Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2014-05-14

Scania: Frikopplande retarder sänker Scanias förbrukning

Många lastbilar har någon form av tillsatsbroms. Scanias kunder har
under snart två decennier kunnat uppskatta det lika smidiga som
kraftfulla ingrepp en hydraulisk retarder från Scania ger. Förutom
bekväm och avslappnad körning, ger den besparingar tack vare minskat
underhållsbehov av lastbilens ordinarie bromssystem. I sitt senaste
utförande frikopplar retardern sig automatiskt när den inte arbetar
för att spara bränsle, samtidigt är den nu än kraftfullare.

En av Scanias retardermodeller (R4100D) erbjuds nu i ett utförande som
automatiskt frikopplas när den inte är aktiverad. Därigenom minskar
släpförlusterna eftersom de båda skovelförsedda hjul som ger
bromskraft när de roterar i olja frikopplas. Den faktiska
bränslebesparingen varierar beroende på det aktuella körfallet men
ett snitt på en halv procents minskning kan ses som en tumregel.

Föraren behöver inte själv göra något. När bromskraften behövs upphör
frirullningen och ingreppet sker mjukt och omedelbart via samma typ
av synkroniseringar som Scanias växellådor använder. Förutom att den
inte stjäl energi, ger den frikopplande retardern också större
bromskraft, 4100 Nm i stället för 3500 Nm, samt ökad bromsverkan vid
lägre motorvarv med hjälp av högre utväxling.

- Att reducera bränsleförbrukningen är Scanias främsta prioritet,
säger Örjan Åslund, ansvarig för Product Affairs inom Scania Trucks.
Frikopplingen av retardern är ytterligare en besparing som bidrar
även till att förhöja körupplevelsen. Själva aktiveringen av
retardern sker antingen på initiativ från föraren - via spaken eller
med en lätt touch på bromspedalen - eller genom att
farthållarsystemet begär bromsning. Så snart retardern inte används
längre frikopplar den sig åter, men är redo att mjukt och distinkt gå
från frirull till full bromskraft på nolltid.

Kundleveranserna av den nya retardern kommer att inledas första
kvartalet 2015.

Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar
för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. En växande del
av verksamheten är service- och tjänsteutbudet, som garanterar
Scanias kunder kostnadseffektiva transportlösningar och hög
tillgänglighet. Scania erbjuder också finansiella tjänster. Scania är
verksamt i ett hundratal länder och har 41 000 anställda. Forskning
och utveckling är koncentrerad till Sverige. Tillverkning sker i
Europa och Sydamerika med möjlighet till globalt utbyte av såväl
komponenter som kompletta fordon. Under 2013 uppgick faktureringen
till 86,8 miljarder kronor och resultatet efter skatt till 6,2
miljarder kronor. Scanias pressreleaser finns på www.scania.com/se

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/scania/r/frikopplande-retarder-sanker-scanias-...
http://mb.cision.com/Main/209/9585340/244841.pdf

Författare Hugin

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.