Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2017-11-07

Scania: Två visionärer skapar ikoniskt modeplagg

Världskända modedesignern Bea Szenfeld och legendariske
lastbilsbyggaren Svempa Bergendahl har skapat en couture-jacka av
återanvända fläktremmar i en hyllning till förare runtom i världen.

Den oväntade duons delade passion för innovation och skräddarsydd
design resulterar i en helt unik couture-jacka: The Griffin Jacket.
Inspirationen till jackan kommer från den klassiska Scania-gripen.
Jackan är tillverkad av 200 meter fläktremmar från Scania och väger
hela 12 kilo. 800 bitar har noggrant skurits till formen av fjädrar
och sedan sytts ihop.

- Scanias förarjacka är ett ikoniskt och älskat plagg, vilket ligger
till grund för att vi initierade det här samarbetet. Jackan är inte
bara ett funktionellt plagg, den speglar också i allra högsta grad
förarens identitet och individuella stil. Tack vare Svempa och Beas
fantastiska insats har vi skapat en spektakulär konceptjacka som en
hyllning till alla lastbilschaufförer ute på vägarna," säger Sophie
Haftor, chef för fordonstillbehör och varumärkesprodukter på Scania.

Bea Szenfeld, vars kreationer har burits av bland andra Björk och Lady
Gaga, är känd för sin experimentella stil, sina okonventionella
materialval och extraordinära kreationer. Szenfled blev ivrig när hon
fick frågan om att skapa ett unikt konstverk för Scanias räkning, hon
säger:

- Det är ett oväntat, men samtidigt självklart, samarbete. Många av
mina projekt involverar just återvunna material, oftast papper och
här arbetade vi med att skapa ett plagg av fläktremmar från Scania.
Ett väldigt utmanande material att arbeta med, och samtidigt
tankeväckande. Det drev oss att tänka om både kring hur man kan
använda och återanvända material!"

Svempa Bergendahl, som skapat några av världens mest uppmärksammade
utställningslastbilar säger:

- För mig, som på olika sätt har designat och förädlat över 500
Scaniafordon, innebar arbetet med Bea och The Griffin Jacket ett helt
nytt arbetssätt med ett annat tempo än jag är van vid. Vi ville
tillsammans skapa något som hyllar förarna och ger liv åt det som
faktiskt är Scanias essens. Inget symboliserar Scania som gripen, den
har vuxit till en ikonisk symbol med fantastisk igenkänning."

Med inspiration från The Griffin Jacket har Scania även skapat en
ready-to-wear-kollektion, där detaljer från jackan går igen i
plaggen; den mörka färgpaletten, fjädermönstret och gripen.
Kollektionen har skapats med förarna i åtanke och tar utgångspunkt i
deras specifika behov och utmaningar som de ställs inför. I
kollektionen finns både dam- och herrplagg och en tydlig
hållbarhetstanke. Det återspeglas i medvetna materialval som
ekologisk bomull, återvunnen polyester och metall. I kollektionen
ingår jacka, hoodie, t-shirts och en nyckelring. Scanias mål är att
leda utvecklingen mot ett hållbart transportsystem i alla led, och
The Griffin Collection är ett första steg.

Det exklusiva coutureplagget, The Griffin Jacket kommer att säljas på
Barneby's onlineauktion, till förmån för den internationella
organisationen ActionAid, som bland annat arbetar med att stötta de
som drabbas av klimatförändringar. Auktionen av The Griffin Jacket
pågår 7-22 november. Det vinnande budet och slutgiltiga värdet på
jackan blir officiellt kort därefter.

Läs mer om The Griffin Jacket, Scania och Griffin-kollektionen här:
scania.com/griffinjacket (http://www.scania.com/griffinjacket).

Griffin-kollektionen finns att köpa på www.scania.com/shop eller hos
utvalda återförsäljare.

För ytterligare information, kontakta:

Karin Hallstan, PR ansvarig, Scania
Telefon: +46 76 842 81 04, e-post: karin.hallstan@scania.com

Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar.
Tillsammans med våra partners och kunder leder vi övergången till ett
hållbart transportsystem. Under 2016 levererade vi 73 100 lastbilar,
8 300 bussar samt 7 800 industri- och marinmotorer till våra kunder.
Vi omsatte närmare 104 miljarder kronor, varav 20 procent utgjordes
av servicerelaterade tjänster. Scania grundades 1891 och finns idag
representerat i mer än 100 länder, och har drygt 46 000 medarbetare.
Forskning och utveckling är koncentrerad till Sverige, med filialer i
Brasilien och Indien. Produktion sker i Europa, Latinamerika och
Asien, med regionala produktcentra i Afrika, Asien och Eurasien.
Scania ingår i Volkswagen Truck & Bus. För ytterligare information,
besök www.scania.com

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/scania/r/tva-visionarer-skapar-ikoniskt-modepl...
http://mb.cision.com/Main/209/2384756/747547.pdf

Författare Cision

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.