Du är här

2012-02-10

Saab: Visst försprång med etablering på internationell markn-VD

(SIX) Neddragningarna inom det amerikanska försvaret har
precis offentliggjorts och man kommer att minska
försvarsanslaget med fem procent. Detta har fått flera av Saabs
konkurrenter, däribland Lockheed Martin, att uttala sig om ökade
satsningar internationellt.
"Det är ju så att Saab är unikt jämfört med många av våra
konkurrenter, där vi har 75 procent av vår order intake utanför
vår hemmamarknad (Sverige) och mer 50 procent utanför Europa",
säger vd Håkan Buskhe angående hur man på Saab ställer sig till
ett ökat konkurrenstryck.
Han jämför med konkurrenter som är internationella och finns
på 4-5 marknader med mellan 50-70 procent på hemmamarknaden.
Saab har till viss del ett försprång med en etablering på 32
marknader och försäljning till 100, säger Saab-chefen till SIX.
"Sedan har de andra försäljningsmetoder när deras presidenter
är ute och säljer. Något sådant har ju inte vi. Å andra sidan
har vi mycket mer konkurrenskraftiga produkter och
kostnadseffektiva lösningar som till exempel ger effekt i
Schweiz", utvecklar han.
Boeing, Lockheed Martin och Raytheon är exempel på bolag som
talat om att exporten kan komma att kompensera för USA:s
sjunkande försvarsutgifter.
Försvarsleverantörerna skulle till exempel kunna dra nytta av
president Barack Obamas strategi om att skifta landets styrkor
mot Asien och Stillahavsområdet.
Håkan Buskhe säger att det har varit, och är, en stenhård
konkurrens i den här branschen, men han tycker att Saab står sig
i den internationella konkurrensen.
"Jag tycker det är viktigt att säga att vi har legat under
många år och till och med ökat lite grann, 20 procent av vår
omsättning har gått till forskning och utveckling vi har ett
väldigt starkt produktutbud. Vi har lyckats stärka vår
effektivitet både när det gäller effekt bättre prestanda men
också kostnadsläget", säger han.
"Utifrån de förutsättningar som vi har så känner jag att det
finns stora möjligheter både i Nordamerika som många ska ta sig
ifrån och hitta andra marknader, men också i andra länder som
till exempel de asiatiska", säger Buskhe till SIX.

Hanna Hoikkala, +46 8 586 163 67
hanna.hoikkala@six-group.se
Nyhetsbyrån SIX

Författare direkt.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.