Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2014-04-15

Scania: Euro 6 - utmaningen som blev till segrar

Under ett antal år har lastbilsindustrin kämpat med den stränga
emissionslagstiftning som trädde i kraft vid senaste årsskiftet.
Scania är den tillverkare som tidigare och bättre än någon annan har
kunnat presentera konkurrenskraftiga lösningar. Scania erbjuder idag
sina kunder inte mindre än 18 Euro 6-motorer för alla slags
applikationer - och slår internationella rekord i låg förbrukning med
den senaste Euro 6-dieselmotorn.

- Euro 6 har varit en utmaning för hela branschen, konstaterar Joel
Granath, chef för Scanias produktledning på lastbilssidan. Många
förutspådde ökad bränsleförbrukning med ökad komplexitet. Nu har vi
facit - i slutet av förra året satte t ex en Scania Streamline G 410
två odiskutabla rekord för 40-tons trailerkombinationer när tysk
respektive fransk fackpress testade den på väletablerade och krävande
teststräckor. Enligt media har exempelvis inget motsvarande ekipage,
oavsett emissionsklass, tidigare klarat den krävande sträckan* norr
om München på drygt 24 liter/100 km.

Farhågorna kring Euro 6 har alltså visat sig ogrundade. Trots det såg
såväl Scania som andra tillverkare en stark kundtillströmning under
hösten 2013 där många kunder ville försäkra sig om en Euro 5-lastbil
före årsskiftet.

- Våra kunder lever i en tuff konkurrenssituation och jag har
förståelse för att man valde tryggheten framför det okända. Men den
som väljer Scania får beprövad teknik också med Euro 6, betonar Joel
Granath. Det är mer än tre år sedan vi levererade första
generationens Euro 6-motorer. Idag finns det odiskutabla bevis i form
av driftdata hos våra kunder att Scania gjorde de rätta vägvalen i
utvecklingsarbetet.

Joel Granath avstår att gå in på hur mycket resurser Scania har
investerat i sitt Euro 6-program utan framhåller i stället
kundfördelar som bredden i programmet med alla motorerna för
alternativbränslen:

- Scania har elva dieselmotorer, två gasmotorer och fem motorer för
100 procent biodiesel i det nu aktuella Euro 6-programmet. Vi kan
därmed erbjuda lösningar för alla applikationer och behov. Jag är
speciellt stolt över de låga förbrukningssiffror vi når med Scania
Streamline. Vår 13-liters sexa med 410 hästkrafter och enbart SCR
utvecklades med europeiska fjärrbilsåkerier i åtanke och har
överträffat alla förväntningar. Den är ett tydligt exempel på var
Scanias fokus ligger, att sänka kundernas totalkostnader och hjälpa
dem att öka sin lönsamhet.

* Länk till den tyska facktidskriften "Trucker":

1TUhttp://www.trucker.de/scania-g-410-im-supertest-1312407.htmlU1T

Scanias aktuella program för Euro 6-motorer:

+------+------+------+--------+--------------+--------------+--------------+
|DC09 |DC13 |DC16 |DC09 Gas|DC09 Biodiesel|DC13 Biodiesel|DC16 Biodiesel|
+------+------+------+--------+--------------+--------------+--------------+
|250 hk|370 hk|520 hk|280 hk |320 hk |450 hk |580 hk |
+------+------+------+--------+--------------+--------------+--------------+
|280 hk|410 hk|580 hk|340 hk |360 hk |490 hk | |
+------+------+------+--------+--------------+--------------+--------------+
|320 hk|450 hk|730 hk| | | | |
+------+------+------+--------+--------------+--------------+--------------+
|360 hk|490 hk| | | |
+------+------+------+--------+--------------+--------------+--------------+

Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar
för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. En växande del
av verksamheten är service- och tjänsteutbudet, som garanterar
Scanias kunder kostnadseffektiva transportlösningar och hög
tillgänglighet. Scania erbjuder också finansiella tjänster. Scania är
verksamt i ett hundratal länder och har 41 000 anställda. Forskning
och utveckling är koncentrerad till Sverige. Tillverkning sker i
Europa och Sydamerika med möjlighet till globalt utbyte av såväl
komponenter som kompletta fordon. Under 2013 uppgick faktureringen
till 86,8 miljarder kronor och resultatet efter skatt till 6,2
miljarder kronor. Scanias pressreleaser finns på www.scania.com/se

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/scania/r/euro-6---utmaningen-som-blev-till-seg...
http://mb.cision.com/Main/209/9569882/233815.pdf

Författare Hugin

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.