Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2012-07-06

Skistar: Höjer liftkortspriserna i Sälen med 2,9-3,3% 2012/2013

(SIX) Skidanläggningsföretaget Skistar har inför den kommande
vintersäsongen justerat upp liftkortspriserna för de vanligaste
liftkorten avseende ett anläggningspass med mellan 2,9 och 3,3
procent på den största destinationen Sälen.

Det visar en granskning som Nyhetsbyrån SIX har gjort.

Årets prishöjning, som är ganska jämn över de olika
giltighetstiderna, är grovt räknat dubbelt så stor som jämfört
med fjolårssäsongen. Under föregående säsong låg prishöjningen
för SkiPass i Sälen på mellan 1,5 till 1,7 procent.

Sett över en tioårsperiod ligger årets prisökning däremot
relativt väl i linje med den genomsnittliga årliga prisökningen.

Säsong Prishöjning vuxna i %* Prishöjning ungdomar i %*
2012/13 2,9-3,3 2,8-3,6
2011/12 1,5-1,7 1,3-1,9
2010/11 5,5-10,4**** 4,1-9,9****
2009/10 0,0-9,9*** 0,5-10,9***
2008/09 5,9-6,7** 5,5-8,3**
2007/08 4,9-5,6 4,4-5,2
2006/07 2,8-3,5***** 2,1-3,4*****
2005/06 1,8-2,1 1,9-2,3
2004/05 1,8-2,5 1,2-2,6
2003/04 4,9-5,7 3,6-4,8

* Prishöjningen avser ett så kallat anläggningspass för de
vanligaste liftkorten i Sälen vid bokning som inte sker över
Internet. Från och med säsongen 2011/12 avses liftkort bokat
över Internet
** Vid bokning över Internet var prishöjningen 0,0-10,3
procent för vuxna och 0,5-11,5 procent för ungdomar.
*** Vid bokning över Internet var prishöjningen 0,4-3,3
procent för vuxna och 0,5-2,1 procent för ungdomar.
**** Vid bokning över Internet var prishöjningen 5,7-11,0
procent för vuxna och 4,3-10,6 procent för ungdomar.
***** Vid årskiftet 2006/07 sänktes momsen på alpinskidåkning
till 6 från 12 procent och som en följd av detta sänktes
priserna med 2,5-6,4 procent.

För liftkortet för vuxen har veckokortet i Sälen höjts med
3,2 procent till 1.615 kronor (1.565), fyradagarskortet med 3,3
procent till 1.255 kronor (1.215), tvådagarskortet är upp 3,0
procent till 695 kronor (675) och priset för endagskortet har
höjts med 2,9 procent till 355 kronor (345).

SkiPass-priserna förutsätter att man har ett SkiPasskort
sedan tidigare att ladda upp annars tillkommer en avgift på 45
kronor för SkiPass-kortet (plastkortet).

Skistars Sälenpass, som är giltigt på alla Skistars fyra
destinationer i Sälen, med giltighetstid över en vecka ger
fortsatt rätt till en dags skidåkning i Trysil plus en del andra
rabatter och förmåner. Prisskillnaden för ett Sälenpass över en
vecka jämfört med ett anläggningspass för en vuxen ligger på 100
kronor.

Under försäsongen erbjuder SkiStar reducerade priser. Från
säsongsstarten till den 28 november är priserna på SkiPass i
Sälen liksom ifjol reducerade med omkring 25 procent av
ordinarie pris. Från den 29 november till den 12 december är
SkiPass-priserna reducerade med cirka 15 procent, även det i
paritet med föregående år.

Bland Skistars andra destinationers prishöjningar sticker
Vemdalen ut med en rejäl prishöjning på i häradet omkring 15
procent. I övrigt ligger prisökningarna på en mer beskedlig
nivå, där Hemsedal sticker ut med en något mindre höjning. För
de lite längre giltighetstiderna i Hemsedal har Skistar till och
med valt att hålla priserna oförändrade.

Säsong 2012/2013
Destination* Prishöjning i % Destinationens andel av
för vuxen** total SkiPass fsg 2010/11
Sälen 2,9-3,3 (1,5-1,7) 32 % (31)
Åre 2,3-4,2 (1,0-2,7) 24 % (23)
Trysil 3,6-4,5 (0,6-2,0) 20 % (21)
Hemsedal 0,0-2,8 (0,3-5,1) 14 % (15)
Vemdalen 14,0-16,3 (2,4-3,5) 10 % (9)

* Hammarbybackens försäljning av SkiPass är ej med i tabellen
** Prishöjningen avser ett så kallat anläggningspass för de
vanligaste liftkorten vid bokning som sker över Internet. I Åre
avser prisökningen SkiPass för hela Åre.

Enligt SkiStars känslighetsanalys i den senaste
årsredovisningen ger ett tio procents pålägg på SkiPasspriserna
en resultateffekt på +87 miljoner kronor.

Liftkortsförsäljning är SkiStars viktigaste inkomstkälla.
Liftkortsförsäljningens andel av rörelsens intäkter uppgick
räkenskapsåret 2010/2011 till 55 procent (55).
Liftkortsförsäljningen i Sälen utgjorde 48 procent (49) av
Sälens totala rörelseintäkter 2010/2011 och 18 procent (17) av
Skistars totala rörelseintäkter 2010/2011.

Trots att bokning över Internet ger ett lägre pris valde bara
drygt en fjärdedel av Skistars gäster att köpa sina Skipass via
webben enligt uppgifter från årsredovisningen för 2010/2011.

Prishöjningarna kan också jämföras med inflationstakten i KPI
som under maj låg på +1,0 procent på årsbasis. Det faktum att
årets prishöjning ligger över inflationstakten, enligt KPI,
skulle i så fall betyda att Skistarskostnadsökning legat på en
högre nivå än för KPI i årstakt.

Skistars vd Mats Årjes har i en tidigare intervju med SIX
uppgivit att bolagets prisökningar baseras i större utsträckning
på det egna bolagets kostnader.

Årets prisökning för de vanligaste liftkorten vid den
konkurrerande anläggningen Kläppen, i Sälen, ligger på mellan
1,7 till 12,9 procent. Störst är prishöjningen för de medellånga
giltighetstiderna på 4 till 5 dagar. För veckokortet och
endagskortet överensstämmer prisökningen ganska väl med Skistars
motsvarande höjningar. Årets prishöjning i Kläppen följer en
säsong då priserna behölls oförändrade.

Skistars konkurrent Stöten, i Sälen, väljer att hålla sina
priser oförändrade för alla giltighetstider förutom dagpasset.
För merparten av giltighetstiderna är det andra året i rad som
priserna ligger stilla. Prisförändringen för innevarande år
ligger mellan en oförändrad nivå till en uppgång på 3,0 procent.

Destination Priskillnad jfr Skistar Sälen % 2012/2013*
Kläppen -9,5 (-11,7)
Stöten -12,9 (-10,3)

* Siffran avser den genomsnittliga prisskillnaden för en vuxen
med de vanligaste liftkorten vid destinationen jämfört med ett
så kallat anläggningspass hos Skistar i Sälen, oaktat Skistars
aktieägarrabatt.

Oaktat aktieägarrabatten, som ger 15 procent rabatt på
SkiPass, skidhyra och skidskola vid ett innehav om minst 200
aktier i Skistar, ligger prisnivåerna för liftkort hos
konkurrenterna Stöten och Kläppen på omkring 13 (10) respektive
10 procent (12) under Skistars motsvarande priser. Jämfört med
föregående säsong har prisskillnaden mellan Skistar och Stöten
ökat medan priskillnaden gentemot Kläppen uppvisar en minskning.

Vid en prisjämförelse mellan liftkorten vid de olika
anläggningarna i Sälen ska det givetvis påpekas att de olika
aktörernas erbjudanden skiljer sig åt bland annat i avseende om
antalet kilometer pistade nedfarter, fallhöjd, antalet och typen
av liftar samt deras kapacitet, resavstånd för att inte nämna
aktiviteter, service och andra faciliteter på destinationen.

Skistar* Kläppen Stöten
Total pistlängd i km 82 36 35
Högsta fallhöjd i meter 303 315 370
Resväg i mil från Sthlm/Gbg 42/49 41/47 45/50

* Skistars ansläggningspass är fördelat på Lindvallen/Högfjället
och Tandådalen/Hundfjället.

Konceptet Skistar plus, som introducerades under den gångna
säsongen bibehålls, vilket innebär att bokning före 30 november
2012 ger 20 procents rabatt på skidhyra och 10 procents rabatt
på Skipass. För den kommande säsongen har bolaget även valt att
ge en så kallad Första minuten rabatt, uppgående till 500 norska
kronor, på utvalda veckoboenden i Norge som bokas fram till
utgången av juni 2012.

Skistar har även ett julerbjudande med 500 norska kronor i
rabatt giltigt fram till och med den 19 augusti. Julen bjuder
för övrigt i år på en positiv kalendereffekt för
skidanläggningsbolagen med flera klämdagar.

Inför årets säsong marknadsför Skistar familjeveckor under
vecka 2 till 6 med "Kidz prize" innebärande att barnens skidhyra
och Skipass blir gratis samtidigt som barnen ges möjlighet att
gå på gratis gruppskidskola.

Konkurrenten Stöten marknadsför på hemsidan sin rabatt för
tidiga bokare som "Fjällvärldens bästa boka tidigt erbjudande?".
Erbjudandet, som sträcker sig fram till 31 oktober, ger en
bibehållen rabatt gentemot förra årets säsong vad gäller 10
procents rabatt på Skipass och skidhyra. Men sedan har Stöten
också valt att sänka "merparten av sina priser inför denna
säsong" på skiduthyrningen.

Årets rabatt i Stöten för tidiga bokare omfattar nu även 10
procent på skidskolepriserna samt boendet, som för "en stor del
av boendet i Stöten" även har fått sänkta priser. Som ett drag
för att få gästerna att stanna längre på destinationen och till
exempel inte åka hem på morgonen på avresedagen, med möjlighet
till merförsäljning, har Stöten för den tidiga bokningen valt
att ladda gästernas Skipass med 1 till 2 dagars extra åkning för
utvalda liftkort som bokas tillsammans med boende.

Magnus Bernet, tel +46 8 586 163 85
magnus.bernet@six-group.se
Nyhetsbyrån SIX

Författare direkt.

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.