Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2012-04-19

Saab: Konkurrensen internationellt kommer att öka - VD

(SIX) Vid en jämförelse mellan försvarsbudgetar världen över
utkristalliseras ett land som spelar i en liga helt för sig
själv. Nu har det landet, USA, beslutat att banta ned sin
försvarsbudget men inte utan påföljder för diverse bolag inom
branschen. Amerikanska försvarsjättar som Boeing, Lockheed
Martin och Raytheon har uppgett att det blir exporten som kan
komma att kompensera för USA:s sjunkande försvarsutgifter. Och
det kan i sin tur innebära att svenska Saab plötsligt möter en
ökad konkurrens.
Saabs vd Håkan Buskhe säger att visst, konkurrensen kommer
att öka, men att Saab har ett försprång i dag med sin lokala
närvaro och betydligt mer kostnadseffektiva produkter.
"Vi får försöka ta det försprånget som vi har på
marknadsnärvaron. Men konkurrensen kommer att öka", säger han
under en intervju med Nyhetsbyrån SIX.
"Den största delen av amerikansk export av militär materiel
har gått via statsstödsförsäljning av försvarsmateriel, vilket
har gjort att officiella människor inom USA varit ute och gjort
kontrakt. Det gör också att de konkurrenter vi har i USA har
inte en så stor egen täckning runt om i världen", säger Buskhe
och tillägger att Saab är relativt unika i att ha 77 procent av
sin order backlog internationellt och där man presenterar egen
personal.
"Nu när budgetarna minskar till exempel i USA men även i
vissa europeiska länder så försöker man ju kopiera det", säger
han. Under det första kvartalet såg Saab en stark ökning av
orderingången i USA, och SIX undrar vad man då lyckas sälja in,
i konkurrensen med försvarsjättarna.
"Dels är det så att vi har en strategi där vissa
produktområden går direkt till slutkund, och vissa
produktområden samarberar med inhemsk försvarsindustri i USA.
Den verkar då gå hem", säger Buskhe. Det verkar alltså betala
sig med ökad närvaro som Saab har nu, med strax under 1.000
anställda.
"Det är viktigt för USA att man ser två saker: det ena är att
man kan erbjuda kostnadseffektiva produkter, men också att man
har en stor satsning i landet för att kunna uppfattas. Det känns
som vi försiktigt är på väg att lyckas med det", säger Buskhe
till SIX.

Hanna Hoikkala, +46 8 586 163 67
hanna.hoikkala@six-group.se
Nyhetsbyrån SIX

Författare direkt.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.