Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2015-12-17

SinterCast: Engineered Propulsion Systems utnyttjar CGI i flygdieselmotor

* Avancerad dieselmotor skräddarsydd för applikationer inom luftfart
* Motortester och godkännande hos luftfartsmyndigheter pågår
* Horisontell V8-motor med motorblock i kompaktgrafitjärn

--------------------------------------------------------------------------------------------
| Kompaktgrafitjärn 4.3 liter horisontellt V-motorblock EPS Graflight-motorn |
| |
| |
|Starkare, styvare, lättare Kompakt, aerodynamiskt, hållfast Tyst, effektiv, kraftfull |
| För bilder, se pressmeddelande i PDF |
--------------------------------------------------------------------------------------------
[New Richmond, Bridgnorth och Stockholm, 17 december 2015]
- Engineered Propulsion Systems (EPS) utnyttjar unikt styrkan och styvheten
hos kompaktgrafitjärn (CGI) i en horisontell V-motorkonstruktion för att
etablera en ny referens inom flygapplikationer. Byggd på ett CGI-motorblock,
medger konstruktionen av den åttacylindriga 4.3 liter-motorn ett kompakt
smalt motorpaket för enkel montering, god hållfasthet och lågt luftmotstånd.
CGI gjorde det möjligt för EPS att konstruera en helt ny flygdieselmotor som
sätter en ny standard för vikt, storlek, pålitlighet och framför allt
bränsleförbrukning. De första testerna av motorn i förproduktion visar på 105
hästkrafter per liter (77 kW/l), vilket ger motorn en prestanda på 450
hästkrafter (332 kW). Vikten för dieselmotorn på 450 hästkrafter avviker
mindre än 20 kg från de luftkylda turbomotorer på 350 hästkrafter (257 kW)
som nu används i flygapplikationer.

Omtalad för att kunna ha potential att skapa en ny era inom flygmotorer, är
Graflight-aerodieseln mer bränsleekonomisk än någon annan flygmotor på
marknaden idag. Förbränningsprocessen i dieseln tillsammans med
konstruktionsmöjligheterna som höghållfast CGI ger samt med kolvar av stål,
möjliggör för EPS att konstruera och realisera 30-50 % lägre
bränsleförbrukning och utsläpp jämfört med konventionella flygmotorer. Även
flygräckvidd samt nyttolast har utökats. Då avgas (blyhaltigt flygbränsle)
eventuellt kommer att förbjudas ger EPS-motorn signifikanta
tillväxtmöjligheter globalt, då den drivs på lättillgängligt och billigt jet-
och dieselbränsle. Motor- och flygtester pågår för närvarande och EPS räknar
med godkännanden från Federal Aviation Authority under 2017. Serieproduktion
är beslutad att ske vid Grainger&Worrall-gjuteriet, Storbritannien, med
SinterCast processtyrningsteknologi. Motorn är avsedd för en- och tvåmotoriga
flygplan, små helikoptrar, obemannade militära farkoster samt potentiellt
även inom marina applikationer.

"Genom vår erfarenhet av dieselmotorkonstruktion för fordon, visste vi att
kompaktgrafitjärn är det optimala materialet för vevhuset i Graflight V8"
säger Mr Michael Fuchs, President of EPS. "Flygmotorindustrin har förlitat
sig på omodern motorteknik och omoderna bränslen i över 20 år. Vår användning
av modern teknologi såsom CGI, stålkolvringar, common rail bränsleinsprutning
och datorstyrning av motorn lägger grunden för våra konkurrensfördelar, våra
bidrag till flygindustrin samt ger oss våra marknadsmöjligheter. Vårt
partnerskap med erkända leverantörer i världsklass, såsom Grainger&Worrall
och SinterCast, för kritiska komponenter och teknologier är nyckeln till vår
förmåga att tillgodose de nödvändiga och tuffa krav flygmyndigheterna
ställer."

Edward Grainger, Business Development Director hos Grainger&Worrall säger
tillsammans med Dr Steve Dawson, President&CEO för SinterCast att "vi är
glada att kunna bidra med vår erfarenhet av tio års samarbete inom
CGI-produktutveckling med lansering av över 50 toppmoderna CGI-motorprogram,
till detta spännande projekt, både när det gäller utvecklingsfasen och den
framtida serieproduktionen. EPS-motorn skapar en ny tillämpning av hög profil
för CGI och understryker ytterligare fördelarna med CGI inom moderna krävande
motorapplikationer."

För mer information:

---------------------------------------------------------------------------------------------
| Mr Michael Fuchs Mr Edward Grainger Dr Steve Dawson |
| President/CEO Business Development Director President&CEO |
| Engineered Propulsion Systems Grainger&Worrall SinterCast |
|+1 715 803-4290 +44 1746 768 250 +46 8 660 7750 |
| Michael.Fuchs@mailpool.us egrainger@gwcast.co.uk steve.dawson@sintercast.com |
---------------------------------------------------------------------------------------------
Engineered Propulsion Systems
(EPS) grundat 2006, avser att skapa en ny standard för propellerdrivna
flygmotorer. Med över 40 år av motorteknisk erfarenhet hos de två
innovatörerna, erbjuder EPS en ny lösning för en- och tvåmotoriga flygplan,
som ger revolutionerande förbättringar avseende bränsleförbrukning,
nyttolast, räckvidd, flyghastighet, hållbarhet och CO2-utsläpp. Baserat i New
Richmond, Wisconsin har EPS etablerat en pilotproduktionsanläggning med
expansionskapacitet för framtida serieproduktion av aero-dieselmotorn
Graflight V8. För mer information:http://eps.aero/

Grainger&Worrall
är världsledande inom snabb prototyptillverkning och innovationsgjutning, med
tjänster som innefattar tekniskt stöd för komponentkonstruktion,
modelltillverkning, gjutning och maskinbearbetning. Grainger&Worrall, ett
privatägt tredje generationens familjeföretag, tillhandahåller prototyper och
lösningar för serieproduktion i liten skala av komplexa, högt påkända
komponenter. Grainger&Worrall-anläggningarna gjuter och bearbetar komponenter
i gråjärn, SinterCast-CGI, segjärn och aluminium för världsledande företag
inom fordon och luftfart samt för krävande motorsportapplikationer. För mer
information:http://www.gwcast.com/en/

SinterCast
är världens ledande leverantör av processtyrningssystem för tillförlitlig
volymproduktion av kompaktgrafitjärn (CGI). Med minst 75 % högre
draghållfasthet, 45 % högre styvhet och med ungefär dubbelt så hög
utmattningshållfasthet mot konventionellt gjutet gråjärn och aluminium, ger
CGI ingenjörerna möjligheten att förbättra prestanda, bränsleekonomi och
hållbarhet samtidigt som motorns storlek, vikt, buller och avgasutsläpp
minskas. Med 44 installationer i 13 länder, används SinterCasts teknologi
främst för produktion av motorblock för bensin- och dieselmotorer och
avgaskomponenter för bilar; motorblock och cylinderhuvuden för mellantunga
och tunga fordon; samt industrimotorkomponenter till marin-, lokomotiv-,
off-road samt stationära motorapplikationer. SinterCasts komponenter i
serieproduktion gjuts i vikter från 2 kg till 9 ton, alla producerade med
samma erkända processtyrningsteknologi. SinterCast-aktien är noterad hos
NASDAQ OMX Stockholm på Small Cap-listan (Stockholmsbörsen: SINT). För mer
information:http://www.sintercast.com

SLUT

Press Release PDF
http://hugin.info/1205/R/1860863/722386.pdf

---------------------------------------

This announcement is distributed by NASDAQ OMX Corporate Solutions on behalf of NASDAQ OMX Corporate Solutions clients.
The issuer of this announcement warrants that they are solely responsible for the content, accuracy and originality of the information contained therein.
Source: SinterCast via Globenewswire

HUG#1860863

Författare Hugin

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.