Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-03-12

SKF: SKF inviger nytt kompetenscenter för digitalisering av industrin

SKF inviger ett helt nytt kompetenscenter i Göteborg. Centret ska
stötta svensk industri med nya digitala tjänster för att skynda på
utvecklingen mot Industri 4.0.

- Genom att samla olika kompetenser och använda ny teknologi vill vi
göra vår kompetens mer tillgänglig för våra kunder för att öka
konkurrenskraften i svensk industri, säger Marcus Jennerholm,
Business Development Manager på SKF

SKF:s nya kompetenscenter kallas Rotating Equipment Performance Center
(REP-Center) och är ett av det första i sitt slag i världen.

- Vi kommer att öppna fler liknande center i världen där detta kommer
att vara modell, säger Marcus Jennerholm.

Bakgrunden är det snabbt växande intresset inom industrin för en mer
datadriven produktion. Med hjälp av ny teknik kan man idag mäta och
analysera data från produktionsprocesserna i en helt ny omfattning.

- Det här innebär stora möjligheter för våra kunder att bli
effektivare i sin produktion och samtidigt sänka sina
underhållskostnader.

Och intresset är stort. Det visar en nyligen genomförd undersökning av
SKF, där 400 personer inom svensk industri intervjuades. Över 60
procent av företagen uppgav att de kommer att satsa på nya digitala
lösningar i verksamheten inom de närmaste två åren. Samtidigt anser
42 procent att kompetens är det största hindret för att komma igång
med digitaliseringsprojekt.

- Ny teknik skapar nya möjligheter, men vi ser samtidigt att många
tycker det är svårt, säger Marcus.

För att ta tillvara den nya tekniken krävs både resurser och
kompetens, något som ofta saknas ute på verkstadsgolven. SKF har
under lång tid arbetat med tung basindustri och redan i dag är SKF
uppkopplad mot miljontals maskiner ute hos sina kunder.

- I Sverige har vi många års samlad spetskompetens som vi nu vill
göra tillgänglig för fler kunder.

I dag är det möjligt att plocka fram mer data ur maskinerna i form av
exempelvis vibration, temperatur, smörjning och annan processdata.
Data lagras i molnet och länkas sedan till SKF:s "REP-Center" där
specialister analyserar och omvandlar data till beslutsunderlag för
kunden.

- Nu har vi teknologi och metodik att identifiera grundorsaken i
större utsträckning och tack vare vår samlade kompetens kan vi ge
betydligt bättre rekommendationer till våra kunder och ta fram
konkreta lösningar.

- Trenden går mot att mjukvarorna stöttar oss mer i våra analyser så
våra experter kan fokusera på avvikelser som är relevanta.

Framöver ser Marcus även möjligheter att utveckla driftsäkerheten
genom att utifrån maskindata identifiera avvikelser som över tid
kommer att leda till problem om de inte åtgärdas.

- Redan nu erbjuder vi nya affärsmodeller inom detta område där vi är
en mer integrerad del i kundens team och löser problem tillsammans.

För ytterligare information, kontakta:

Gösta Andersson, presschef SKF Sverige AB,
tel: 031-337 30 60, mobile: 0705-98 68 99, e-post:
gosta.andersson@skf.com

SKF är en av världens ledande leverantörer av rullningslager,
tätningar, mekatronik, service och smörj-system. Serviceerbjudandet
omfattar tjänster såsom teknisk support, underhållsservice,
tillstånds-övervakning, tekniska konsulttjänster och utbildning. SKF
är representerat i fler än 130 länder och har återförsäljare på cirka
17 000 platser världen över. Försäljningen 2018 uppgick till SEK 85
713 miljoner kronor och antalet anställda var 44 428. www.skf.com

® SKF är ett registrerat varumärke som ägs av SKF-koncernen.

-----------------------------------------------------------
https://news.cision.com/se/skf/r/skf-inviger-nytt-kompetenscenter-for-di...
https://mb.cision.com/Main/637/2761284/1005787.pdf

Författare Cision

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.