Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-04-25

SKF: TITTAR PÅ FÖRVÄRV, INTE MINST INOM DIGITALISERING - VD

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) SKF är på förvärvsområdet intresserade av allt
som skulle stärka kullagerföretagets erbjudanden kring den roterande axeln,
inte minst med koppling till digitalisering.

Det säger SKF:s vd Alrik Danielson till Nyhetsbyrån Direkt på en fråga kring
vilka produkt- eller tjänsteområden eller geografier som bolaget tittar på
förvärv inom.

"Det kan röra nischer eller teknologier, inte minst inom digitalisering, och
naturligtvis något marknadsområde", säger Alrik Danielson.

SKF är en stor aktör . Vilka förvärvsmöjligheter finns på exempelvis stora
marknader? B egränsa s ni av konkurrensregler?

"Ja, när vi tittar på teknologi tittar vi ofta på mindre bolag som i ett
större sammanhang kan tillföra väldigt mycket där SKF med sin globala närvaro
kan ta till sig nya teknologier. I själva 'affären' ser jag inte samma stora
möjligheter för där har vi redan de fabriker vi ska ha och så vidare", svarar
han.

Finns det något i SKF- koncernen du skulle vilja avyttra?

"Vi jobbar hårt med att renodla verksamheten kring den roterande axeln.
Huvuddelen av de affärer vi har antingen stärker oss där eller är aktiviteter
som stärker oss i ett segment. SKF är exempelvis ledande inom stabilisatorer
till färjor och skepp utifrån vår verksamhet i Hamburg. Det gör oss till en
väldigt stark spelare till våra kunder inom marinsegmentet. Vi har bra
marginaler och detta är naturligtvis något vi vill behålla. Vi har gjort
merparten av denna resa. Dessutom har vi en väldigt stark balansräkning för
tillfället och kan vända blad och titta framåt."

Kullagerföretaget spådde i torsdagens delårsrapport att efterfrågan under det
andra kvartalet 2019 kommer att vara något lägre för koncernen jämfört med
motsvarande kvartal 2018. Efterfrågan väntas enligt bolaget bli relativt
oförändrad för divisionen Industri, men lägre för divisionen Fordon.

Hur går det i Tyskland där inköpschefsindex har sjunkit kraftigt på sistone?
Ser ni svaghet inom fordonssektorn?

"Det vi har guidat för är det vi ser under första kvartalet."

Ni har invigt en ny fabrik för koniska rullager i kinesiska Changsan där ni
har investerat 200 miljoner kronor. Är det rätt tajming med tanke på
konjunkturen? Har ni bra beläggning tack vare att ni slår ihop tre befintliga
anläggningar till en?

"Absolut. Tajmingen är helt rätt."

Kronan sj önk ytterligare i dag . Hur påverkas ni av det?

"Vi är ju globala. Även om vi producerar mycket även i Sverige så ligger
större delen av vår produktion utanför Sverige och detsamma gäller för våra
marknader."

Är ni n öjd a med era mål från 2016 om bland annat 5 procents organisk
tillväxt och 12 procent rörelsemarg inal över en konjunkturcykel ?

"Vi tycker att de är helt rimliga. Vi måste leverera på dem en tid innan vi
ser över våra mål."

Er efterfrågeguid ning avser försäljningsvolymer och inte försäljningsbelopp.
Ni kan ju påverka priset och
därmed volymutvecklingen. Finns det risk att ni sänker priser för att nå
volymguidningen?

"Vår ambition är att långsiktigt vara det bolag som man vill jobba med kring
den roterande axeln, alltså kullager, rullager, smörjsystem och tätningar. Vi
jobbar på att leverera våra mål kontinuerligt över tid och att stärka vår
position på marknaden, så det är inte så man gör."

Kan eventuellt ökad livslängd på era produkter över tid påverka efterfrågan
mer negativt än positivt i framtiden ?

"Det är klart att våra produkter blir bättre och bättre. Vi jobbar hårt för
att våra produkter ska ha längre liv och att det ska gå längre tid mellan att
man måste göra åtgärder. Fast samtidigt ökar möjligheten att skapa värde via
digitalisering och nya affärsmodeller, så jag ser tvärt om långsiktigt en
större vikt kring att kullagerlösningar fungerar hos kunden samt en större
vikt av innovation och närhet till leverantörer av produkter och tjänster
kring den roterande axeln. Jag började på SKF 1987 och tycker att branschen
är ännu mer intressant i dag än vad den var då ur ett teknologiskt
perspektiv."

Alrik Danielson framhåller bland annat möjligheter till bättre övervakning av
produkterna i realtid och möjligheter till att återanvända stora lager genom
att återskapa dem regelbundet.

"För många kommer ett haveri plötsligt. Nu kan man till en mycket skälig
kostnad bygga bort osäkerheter tillsammans med SKF", säger han.

"Genom digitalisering är det mer och mer motorer och automation som byggs. Man
tror kanske att det är färre saker som snurrar i en digital framtid, men det
är faktiskt mer", hävdar SKF-chefen.

---------------------------------------
Johan Lind +46 8 5191 7954

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.