Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2015-12-15

Scandinavian Organics AB: SCANDINAVIAN ORGANICS STARTAR HELÄGT DOTTERBOLAG FÖR BUJJO OCH LANSERAR CROWDFUNDING OCH MEDIA BLITZ

BUJJO, den nya hälsodrycken som nyligen lanserades av Scandinavian Organics
via 7/11, får sitt eget helägda dotterbolag och gör en storsatsning i Sverige
med Crowdfunding genom FundedByMe.com. Detta beslutade styrelsen i
Scandinavian Organics i går, 14/12/2015.

SAMMANFATTNING:

* BUJJO läggs i ett nystartat bolag, ägt till 100% av Scandinavian Organics
AB (Publ)
* Distributionsavtal för Bujjo och en s.k Master Licence kommer att läggas i
det nya bolaget tillsammans med en licenstillverkning till moderbolaget.
* En crowdfundingkampanj i samarbete med FundedByMe.com kommer fr om den 12
januari 2016 att erbjuda aktier i det nystartade bolaget för 2M SEK mot 10%
av aktierna däri. Teckningsperioden blir högst 45 dagar. Bolaget kommer
samtidigt att öka kapitaltillskottet med ytterligare finansiering.
* Bolaget ämnar sedan notera sig så fort som möjligt i Stockholm.
* Ytterligare detaljer om crowdfundingen kommer att aviseras innan
teckningsperioden börjar.

BAKGRUND:

* BUJJO har fått stor uppmärksamhet under den korta tid drycken funnits
tillgänglig på 7/11. Artiklar, radio intervjuar, blogginlägg och
direktannonsering har avlöst varandra med resultatet att de stora
dagligvaruhandelskedjorna Ica och Axfood, nu tar in Bujjo i sitt sortiment
under vecka 5, 2016.
* Tack vare den lyckade lanseringen har BUJJO nu goda möjligheter att
etablera sig i stor skala både i Sverige och utomlands.
* Detta finansieras bäst, snabbast och billigast genom crowdfunding;
samtidigt som man skapar aktieägare skapar man ett stort antal konsumenter
och ambassadörer för BUJJO
* Majoriteten av värdet på BUJJO tillfaller Scandinavian Organcis som
majoritetsägare och bidrar därför inte bara till potentiellt stora intäkter
men även till en stor förstärkning av SCO’s balansräkning. Detta garanterar
moderbolagets fortsatta tillväxt och finansiella stabilitet.

”Vi har följt tidigare resa när han tog Scan Organics till börsen och är
mycket förväntansfulla inför denna kampanj. Vi tror att marknaden och vårt
nätverk á mer än 61,000 globala investerarmedlemmar kommer att tycka detta
investerings erbjudande är mycket spännande. Särskilt med tanke på att
ledningens ”track-record” visar att de mycket framgångsrikt kan ta en produkt
från idé till bolag till fabrik till marknaden och sedan börsen”
säger Daniel Daboczy, vd FundedByMe

’Crowdfunding gör det möjligt att mycket snabbt få in ett stort antal
entusiastiska småägare och ambassadörer till Bujjo’ säger Nils Wetterlind, VD
på Scandinavian Organics. ’Detta innebär att produkten kan etableras mycket
brett, mycket fort, och med ordentliga resurser för att skapa en snabb
försäljningsutveckling i Sverige och senare även utomlands. Detta utan risk
för moderbolaget och dess aktieägare. Samtidigt skapas ett mångmiljonföretag
vars värde gagnar moderföretagets balansräkning. Detta ger både en större
finansiell stabilitet, och en inkomstkälla från licenstillverkning som vi
tror kommer att starkt gagna Scandinavian Organics och dess aktieägare.’

”Framgångsrika kampanjer uppfyller de viktiga element som detta bolag
uppvisar, nämligen fantastisk produkt, rätt timing och ett mycket drivet
entreprenöriellt team. När investerare använder FundedByMe gör de det för att
de tror att investeringen kan bli en succé men utöver det kan de även påverka
produktens framsteg genom att agera som brand ambassadeurs. Hundratals mindre
investerare som dessutom pratar om bolaget och sprider produkten brukar ha en
mycket stark hävstångseffekt.”
säger Daniel Daboczy, VD på FundedByMe.

Scandinavian Organics AB (publ)

är en producent av ekologiska matprodukter till konkurrenskraftiga priser. På
bara drygt ett år har Bolaget vuxit kraftigt och Bolagets produkter ligger nu
centralt lagerlagda inom ICA-koncernen (50 procent marknadsandel av
dagligvaruhandeln i Sverige) och Axfood (Hemköp och Willys). Produkterna
säljs även i 7/11, via en mängd restauranger, i ett stort antal Coop och av
ett stort antal oberoende handlare. Företaget har även gjort stora framsteg
inom den offentliga sektorn, framförallt inom skol- och äldreomsorgen.
Bolaget tilldelades Ekostjärnan 2015, Sveriges mest prestigefyllda eko pris.
Bolaget är noterat på Nordic MTF under kortnamnet SCO MTF och Bolagets Mentor
och likviditetsgarant är Mangold Fondkommission

Författare NGN

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.