Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2016-05-12

Scania: Scania levererar 51 hybridbussar till Madrid

Med start i juni påbörjas leveranserna av 51 Scania Citywide
hybridbussar till Madrid - ett storskaligt genombrott för Scanias
hybridteknik. Den kostnadseffektiva och miljövänliga tekniken möter
EU:s klass II-krav för förortstrafik och kortdistanstrafik.

- Det är glädjande att Madrid har insett fördelarna med Scanias
innovativa hybridteknik och lagt en så stor order, säger Scanias
busschef Klas Dahlberg. Många städer är i färd med att undersöka
fördelarna med hybridisering men Madrid kliver nu fram som ledande
genom att faktiskt införa denna alternativa teknik. Bussarna minskar
CO2-utsläppen och bidrar påtagligt till att uppnå de beslutade
klimatmålen.

Madrid har nyligen infört tuffa tillfälliga åtgärder för att komma
tillrätta med föroreningar som bland annat omfattar
hastighetsbegränsningar och förbud för personbilstrafik i stadskärnan
när kvävoxidhalterna är för höga. Samtidigt har Madrids
transportmyndighet infört krav på att bussoperatörerna successivt
övergår till alternativ teknik. Icke-förnybar diesel har inte
tillåtits i nya bussupphandlingar sedan 2010. Nuvarande
bussoperatörer kan erhålla fördelaktiga avtal om åtminstone 20
procent av flottorna drivs med gas, hybridteknik eller som
batteribussar. Begränsningar i att utnyttja gas i icke-anpassade
bussdepåer under jord har gjort att operatörerna i stället satsar på
hybridbussar.

De 51 bussarna levereras till sammanlagt sju bussoperatörer som driver
trafik på uppdrag av Consorcio Regional de Transportes de Madrid, som
svarar för kollektivtrafiken i den spanska huvudstadsregionen. De
första bussarna levereras till Alsa (Nat-Ex), följt av Samar, Avanza
(ADO) och DBlas (Arriva). Totalt omfattar leveransen 34 stycken
12,7-metersbussar 4x2 och 17 stycken 14,8-metersbussar 6x2*4.

Den nya klass II-specificerade Scania Citywide kan köras i hastigheter
upp till 100 km/tim. Hybriddrivlinan omfattar Scanias 9-litersmotor
på 320 hk med endast SCR-teknik och är kompatibel med upp till 100
procent biodiesel och vätebehandlad vegetabilisk olja (HVO).

På Citywide-bussarna sitter hybridenheten, som består av en elmaskin
(motor och generator) och automatisk koppling, mellan motorn och
växellådan. Elmaskinen har en nominell effekt på 150 kW och 1 050 Nm.

Av energilagringen tillhandahålls 1,2 kWh av ett litiumjonbatteri som
är integrerat i takstommen längst fram och sitter i en kupa
tillsammans med en DC/DC-omvandlare och en kylenhet.

Genom att använda ett hybridsystem från Scania tillsammans med en
DC/DC-omvandlare, stopp-start-funktion och eco-roll kan man uppnå
stora bränslebesparingar.

För ytterligare information, kontakta Hans-Åke Danielsson, presschef,
tel 08-553 856 62.

Scania ingår i Volkswagen Truck & Bus GmbH och är en av världens
ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter
samt industri- och marinmotorer. En växande del av verksamheten är
service- och tjänsteutbudet, som garanterar Scanias kunder
kostnadseffektiva transportlösningar och hög tillgänglighet. Scania
erbjuder också finansiella tjänster. Scania är verksamt i ett
hundratal länder och har 44 000 anställda. Forskning och utveckling
är koncentrerad till Sverige. Tillverkning sker i Europa och
Sydamerika med möjlighet till globalt utbyte av såväl komponenter som
kompletta fordon. Under 2015 uppgick faktureringen till 95 miljarder
kronor och resultatet efter skatt till 6,8 miljarder kronor Scanias
pressreleaser finns på www.scania.com (http://www.scania.com/se)

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/scania/r/scania-levererar-51-hybridbussar-till...
http://mb.cision.com/Main/209/2007197/514766.pdf

Författare WKR

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.