Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2016-12-16

SAS: OENSE MED KASTRUPS FLYGPLATS OM EXPANSION

STOCKHOLM (Direkt) Kastrups flygplats planerar att investera 20 miljarder
danska kronor i en utbyggnad av flygplatsen - något den största kunden SAS
protesterar mot eftersom bolaget befarar att ett stort antal flygningar
skulle behöva ställas in.

Det rapporterar danska medier, bland annat TV2, på fredagen.

Utbyggnadsplanerna syftar enligt ett pressmeddelande från flygplatsen, som ska
publiceras på fredagsförmiddagen men har återgetts i förväg av bland andra
Ritzau, till att öka antalet möjliga långdistansrutter från Kastrup till 53
från dagens 36. Metoden skulle vara att stänga den av de tre landningsbanorna
som går på tvären mot de två andra, som löper parallellt, för att frigöra
plats till nya gater och parkeringsplatser för flygplanen (se flygfoto nedan
för banornas position).

Flygplatsens presschef Kasper Hyllested beskriver ökningen för Nyhetsbyrån
Direkt som en ökning av antalet möjliga årliga lyft och landningar till
310.000 från dagens 255.000 (till 35 från 29 flyg och landningar per timme
dygnet runt, året runt, i genomsnitt). Själva landningsbanorna har denna
kapacitet i dag, men antalet parkeringsplatser och gater räcker inte till för
den omfattningen, förklarar han.

SAS är dock kritiskt:

"Om flygplatsen bygger nytt på den start- och landningsbana som används när
det är särskilt hård vind från nordväst eller sydost kommer flygplatsen att
vara stängd omkring 25 gånger om året. Det betyder 500 inställda flyg enbart
för SAS och ett ännu större antal förseningar", sade Lars Wigeltorp Andersen,
chef för public affairs och infrastruktur vid SAS, enligt danska TV2 i
september.

SAS danska presschef Mariam Skovfoged säger till Direkt på fredagen att SAS
inställning står fast, även om bolaget är positivt till kapacitetsökning.

Hur flygplatsen borde byggas ut i stället har hon dock ingen uppfattning om:

"Det vet vi inte, det bör flygplatsen svara på. Vi kan förhålla oss till
dagens plan, och den är inte optimal", säger hon, och påpekar även för att
flygplatsavgifterna borde sänkas - de är i dag upp till dubbelt så höga som
vid Arlanda och Oslo, hävdar hon.

Enligt TV2 kommer Kastrups flygplats på fredagen att avvisa SAS ståndpunkt
efter att ha analyserat mer än en miljon starter och landningar. Antalet
förseningar skulle enligt flygplatsen inte alls uppgå till den
storleksordning som SAS hävdar.

Enligt vad Kasper Hyllested uppger till Nyhetsbyrån Direkt ägs Kastrups
flygplats till 58 procent av ett konsortium bestående av australiska och
kanadensiska pensionsfonder, och till 40 procent av danska staten.
Bild: Kastrups flygplats, med den omtvistade tvärbanan i nordväst-/sydostlig
riktning.

Källa: dmi.dk
---------------------------------------
Martin Lindgren +46 8 5191 7920

Nyhetsbyrån Direkt

Författare direkt.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.