium på onsdagen.

Framför sig har Saab nu två potentiella affärer: Brasilien med en
upphandling om köp av 36 plan, samt Schweiz där man nu går en
folkomröstning till mötes den 18 maj om 22 stridsflyg.

Smith menar att marknaden för Gripen aldrig sett bättre ut, han
känner sig säker på att man kan sälja upp till 450 stridsflyg, tycker
Brasilien ser bra ut, och han hyser förtroende för att man kommer att
vinna folkomröstningen i Schweiz.

En opinionsundersökning förra helgen visade dock att en klar
majoritet, 62 procent av de tillfrågade, säger nej till Gripen. Men
Smith påpekar att det hela handlar om en kampanj.

"Det är en kampanj. Det är viktigt att inse att det alltid finns
upp- och nedgångar, och våra undersökningar speglar andra siffror",
säger Smith. Vilka de siffrorna är avslöjar han dock inte.

Richard Smith säger till SIX News att Saab gjort tre undersökningar
varav den senaste i slutet av förra året. Trots att han inte vill
prata resultatet av dessa säger han att det inte var någon klar
majoritet för Gripen, inte några "80 procent".

"Rent generellt är schweizarna väldigt mycket för säkerhet. Det är
tydligt att nejsidan startade sin kampanj i december förra året, och
jag tror att vi kommer få se saker förbättras när jasidan börjar
mobiliseras", säger Smith.

Den riktiga kampanjen startar ungefär 6 veckor innan
folkomröstningen, säger Smith. Han vill inte spekulera i vad som
händer om det trots allt blir ett nej, utan nöjer sig med att
konstatera att Schweiz behöver byta ut sina flygplan och hitta en
lösning, samt att parlamentet röstade ja.

Saab kommer "absolut inte" bidra med några pengar till kampanjen,
poängterar han.

Vad är då marknadsföringsvisionen för Gripen?
Att uppmuntra nya Nato-medlemmar att välja Gripen som ersättning
för föråldrade sovjetiska plan, att positionera Gripen som nästa
generations alliansfria val, och att Gripen ska ses som nästa
generations ersättare till F5-, F16- samt F18-operatörerna.

Hanna Hoikkala
mailto:hanna.hoikkala@six-group.se
@SIXNews
SIX News

Författare SIX news

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.