Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2017-11-03

SCHIBSTED: BÄTTRE RESULTAT ÄN ANALYTIKER SPÅTT- SAMMANFATTNING

STOCKHOLM (Direkt) Den norska mediekoncernen Schibsteds levererade ett
resultat för det tredje kvartalet 2017 som var bättre än väntat.

På Oslobörsen svingade sig aktien upp rejält i handelsn inledning på fredagen,
A-aktien hade stigit runt 19 procent vid 9.30-tiden.
Här följer en punktvis sammanfattning av rappporten:

Högre resultat än väntat
. Ebitda-resultatet landade på 783 miljoner norska kronor. Väntat var ett
ebitda-resultat om 640 miljoner norska kronor, enligt SME Direkts
prognossammanställning. Schibsteds nettoomsättning summerades till 4.161
miljoner norska kronor, lite över väntade 4.021 miljoner.

Stor positiv engångspost längre ned.
Resultat före skatt uppgick till 779 miljoner kronor, vilket kan jämföras med
konsensus på 458 miljoner. På den resultatnivån ingår positiva engångsposter
på 192 miljoner kronor, varav huvuddelen avsåg reavinst från försäljningen av
söktjänsten Hitta.se i somras. Konsensus för engångsposter låg på +13
miljoner.
Små förändringar i intäkter för Aftonbladet och SvD
. Affärs-segmentet Media House Sweden, där Aftonbladet och Svenska Dagbladet
ingår, hade oförändrade intäkter mätt i svenska kronor under tredje
kvartalet. Ebitda-resultatet ökade 8 procent.

För Aftonbladet specifikt sjönk de operativa intäkterna med 1 procent jämfört
med motsvarande period i fjol. Online-intäkterna steg 8 procent medan
printintäkter sjönk 7 procent. Volymerna av pappersupplagan av Aftonbladet
fortsatte att sjunka snabbt, skriver Schibsted.

För Svenska Dagbladet sjönk driftsintäkterna med 3 procent under kvartalet.
Printintäkterna föll 4 procent medan de digitala intäkterna var oförändrade.
Ebitda-resultatet var samma som tredje kvartalet i fjol.
Intäkter +30% för Schibsted Growth Sweden
. För det område som kallas Schibsted Growth Sweden, där bland annat Lendo.se
ingår, steg de totala intäkterna med 30 procent, exklusive sålda Hitta.se.

Vad gäller utsikterna för affärsområdet Media Houses totalt, väntas det
digitala skiftet fortsätta.

"Om annonsmarknadstrenderna försämras, är det sannolikt att marginalerna
kommer sjunka under kommande tolv månader", skriver Schibsted.
Säsongseffekter kan öka Onlineinvesteringar 4 kv
. I koncernens affärsområde Online-annonser steg intäkterna pro forma 22
procent till 217 miljoner euro och ebitda-resultatet ökade till 89 miljoner
euro (74) under tredje kvartalet. Investeringarna i detta affärsområde väntas
sjunka i år jämfört med 2016 även om säsongseffekter gör att
investeringsnivån under fjärde kvartalet kan bli högre än tredje kvartalet.
---------------------------------------
Börsredaktionen +46 8 5191 79 00 http://twitter.com/direktse

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.