Du är här
SCHIBSTED: MINSKAD SPELREKLAM MINSKADE INTÄKTER FÖR AFTONBLADET
STOCKHOLM (Direkt) Den norska mediekoncernen Schibsted, som bland annat äger flera svenska tidningar, redovisar ett ebitda-resultat på 678 miljoner norska kronor för det tredje kvartalet 2020.
Väntat var ett ebitda-resultat om 537 miljoner norska kronor, enligt Infront sammanställning inför rapporten.
Nettoomsättningen blev 3.188 miljoner norska kronor. Väntat här var 3.134 miljoner kronor.
Nyhetsmedia har sett en betydande nedgång i digital marknadsföring under kvartalet, i synnerhet Aftonbladet där bland annat de nya striktare reglerna för spelbolag som infördes i juli minskat annonseringsintäkterna från spelbolag.
För Aftonbladet minskade intäkterna med 5 procent justerat för valuta. Tidningen mottog under kvartalet 5 miljoner kronor i statligt coronastöd, vilket påverkade intäkterna positivt.
Subscription services, där bland annat Svenska Dagbladet ingår, minskade försäljningen med 8 procent.
Lendos intäkter var oförändrade jämfört med motsvarande kvartal föregående år. Ebitda-resultatet ökade med 66 procent till 78 miljoner norska kronor. Lägre kostnader för bland annat expansion och effektivare marknadsföring uppges ligga bakom det förbättrade resultatet.