Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2020-09-22

SAS - Skandinaviens fågel Fenix?

På tisdagen hölls en mycket viktig extrastämma i SAS, den var så viktig att den störste ägaren, Svenska staten, företräddes av självaste näringsministern Ibrahim Baylan som höll ett längre anförande. Vanligtvis brukar det vara tjänstemän från departementet som röstar för statens aktier i SAS, förra året var det exempelvis Aktiespararnas förre vd Carl Rosén, numera departementsråd, som hade fått det förtroendet.

 

Vinna eller försvinna?

Precis som för alla andra flygbolag har den grasserande pandemin slagit mycket hårt mot SAS verksamhet. Man har sagt upp 5.000 av sina anställda och dragit ner verksamheten till ett minimum, men för att överleva och så småningom kunna göra en s k omstart behöver man likviditet och dagens stämma beviljade ett antal olika emissioner som tillsammans ska kunna fylla på SAS kassa med 12 miljarder SEK. Med hjälp av de pengarna, och om allt går som vd Rickard Gustafson hoppas, ska SAS kunna leverera svarta siffror 2022.

 

Mer pengar från staten?

Men om pandemin inte vill följa SAS-ledningens planer utan fortsätter plåga oss ännu längre, vad händer då med SAS? Aktiespararnas ombud frågade statsrådet Baylan om staten i egenskap av störste ägare kommer att fortsätta hålla SAS under armarna i så fall, men Baylan sade sig inte ha någon kristallkula så han ville inte uttala sig om det.

 

50% minskning av koldioxidutsläppen till 2030!

Tidigare har SAS haft som mål att sänka klimatavtrycket med 25% till 2030, nu har man kortat ned den tiden till 2025 tack vare att man köper in nya flygplan som släpper ut mindre av de skadliga ämnena. Istället framförde vd ett nytt löfte, nämligen att minska koldioxidutsläppen med 50% till 2030. Man kan ju spekulera i om detta var vad som krävdes för att Baylan skulle få med sig miljöpartisterna i regeringen för att kunna stödja SAS?

 

Konsolidering i Europa?

Nu när det går så dåligt för alla flygbolag är det kanske dags för en konsolidering av branschen? Det trodde den legendariske SAS-chefen Jan Carlzon på för trettio år sedan dä han sa att SAS ska vara "one of five in - 95", men som bekant dök det upp massor av lågbudgetbolag som har utsatt SAS för hård priskonkurrens sedan dess, så därav blev inget. Kanske är det nu dags för vd Rickard Gustafson att säga att SAS ska vara en av fem 2025?

Men i det fallet har EU-kommissionen tänkt till ordentligt: de har godkänt att de olika europeiska staterna stöttar sina respektive flygbolag med villkor att inget bolag får köpa något annat innan bolaget har återbetalat alla statliga nödlån som det fått p g a pandemin.

 

Ingen vet om SAS likt fågel Fenix ska lyckas resa sig ur askan = Covid-19, men dagens stämma gav i alla fall bolaget stora möjligheter att göra det.

 

Bevakare: Leo Gillholm

 

Författare Bolagsbevakningen

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.