Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2014-07-01

Scania: Scania på IAA: Hållbarhet och tjänster som gynnar kunderna i fokus

· Scania Citywide med Scanias hybridsystem
· Nya innovationer som ger betydande bränslebesparing
· Ny 13-litersmotor på 450 hästkrafter och enbart SCR
· Frikopplande retarder som sparar bränsle
· Vidareutvecklat Scania Eco-roll och nya växlingsstrategier
· Ökad arbetstemperatur och lågviskosolja sparar bränsle
· Nya tjänster ökar tillgängligheten och kundernas intäktsförmåga

På IAA kommer Scania att presentera nyheter i form av produkter och
tjänster som direkt bidrar till att förbättra buss- och
lastbilskunders lönsamhet. Förutom fler Euro 6-motorer, introducerar
Scania också en rad nyheter som syftar till att sänka kundernas
operativa kostnader eller minska deras miljöpåverkan, mål som ofta
går hand i hand. Scanias senaste innovationer kan ge signifikanta
minskningar av bränsleförbrukningen för exempelvis
fjärrtransportbilar. Och på bussidan presenteras Scania Citywide med
egenutvecklad hybridteknik.

Med ett av marknadens absolut bredaste motorprogram också inom Euro 6,
har Scania det senaste året firat triumfer i oberoende tester
beträffande bränsleförbrukning. Scanias 13-litersmotor har visat sig
oöverträffat snål i konfigurationer med enbart SCR som
efterbehandlingsmetod. För en tid sedan introducerade Scania
ytterligare en variant, nu i ett utförande med 450 hästkrafter som
också den kommer att sänka bränsleförbrukningen.

- Idag jagar alla slags kunder ökad lönsamhet via sänkta
driftskostnader, oavsett om det handlar om att transportera gods
eller passagerare, säger Henrik Henriksson, Executive Vice President
för Scania. Det är i det ljuset man ska betrakta Scanias ständiga
jakt på dyrbara dieseldroppar, skräddarsydda lösningar och ökad
tillgänglighet. På IAA introducerar vi en rad innovationer som kan
stärka våra kunders resultaträkningar ytterligare.

Scania har en grundmurad position på bussmarknaden av att vara en
tillverkare som alltid har kapacitet för att motsvara såväl
samhällets som kundernas krav på miljöanpassade lösningar. Det
inbegriper både att de är bränslesnåla och att de kan drivas med
samtliga kommersiellt tillgängliga alternativa bränslen, tack vare
ett omfattande motorprogram. Nu tar Scania ytterligare ett steg och
utökar sitt erbjudande med hybridisering, på mässan visas en Scania
Citywide med hybridiserad drivlina.

Vidareutvecklad teknik

Scania introducerar också vidareutvecklade tekniklösningar som syftar
till sänkta kostnader och ökad tillgänglighet. Scanias retarder kan
nu beställas i ett utförande som minskar bränsleförbrukningen genom
att den frikopplar sig mekaniskt när den inte är aktiverad. Förutom
att den spar bränsle, ger den frikopplande retardern också större
bromskraft, 4100 Nm i stället för 3500 Nm, samt ökad bromsförmåga vid
lägre motorvarv tack vare högre utväxling. Scania introducerar också
ett tillval som innebär att retarderinkoppling enbart sker när
fotbromsen används.

Scania kommer också att introducera en vidareutvecklad version av
Eco-roll, det avancerade system där Scania Opticruise tillsammans med
Scania Active Prediction sparar bränsle genom att lastbilen eller
bussen själv räknar ut när det lönar sig att rulla i utförsbackar med
växeln i neutralläge och motorn på tomgång. Systemet är

nu ännu lite intelligentare och kan därmed aktivera Eco-roll oftare
samt göra än mer avvägda växelval. Beroende på hur kuperad vägen är,
kan Eco-roll nu bidra med ytterligare besparing för 13-liters Euro
6-motorer.

Scania har också vidtagit åtgärder som syftar till att minska den
interna friktionen i vissa motorer. Genom att öka arbetstemperaturen
samt använda särskilt utvecklad bränslesparande lågviskosolja med
unika smörjegenskaper, har Scanias ingenjörer visat på ytterligare
besparingspotential när effekten av ökad temperatur och
bränslesparande olja vägs samman. Ett förbehåll är att denna olja
endast får användas i fjärrbilar med 13-liters Euro 6-motorer och
lätt driftsklassning. I linje med filosofin att kringsystem som inte
ständigt behöver arbeta inte ska ge förluster, introducerar Scania
även en frikopplande bromskompressor som bidrar till ytterligare
bränslebesparing.

Skräddarsydda lösningar

- Den tunga fordonsindustrin, och då inbegriper jag även bussidan, har
precis tagit ett avgörande steg framåt i vår del av världen när det
gäller långsiktig hållbarhet tack vare Euro 6, säger Christopher
Podgorski, chef för Scania Trucks. Nästa steg torde handla om CO2och
blir än mer krävande. Vårt primära mål är att hjälpa våra kunder att
förbättra deras lönsamhet, med hjälp av utvecklad teknologi och
smarta lösningar. Den tillverkare som bäst förstår hur kundernas
verklighet ser ut och bidrar till att stärka deras totalekonomi blir
en vinnare. Scania har de produkter, tjänster och insikter som krävs
för den rollen.

Förutom produktrelaterade nyheter såväl på buss- som på lastbilssidan,
kommer Scania även att presentera ett antal nya eller
vidareutvecklade tjänster på IAA. Bland nyheterna märks exempelvis
tjänster som alla har det gemensamt att de ytterst syftar till att
stärka kundernas resultat genom öka tillgängligheten, vilket får
genomslag också på deras intäkter.

Följande lastbilar kommer att visas i Scanias monter på IAA:

Scania P 320 6x2*4 - smidig lastbil för krävande distributionstrafik

· Biodieselmotor
· Scania Opticruise med prestandalägen
· Scania Driver Support - bättre ekonomi och tryggare transporter

Hyttyp: P-serie, daghytt

Motor: Scania 9-liters, rak 5-cylindrig

320 hk, 1,600 Nm, Euro 6 med SCR-teknik

Scania Opticruise, automatiserat växlingssystem,

8-växlad range-växellåda

Hjulbas: 5,500 mm

Framaxel: 7,500 kg, luftfjädring

Bakaxel: 11,500 kg + 7,500 kg, luftfjädring

Övrigt: kan köras på valfri inblandning, 100 procent biodiesel ger

upp till 66 procent minskade CO2-utsläpp

Scania G 340 4x2 - dragbil med kraftfull gasmotor

· Stark och tyst gasmotor
· Lång räckvidd
· Upp till 95% CO2-reduktion med biogas

Hyttyp: G-serie, Highline sovhytt

Motor: Scania 9-liters, rak 5-cylindrig

340 hk, 1,600 Nm, Euro 6 med EGR-teknik

6-växlad automatisk växellåda, integrerad retarder

Hjulbas: 3,700 mm

Framaxel: 7,100 kg, parabelfjädring

Bakaxel: 11,500 kg, 2-bälgs luftfjädring

Övrigt: Ottomotor med stökiometrisk förbränning. Kan köras på antingen
biogas, LNG eller CNG

Scania R 730 4x2 - Blue Stream - exklusiv dragbil i begränsad
upplaga med extra allt

· Unik interiör och exteriör
· Maximal produktivitet
· Förarens val, marknadens enda Euro 6 V8

Hyttyp: R-serie, Topline sovhytt

Motor: Scania 16-liters V8

730 hk, 3,500 Nm, Euro 6 med EGR- och SCR-teknik

Scania Opticruise, automatiserat växlingssystem, 12+2-växlad
range-split-växellåda med överväxel, helautomatiserad Scania
Opticruise

samt Scania Retarder
Hjulbas: 3,700 mm

Framaxel: 8,000 kg, luftfjädring

Bakaxel: 13,000 kg, 2-bälgs luftfjädring

Scania Streamline R 490 6x2*4 - lastbil med biodieselmotor

· Utrustad med Scania originaltillbehör
· Kan köras på 100% biodiesel
· Scania Opticruise med Scania Active Prediction

Hyttyp: R-serie, Highline sovhytt

Motor: Scania 13-liters, rak 6-cylindrig

490 hk, 2,550 Nm, Euro 6 med EGR- och SCR-teknik

12+2-växlad range-split-växellåda, helautomatiserad
Scania Opticruise samt Scania Retarder

Hjulbas: 4,900 mm

Framaxel: 8,000 kg, luftfjädring

Bakaxel: 11,500 kg + 7,500 kg, luftfjädring

Övrigt: kan köras med valfri inblandning med upp till 100 procent
biodiesel ,vilket kan ge upp till 66 procent minskade CO2-utsläpp

Scania Streamline R 450 4x2 - dragbil med extra lågt
chassie och enbart SCR-rening

· Bränsleoptimerad dragbil i Streamline-utförande
· Extra stora dieseltankar
· Dold AdBlue-tank på ramens insida

Hyttyp: R-serie, Topline sovhytt

Motor: Scania 13-liters, rak 6-cylindrig

450 hk, 2,350 Nm, Euro 6 med enbart SCR-teknik

12+2-växlad range-split-växellåda med överväxel,
helautomatiserad Scania Opticruise samt Scania Retarder

Hjulbas: 3,700 mm

Framaxel: 7,500 kg, luftfjädring

Bakaxel: 11,500 kg, 2-bälgs luftfjädring

Scania Streamline G 410 4x2 - bränsleoptimerad dragbil

· Bränsleoptimerad med komplett luftriktarsystem
· Exceptionellt låg förbrukning i t ex 40-tons fjärrtrafik
· Utsedd till "Green truck of the Year"

Hyttyp: G-serie, sovhytt Highline

Motor: Scania 13-liters, rak 6-cylindrig

410 hk, 2,150 Nm, Euro 6 med SCR-teknik

12-växlad range-split-växellåda, helautomatiserad
Scania Opticruise samt Scania Retarder

Hjulbas: 3,700 mm

Framaxel: 7,500 kg, parabelfjädring

Bakaxel: 11,500 kg, 4-bälgs luftfjädring

Scania G 450 8x4 - lastbil för krävande anläggningsdrift

· Robust och tillförlitlig, borgar för hög tillgänglighet
· Scania Retarder R4100, anpassad för anläggningskörning
· Körbarhet i toppklass

Hyttyp: G-serie, daghytt med terrängpaket

Motor: Scania 13-liters, rak 6-cylindrig

450 hk, 2,350 Nm, Euro 6 med SCR-teknik

12+2-växlad range-split-växellåda med överväxel, Scania Opticruise med
kopplingspedal samt Scania Retarder

Hjulbas: 4,300 mm

Framaxel: 7,500 kg + 7,500 kg, parabelfjädring

Bakaxel: 10,500 kg + 10,500 kg, parabelfjädring

Övrigt: Scania Opticruise med prestandaläge för terrängkörning

Scania Streamline R 520 6x4 - lastbil med både kraft och känsla

· Marknadens enda V8 med Euro 6
· Mycket kraft i kombination med låga driftskostnader
· Ytterst robust och pålitlig motor

Hyttyp: R-serie, sovhytt med V8-styling

Motor: Scania 16-liters V8

520 hk, 2,700 Nm, Euro 6 med EGR- och SCR-teknik

12+2-växlad range-split-växellåda med överväxel,
helautomatiserad Scania Opticruise samt Scania Retarder

Hjulbas: 4,700 mm

Framaxel: 8,500 kg, parabelfjädring

Bakaxel: 10,500 kg + 10,500 kg, luftfjädring

Övrigt: excellent manöverförmåga med krypväxlar, manuell
kopplingspedal och maximalt med kraft redan från 1,000 r/min

Följande bussar kommer att visas i Scanias monter på IAA:

Scania Citywide

33 sittande passagerare

Dörrkonfiguration: 2-2-1

Längd: 12 m

Motor: Scania 9-liters 250 hk Euro 6 med EGR- och SCR-teknik

Hjulkonfiguration: 4x2

Övrigt: hybridiserad drivlina

Scania OmniExpress

53 sittande passagerare

Dörrkonfiguration: 1-0-1

Längd: 14,2 m

Motor...

Författare Hugin

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.