Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2017-03-17

SCANIA: VISSA POSITIVA SIGNALER BRASILIEN BÖRJAN AV ÅRET - VD

STOCKHOLM (Direkt) Lastbilstillverkaren Scania, som ägs av tyska Volkswagen,
har under början av året sett vissa positiva signaler på lastbilsmarknaden i
Brasilien, som under en längre period varit mycket svag.

"Om vi ser på januari och februari så har vi tagit marknadsandelar. Tittar vi
på intresset från våra kunder så har vi sett en positivare trend i januari
och februari", säger Scanias vd Henrik Henriksson i en intervju med
Nyhetsbyrån Direkt.

Han framhåller att Brasilien har haft en stark skörd för spannmål och
förväntningar om bra skördar på sockerrör och soja driver en ökat behov av
transporter i landet.

Har den brasilianska marknaden nått botten?

"Bottenkänning, kanske litegrann. Det finns i alla fall vissa indikatorer på
att det pekar uppåt, men det är från mycket låga nivåer", säger Henrik
Henriksson.

Vad gäller Europamarknaden upprepar Scaniachefen det han sade till Nyhetsbyrån
Direkt i slutet av februari, att marknaden har varit stark i början av 2017.

"Orderingången i Europa fortsätter att vara stark i början av året och vi
håller vår marknadsandel. Det underliggande behovet ligger kvar och våra
kunder utnyttjar fordonen, vilket vi ser i våra uppkopplade fordon", säger
Henrik Henriksson och fortsätter:

"Det indikerar att helåret 2017 borde bli som föregående år, om det här håller
i sig."

En faktor som också påverkar för tillfället är att uppgången i orderingången i
Ryssland, som började tredje kvartalet, höll i sig även i fjärde kvartalet.

"Ryssland är på väg tillbaka. Det här fortsätter också under första
kvartalet", säger han.

På lönsamhetsfronten sjönk Scanias rörelsemarginal till 9,2 procent fjärde
kvartalet (10,3). Kvartalet belastades dock av tunga kostnader för
lanseringen av bolagets nya lastbilsprogram, med ett stort evenemang i Paris
och lokala lanseringar i större delen av världen.

Dessutom pågår en omställning i produktionssystemet när Scania kör parallella
program under en period.

"De omställningskostnaderna kommer vi att dras med under 2017 och kanske till
viss del under 2018. Men det som stack ut under fjärde kvartalet var
lanseringskostnaderna som var på en nivå som vi spenderar en gång var 15:e
år", säger han.

Har du någon prognos för rörelsemarginalen 2017?

"Nej, vi ger inga sådana prognoser. Vår ambition är att Scania ska leverera
kring 10 procent ebit-marginal över cyklerna", säger han och tillägger:

"Det man kan säga om helåret 2016 är att, med tanke på omställningen i
systemet som vi egentligen hade från början av året och den tunga lanseringen
samt en valutamotvind, är en marginal på 9,8 procent riktigt starkt."

Enligt Henrik Henriksson har Scania en underliggande struktur som ger
förutsättningar för en bra lönsamhet.

"Vi har tagit rejält med marknadsandelar överallt i världen och samtidigt
tagit marknadsandelar i serviceaffären. Ungefär 62-63 procent av våra fordon
levererar vi med någon form av servicekontrakt, vilket påverkar vår lönsamhet
positivt. Det skapar en trygghet", säger han.
---------------------------------------
Fia Forsman +46 8 5191 7923

Nyhetsbyrån Direkt

Författare Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.