Du är här

2018-03-06

Skagen Focus har köpt in sig i mediabolaget Viacom

Globalfonden Skagen Focus har gjort en ny investering i det amerikanska
mediabolaget Viacom. Det framgår av ett nyhetsutskick från fondbolaget
Skagen. Investeringen motsvarar en vikt om cirka 2,5 procent av den totala
Skagen Focus portföljen.

Viacom, som av Skagen beskrivs tillhöra den gamla skolan av mediabolag vars
glans har falnat i takt med att medialandskapet förändrats, anses vara lågt
värderat med ett börsvärde på 13 miljarder dollar.

"Aktiemarknaden har med nuvarande värdering i stort diskonterat bort
Viacoms möjligheter att transformeras genom de starka kassaflöden som
fortfarande genereras", säger Jonas Edholm, portföljförvaltare i Skagen
Focus i en kommentar.

Skagen anser att bolaget sitter på en "guldgruva med innehåll" bland annat
genom sitt ägande av Paramount Pictures och traditionella tv-kanaler som
Nickelodeon och Comedy Central. Bolaget har också fått en ny vd i Robert
Bakish som rört om i grytan och lyckats stoppa nedturen vad avser
tittarsiffror och annonsintäkter.

"Han (Bakish) har tillsatt nya chefer för bland andra Paramount, slutit nya
distributionsavtal med kabel-tv-nätverk, omprofilerat tv-kanalen Spike.
Tittarsiffrorna och annonsintäkterna för flera av Viacoms tv-kanaler,
däribland Nickelodeon, har förbättrats. Även MTV har tagit viktiga steg
framåt", skriver Skagen som dock medger att stora omställningar och
utmaningar kvarstår.

I dagsläget står Viacoms fastighetsinnehav och katalog av titlar i
Paramount Pictures för en stor del av värderingen, men Skagen sätter
tilltro till att bolaget kommer lyckas få in bolagets innehåll i
distributionsmodeller som är direkt riktade mot konsumenter och att den nya
ledningen "kommer kapa kostnaderna rejält".

En ytterligare möjlig katalysator anser man vara att aktivistinvesteraren
Gamco, som är Viacoms näst största ägare, kan trycka på för att spinna av
International Media Networks eller Paramount Pictures. På så sätt kan
värdet på bolagets tillgångar synliggöras, menar Skagen.

"Det pågår dessutom en våg av konsolidering inom sektorn, där de
traditionella mediabolagen vill bli större för att uppnå synergier och möta
konkurrensen bättre. Det är inte orimligt att se framför sig att Viacom
kommer att delta i denna process", avslutar Jonas Edholm nyhetsutskicket.

Jonathan Furelid
jonathan.furelid@finwire.se
Nyhetsbyrån Finwire

Författare FWF

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.