Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2018-10-01

Scania: Scania samlar marknadsföring och kommunikation i en gemensam funktion

Scania har skapat en ny koncernorganisation som integrerar
kommunikation, varumärke, marknadsföring och hållbarhet. Den nya
organisationen leds av Erik Ljungberg.

Den nya funktionen stärker företagets kommunikation och ökar takten
och samordningen i stöttningen av företagets affärsstrategi.

Communications, Brand and Marketing, som den nya enheten heter, samlar
resurser och ansvar från nuvarande funktioner inom Corporate
Relations med kundinriktad marknadsföring som tidigare tillhörde
försäljnings och marknadsavdelningen. Den nyinrättade funktionen får
även ansvar för att driva och samordna koncerns hållbarhetsfrågor.

- På vår resa till att bli ledande inom hållbara transporter kommer
såväl intern som extern kommunikation att vara viktigare än någonsin.
Att kommunicera med en röst som bolag och att sprida vår vision av
ett fossilfritt transportsystem till olika intressenter är avgörande
för vår framgång, säger Scanias VD Henrik Henriksson.

Erik Ljungberg började sin karriär på Scania 1997 och har innehaft
flera ledande befattningar inom marknadsföring och kommunikation,
senast som ansvarig för Corporate Relations. Erik Ljungberg kommer
fortsatt att rapportera till Scanias VD och koncernchef Henrik
Henriksson.

- Vår bransch står inför betydande förändringar i teknik och nya
affärsmodeller. Kombinationen av ett starkt varumärke med kraftfull
marknadsföring och kommunikation kommer att spela en viktig roll för
vår fortsatta framgång, säger Erik Ljungberg, Scanias marknads- och
kommunikationsdirektör.

För mer information, kontakta:

Karin Hallstan, Chef för Corporate Communication and PR

Tel: 076 842 81 04

E-post: karin.hallstan@scania.com

[N18015SE]

Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar.
Tillsammans med våra partners och kunder driver vi övergången till
ett hållbart transportsystem. År 2017 levererade vi 82 500 lastbilar,
8 300 bussar samt 8 500 industri- och marinmotorer till våra kunder.
Nettoomsättningen uppgick till nästan 120 miljarder kronor, varav
cirka 20 procent var tjänsterelaterade. Scania grundades 1891 och är
idag verksamt i fler än 100 länder och har cirka 49 300 medarbetare.
Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige, med filialer i
Brasilien och Indien. Tillverkning sker i Europa, Latinamerika och
Asien, med regionala produktionscentrum i Afrika, Asien och Eurasien.
Scania är en del av Volkswagen Truck & Bus AG, som snart blir TRATON
AG. För mer information besök: www.scania.com.

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/scania/r/scania-samlar-marknadsforing-och-komm...
http://mb.cision.com/Main/209/2632563/919068.pdf

Författare Cision

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.