Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2014-06-03

Scania: Ny 450-motor efterbehandlar med SCR

Scania breddar nu sitt redan omfattande program med Euro
6-certifierade lastbilsmotorer ytterligare. Alla de som behöver 450
hästkrafter, inte minst flertalet kunder med europeiska dragbilar,
kan nu välja mellan två versioner av Scanias välkända 13-litersmotor
i den effektklassen. I sitt senaste utförande använder den enbart
SCR-teknik för efterbehandlingen och förväntas därmed bli ett starkt
alternativ för många kunder, inte minst fjärrbilsåkare som
prioriterar låg dieselförbrukning.

− Framgångarna med 13-litersmotorn i 410-utförande med enbart SCR har
sporrat oss att gå vidare längs det spår som innebär minskad
komplexitet och sänkt dieselförbrukning, säger Joel Granath, chef för
Scanias produktledning på lastbilssidan. Våra kunder har nu 18
varianter av Euro 6-motorer att välja bland. Det ger unika
möjligheter att skräddarsy drivlinan för optimala prestanda, oavsett
körfall och applikation.

Tack vare att Scanias ingenjörer har löst utmaningen att trots hög
effekt uppfylla den tuffa emissionslagstiftningen med enbart SCR, får
kunderna både ökad valfrihet och okomplicerade lösningar. Den nya
motorvarianten - DC13 147 - fordrar varken turbo med variabel
geometri eller EGR-kylare.

- Precis som den extremt bränslesnåla 410-hästare som kom ifjol är den
här motorn idealisk inte minst för europeiska fjärrbilskunder som
prioriterar låg förbrukning men inte vill göra avkall på vridmoment
och förarkomfort, deklarerar Joel Granath. Enligt våra egna
beräkningar ska den i en Scania Streamline, allt annat lika, ge en
besparing på omkring 1 procent diesel jämfört med företrädaren med
både EGR och SCR.

Motorer med enbart SCR-teknik fordrar i gengäld mer AdBlue. I Scanias
fall handlar det i normalfallet om i snitt sex procent av
dieselförbrukningen medan motorer med EGR och SCR normalt nöjer sig
med att addera tre procent. För den som önskar få med sig optimalt
stor mängd diesel erbjuder Scania ett brett urval av AdBlue-tankar,
bland annat särskilda lösningar som på ett intelligent sätt utnyttjar
ledigt utrymme på insidan av ramen.

Det nya motoralternativet har, precis som föregångaren, en klart
imponerande vridmomentkaraktär; det maximala momentet är på hela 2
350 Nm och finns tillgängligt redan från 1,000 r/min, vilket innebär
mycket god körbarhet.

− Vi är övertygade om att Scanias 450-motor med enbart SCR blir en
attraktiv drivkälla på marknaden, säger Joel Granath. Att använda
enbart SCR för efterbehandlingen har visat sig leda till lägre
förbrukning, dessutom innebär det en viss viktbesparing.

− De Euro 6-kunder som har fördel av att kunna köra med upp till 100
procent biodiesel ska i stället sikta in sig på den särskilda version
av Scanias 450-motor som är anpassad för det. I den versionen används
som tidigare både EGR och SCR för efterbehandlingen.

* * *

För ytterligare information, kontakta:

Johan Björkegren, Product Information Powertrain. Tel. +46 70 161 53
11,

e-post johan.bjorkegren@scania.com
Örjan Åslund, Product Affairs, Scania Trucks, tel. +46 70 289 83 78,

e-post orjan.aslund@scania.com

Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar
för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. En växande del
av verksamheten är service- och tjänsteutbudet, som garanterar
Scanias kunder kostnadseffektiva transportlösningar och hög
tillgänglighet. Scania erbjuder också finansiella tjänster. Scania är
verksamt i ett hundratal länder och har 41 000 anställda. Forskning
och utveckling är koncentrerad till Sverige. Tillverkning sker i
Europa och Sydamerika med möjlighet till globalt utbyte av såväl
komponenter som kompletta fordon. Under 2013 uppgick faktureringen
till 86,8 miljarder kronor och resultatet efter skatt till 6,2
miljarder kronor. Scanias pressreleaser finns på www.scania.com/se

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/scania/r/ny-450-motor-efterbehandlar-med-scr,c...
http://mb.cision.com/Main/209/9595537/252151.pdf

Författare Hugin

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.