Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2020-03-20

Säker innovation som går i lås: "Sitter i våra gener"

wysiwyg_image

Nico Delvaux närmar sig två år på jobbet som vd för Assa Abloy. 

Denna artikel framgår ur Aktiespararen nummer 2 2020

Assa Abloys vd Nico Delvaux om: Höga kvalitetskrav, nya sätt att stänga dörren, digitalisering, aktieägarvärde, att våga förändra och arvet efter Johan Molin.

F ör snart två år sedan satte Nico Delvaux sin nyckel i låsanordningen, vred om och klev in genom entrén till Assa Abloy för första gången.

– Jag kom till ett fantastiskt bolag med en massa spännande på gång. Det sker ett skifte i branschen där elektromekaniska lås tar en allt större del av marknaden jämfört med klassiska, mekaniska lås, säger han till Aktiespararen.

Tidningen träffar belgaren, som har spenderat nästan hela sitt yrkesliv på ledande positioner inom Atlas Copco, på Assa Abloys huvudkontor, ett stenkast från T-centralen i Stockholm, en regnig måndagseftermiddag i november.

– Men här är jag inte särskilt ofta. Jag brukar resa omkring 200 dagar om året. Jag vill vara där det verkligheten händer och förstå verksamheten och affärsklimaten. Det gör jag bäst ute i världen genom att besöka våra fabriker och träffa våra kunder och leverantörer.

Assa Abloy präglas av decentralisering, konstaterar Nico Delvaux. Bolagets divisioner är både indelade i globala och regionala motsvarigheter.

– Det är ett i grunden bra tänk. Den som är närmast just den aktuella marknaden har ju lättast att veta vad som krävs för att lyckas där. Men senaste åren har vi jobbat mer ihop över gränserna. Det finns ett behov av det. Vi ser till att dra nytta av varandras kunskaper och det gör oss även effektivare.

Sedan grundandet och noteringen på Stockholmsbörsen 1994 är aktien upp nära 13 000 procent.

En som har stor del i Assa Abloys framgångar är hyllade vd:n Johan Molin som överlämnade facklan till Nico Delvaux efter 13 år på posten.

– Vi har vuxit 25 gånger på 25 år. Det ger en tillväxt på totalt 2 500 procent. Assa Abloy har gått från att vara ett litet bolag till att ha verksamhet i 70 länder, bland annat genom att göra nästan 300 förvärv. Johan har så klart varit en jätteviktig del i resan.

Den lyckade utvecklingen innebär dock inte att Assa Abloy, som omsatte 84 miljarder kronor och gjorde ett rörelseresultat på 12,9 miljarder kronor under 2018, ligger på latsidan, understryker Nico Delvaux.

– Världen ser annorlunda ut i dag. Förutsättningarna har förändrats och det innebär att vi, trots att det har gått väldigt bra, hela tiden måste vara flexibla och öppna för förändringar. Men det är viktigt att tillägga att det handlar om en evolution och inte om en revolution.

Risker som skapar möjligheter

Det råder inget tvivel om att världen upplevs som osäkrare 2020 än vad den gjorde vid starten på det förra decenniet.

– De flesta känner så. Det märks bland våra kunder. Det är givetvis väldigt tråkigt. Men det skapar även förutsättningar för oss att göra nya typer av affärer. Vi vill vara ett innovativt bolag som bidrar till ökad säkerhet, säger Nico Delvaux, och beskriver en typ av situation där Assa Abloys teknik kommer till nytta.

– Skolskjutningar i USA händer alldeles för ofta. Nu blir det mycket enklare att säkra elever, lärare och personal när en sådan sker genom att stänga ned klassrummen och aktivera ett automatiskt, elektroniskt kodlås som håller skytten borta. Det hade inte gått om det bara funnits mekaniska lås som var tvungna att låsas med vanliga nycklar.

wysiwyg_image

Elektromekaniska lås är en stor framtida drivkraft för Assa Abloy.

Han framhåller att mekaniska och elektromekaniska lås står för ungefär 50 procent vardera av Assa Abloys omsättning. 

– Vi ser en betydligt större tillväxt inom elektromekaniska lås. De växer nästan tvåsiffrigt medan det händer mindre inom våra traditionella lås. Men det innebär inte att vi inte har stora möjligheter att fortsätta lyckas med mekaniska lås. Det är en marknad som aldrig kommer att försvinna.

Nico Delvaux tillägger sedan:

– Det finns även andra typer av lösningar kopplade till dörren som vi jobbar med – handtag, utgångar och entrédörrar. Brandsäkra, skottsäkra och orkansäkra dörrar. Det finns massvis att göra.

Cirka 75 procent av intjäningen hämtas från kommersiella kunder och resterande från bostäder. Nordamerika och Europa utgör runt 80 procent av omsättningen.

– Vi vill ha en stor diversifiering och inte vara alltför beroende av en enskild marknad.

Hur ser du på läget i konjunkturen?

– Det har gått att se en generell försvagning. Det går inte att säga exakt hur världsekonomin kommer att påverkas i närtid. Men vi ska se till att vara med så att vi kan hantera alla väder. En fördel är att omkring två tredjedelar av vår affär härstammar från eftermarknaden.

Nico Delvaux betonar att Assa Abloy är världsledande inom sin nisch. För att vara värdig sin roll gäller det att lösningarna verkligen håller premiumklass, enligt honom.

– Vi har ett stort ansvar att verkligen vara bäst. Vi ska leverera produkter av högsta kvalitet och se till att alltid ha bäst dialog med våra leverantörer och kunder.

Vad har du för bild av konkurrensen?

– Assa Abloy är klart störst, men även de andra, större spelarna är riktigt skickliga. Det är bra för oss eftersom det sätter press på oss att vara innovativa och ständigt vara i framkant för att ha de bästa produkterna.

Nico Delvaux är noga att framhålla vikten av att Assa Abloys kunder ska kunna hitta precis det som de behöver hos bolaget. – Vi är en ”Onestop-shop”. En kund som vill ha en bra säkerhetslösning, antingen med ett mekaniskt eller ett elektromekaniskt lås som grund, ska kunna hitta allting hos oss. Det finns kompletta erbjudanden.

Arbete kvar att göra 

Assa Abloy består av många olika varumärken. Ett exempel på ett arbete med en kund är samarbetet med Google.

– Där använde vi ett Yale Nest-lås. Yale är ett starkt varumärke och Google ville verkligen vara säkert på att låset inte upplevdes som ett billigt sådant.

Nico Delvaux, som berättar att varumärkes arbetet och aktiviteterna ser olika ut beroende på vilken marknad det rör sig om, menar att Nordamerika är den marknad som varit mest gynnsam för Assa Abloy på senare tid.

Samtidigt har en process dragits i gång för att få ordning på torpet i Kina. Just utvecklingen i öst är en av få saker som Johan Molin har fått kritik för.

– Det är en mindre del, runt 5 procent av koncernen, men vi har haft problem där. Vi har etablerat en ny strategi, ändrat om i ledningsgruppen och börjat fokusera om. Tidigare var vi felpositionerade. Nu går vi till marknaden med tre starka varumärken och ska bli lite mindre spretiga. Naturligtvis gäller det att vara stor och lyckosam i Kina för att bli framgångsrik på sikt.

När går det att se en vändning i Kina?

– Det kommer att ta ett antal år. Det är ingen snabb process.

Har ni fler marknader med stora utmaningar?

– Det finns en hel del att förbättra i både Europa, Mellanöstern och Afrika. Sedan har brexit stökat till det i Storbritannien.

Nico Delvaux nämner att det är A och O att leverera på sina finansiella mål för att skapa nya värden för aktieägarna.

– Vi ska växa 5 procent organiskt och 5 procent genom förvärv över en konjunkturcykel per år. Sedan ska vi ha en rörelsemarginal på 16–17 procent. Det är ambitiösa mål, men de driver oss framåt. Om vi kan leverera det vi har lovat och fortsätta att ha de bästa produkterna kommer det att bli bra över tid.

Nytänk och entreprenörskap spelar en viktig roll för er?

– Innovation sitter i våra gener och i vårt dna. Det är det vi är bäst på och vi ska fortsätta att vara det. Det handlar om att ha rätt balans, investera och driva bolaget på rätt sätt.

wysiwyg_image

Nico Delvauxs ledarskap har sin grund i fotboll. 

FAKTA 

Det här är Nico Delvaux

Född: 1966 i Bryssel i Belgien.

Utbildning: Examen i elektromekanik från Bryssels universitet. Har även en MBA i ekonomi.

Karriär: Olika ledande positioner inom Atlas Copco, 1991–2011. Chef för affärsområdet Construction Technique, 2011–2014, och samma position på Compressor Technique, 2014–2017. Vd och koncernchef för Metso, augusti 2017–februari 2018. Vd och koncernchef för Assa Abloy sedan mars 2018.

Nico Delvaux om ... 

Huvudägarna Latour och Melker Schörling AB: ”Det är två välrespekterade familjer bakom bolagen. De visar oss ett stort stöd, är väldigt engagerade och har ett långsiktigt perspektiv.”

Eget aktieägande: ”Det är något som betyder mycket för mig. Jag köpte aktier direkt när jag började och har fortsatt att köpa. Jag tror mycket på Assa Abloy och givetvis är mitt mål att aktien ska fortsätta stiga.”

Ett spännande affärsområde: ”Ambitionen är att dubbla ’Global Technologies’. Det finns en jättestor potential i och med förändringen och omställningen vi ser på marknaden mot elektromekaniska låslösningar.”

Sin ledarskapsskola: ”Jag hämtar mycket inspiration från fotbollen. Det handlar om att bygga ett bra lag, sätta rätt person på rätt positioner och att ge dem chansen att misslyckas så att de kan lära sig och bli ännu bättre. Sedan skulle jag beskriva mig som en inkluderande person som gillar att se andra växa.”

Rekryteringar: ”Jag anser att vi kan bli bättre på att släppa fram unga talanger i organisationen och ge dem chansen. Vi har plockat in 70 procent av våra högre chefer externt och jag vill att siffrorna förändras till åtminstone 50–50.”

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.