Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2017-10-31

SKF: KUNDUPPGÖRELSE KOSTADE 190 MLN KR 3 KV (NY)

(Tillägg: sista stycket)

STOCKHOLM (Direkt) SKF:s rörelseresultat inom segmentet Automotive under
tredje kvartalet, 224 miljoner kronor, var knappt hälften av utfallet ett år
tidigare, 461 miljoner kronor, och 41 procent lägre än de enligt SME Direkt
väntade 379 miljoner kronor.

Minskningen beror huvudsakligen på "jämförelsestörande poster" på 204 miljoner
kronor. Analytikerna hade i snitt räknat med engångsposter om -46 miljoner
kronor.

I kullagerbolagets kvartalsrapport nämns att rörelseresultatet påverkades med
minus 190 miljoner kronor av "uppgörelser med kunder".

Vad för slags uppgörelse det rör sig om eller vilken, eller vilka, kunder det
är fråga om nämner SKF inte.

Den 3 augusti i årmeddeladebolaget dock att en uppgörelse i en legal tvist mot
BMW, som krävde skadestånd efter en uppgörelse med EU-kommissionen avseende
överträdelse av den europeiska konkurrenslagen, hade nåtts.

"SKFs kostnader med anledning av uppgörelsen har en obetydlig finansiell
påverkan på koncernen", skrev SKF i augusti.

Huruvida beloppet härrör från BMW-uppgörelsen är alltså okänt, men 190
miljoner kronor är strax under 5 procent av SKF:s senast rapporterade
helårsvinst (nettoresultatet 2016), och 4 procent av det analytikerna väntar
sig av 2017 enligt SME Direkt.

Förutom BMW, vars tvist med SKF nu alltså är bilagd, har Peugeot och Daimler
inlett domstolsprocesser med skadeståndskrav till följd av uppgörelsen med
EU-kommissionen.

Theo Kjellberg, SKF:s presschef, uppger i ett mail till Nyhetsbyrån Direkt att
uppgörelsen på 190 miljoner kronor inte hade med BMW att göra. Han kan dock,
meddelar han också, inte gå in på vem SKF har gjort upp med.
---------------------------------------
Martin Lindgren +46 8 5191 7920

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.