Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2017-11-03

SCHIBSTED: SMÅ FÖRÄNDRINGAR I INTÄKTER FÖR AFTONBLADET OCH SVD

STOCKHOLM (Direkt) Schibsted-koncernen meddelar att affärssegmentet Media
House Sweden, där Aftonbladet och Svenska Dagbladet ingår, hade oförändrade
intäkter mätt i svenska kronor under tredje kvartalet. Ebitda-resultatet
ökade 8 procent.

För Aftonbladet specifikt sjönk de operativa intäkterna med 1 procent jämfört
med motsvarande period i fjol. Online-intäkterna steg 8 procent medan
printintäkter sjönk 7 procent.

Volymerna av pappersupplagan av Aftonbladet fortsatte att sjunka snabbt,
skriver Schibsted.

För Svenska Dagbladet sjönk driftsintäkterna med 3 procent under tredje
kvartalet. Printintäkterna föll 4 procent medan de digitala intäkterna var
oförändrade. Ebitda-resultatet var samma som tredje kvartalet i fjol.

För det område som kallas Schibsted Growth Sweden, där bland annat Lendo.se
ingår, steg de totala intäkterna med 30 procent, exklusive Hitta.se som
såldes i somras.

Vad gäller utsikterna för affärsområdet Media Houses totalt, väntas det
digitala skiftet fortsätta.

"Om annonsmarknadstrenderna försämras, är det sannolikt att marginalerna
kommer sjunka under kommande tolv månader", skriver Schibsted.

Koncernens andra affärsområde, Online-annonser, steg de pro forma till 217
miljoner euro (177) och ebitda-resultatet ökade till 89 miljoner euro (74)
under tredje kvartalet.

Investeringarna i detta affärsområde väntas sjunka i år jämfört med 2016 även
om säsongseffekter gör att investeringsnivån under fjärde kvartalet kan bli
högre än tredje kvartalet.
---------------------------------------
Kristine Trapp +46 8 5191 7927

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.