Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2020-01-16

SKANSKA: KAN VARA INTRESSERAD AV "GIGANTISKT" PROJEKT N.Y. - PC

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Transportmyndigheten i New York har antagit en
femårsbudget som inkluderar förlängning av en tunnelbanelinje på Manhattan.
När arbetena, som totalt beräknas kosta 6 miljarder dollar, motsvarande 57
miljarder kronor, läggs ut för anbud kan Skanska potentiellt vara ett av de
intresserade bolagen.

Det uppger Skanskas presschef Jacob Birkeland till Nyhetsbyrån Direkt.

Skanska har blivit mer selektiv med vilka uppdrag bolaget åtar sig i USA efter
år av nedskrivningar inom byggverksamheten som tyngt resultatet. Men
samtidigt som den ökade konkurrensen om större infrastrukturprojekt gjort att
Skanska blivit betydligt mer avvaktande till att lämna anbud har bolaget
varit tydligt med sin fortsatta satsning på projekt där den rätta kompetensen
finns.

Flera tunnelbaneprojekt i allmänhet, och i New York i synnerhet, har gett
Skanska en ledande position som genererat intäkter på åtskilliga miljarder
kronor genom åren. Och nu är alltså ett nytt tunnelbaneprojekt på gång.

"Vi kommenterar inte enskilda framtida projekt som vi eventuellt kan komma att
lämna anbud på, men den här typen av projekt ligger inom ramen för vår
kärnkompetens i en geografi där vi varit verksamma länge. /?/ Givet av att vi
har framgångsrikt genomfört fas ett av detta projekt, och många liknande
projekt genom åren i staden, kan detta potentiellt vara intressant för oss",
skriver Jacob Birkeland i ett mejl.

Totalt har transportmyndigheten i New York, Metropolitan Transportation
Authority (MTA), antagit en budget för perioden 2020-2024 på 51,5 miljarder
dollar, motsvarande 490 miljarder kronor. Av detta viks alltså 57 miljarder
till den andra byggnadsfasen av Second Avenue Line, en sträckning som går
från 96:e gatan upp till 125:e gatan i Harlem med tre nya stationer.

Den nya tunnelbanelinjen går under Second Avenue på Manhattan. Den första
fasen var färdig 2017 och ett av bolagen som var med och byggde var Skanska.
Ytterligare två utbyggnadsfaser finns i planerna, men ej budgeterade. Totalt
omfattar Second Avenue Line 16 nya tunnelbanestationer.

Bild: Second Avenue Line och dess fyra byggfaser

Källa: MTA

Även om MTA antagit sin nya femårsbudget är finansieringsfrågan inte i hamn
och för att tunnelbaneprojektet ska bli verklighet krävs sannolikt federalt
stöd. Något konkret beslut finns ännu inte, men signaler från Washington
saknas inte.

"Ser fram emot att hjälpa New York och dess guvernör Andrew Cuomo att
färdigställa den efterlängtade, och delvis byggda, Second
Avenue-tunnelbanan", twittrade president Donald Trump i augusti i fjol.

MTA själva har redovisat en palett av olika finansieringsmöjligheter,
däribland så kallade design and build-kontrakt och public-private
partnerships, rapporterar sajten Engineering News-Record. Public-private
partnership, också känt som offentlig-privat samverkan, eller OPS, är en form
av offentlig upphandling där ett privat företag eller konsortium tilldelas
uppdraget att finansiera, bygga och under en längre tid driva projektet.

Skanska har en lång erfarenhet av OPS-projekt som inte alltid slutat väl. När
chefen för Skanskas byggverksamhet i USA, Richard Cavallaro, fick sparken
2018 var det bland annat just på grund av stora nedskrivningar i två pågående
OPS-projekt. Å andra sidan har hans efterträdare Don Fusco en stor erfarenhet
av stora projekt, däribland Skanskas inblandning i den första fasen av Second
Avenue Line.

När eventuella Skanskaorder kan bli aktuella återstår att se. Jacob Birkeland
konstaterar att fas två är ett "gigantiskt" projekt som förmodligen kommer
delas upp i flera delar.

"De delar som möjligen kan fånga vårt intresse ligger ett par år framåt i
tiden", skriver han.

---------------------------------------
Mats Torgander +46 8 5191 7915

Nyhetsbyrån Direkt

Författare Direkt News

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.