Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2018-03-07

Smart Eye: Regelverk för självkörande bilar vidgar potentialen för Smart Eyes teknik

Idag presenterades resultatet av utredningen om, och hur, dagens
regelverk behöver anpassas för att möjliggöra självkörande fordon.
Genom introduktion av fordon med en hög grad av självkörande
egenskaper kommer trafiksäkerheten kunna förbättras, en av de
viktigaste komponenterna som möjliggör detta är den eyetrackingteknik
som Smart Eye har utvecklat.

Utredningen är omfattande, långtgående och inkluderar förslag till ny
lag och ny förordning om automatiserad fordonstrafik. Förslaget
innebär att Sverige blir ett av de första länderna där självkörande
bilar på nivå 3 och nivå 4 får säljas och köras på allmänna vägar.
Utredningen föreslår att lagändringarna ska träda i kraft den 1 juli
2019.

"En av de viktigaste komponenterna för att öka fordonssäkerheten är
ett effektivt och tillförlitligt förarövervakningssystem som
säkerställer att föraren är vaken, pigg, uppmärksam och kapabel att
fullt ut bibehålla ansvaret för fordonets framförande. En
förutsättning för att sådana system ska fungera är den
eyetrackingteknik som Smart Eye har utvecklat sedan 1999. Dagens
besked är efterlängtat och vidgar potentialen för vår teknik," säger
Martin Krantz, VD för Smart Eye.

Hösten 2017 släpptes de första bilarna som är tekniskt kapabla att
uppnå självkörning motsvarande SAE Level 3. De har inte kunnat
aktivera sin självkörning än på grund av att lagstiftning och
regelverk inte har funnits på plats. Det förslag som nu presenteras
är en viktig milstolpe på vägen mot att biltillverkarna ska kunna
rulla ut sina autonoma plattformar.

Att tillåta högre grad av autonomitet för bilar kommer bidra till
utvecklingen av aktiv trafiksäkerhet och att skyddet för förare,
passagerare och övriga trafikanter kan förbättras. Idag beror 90
procent av samtliga bilolyckor på den mänskliga faktorn. Utredningen
som presenterades idag är ett viktigt steg på vägen för att både
rädda liv och minska antalet bilolyckor.

Det är Transportstyrelsens generaldirektör, Jonas Bjelfvenstam, som
har lett utredningen av vilka regelförändringar som behövs för att
skapa rättsliga förutsättningar för att introducera självkörande
fordon i trafiken. Utredningen tillsattes av regeringen i november
2015.

För mer information
Martin Krantz, VD Smart Eye AB
Mobil: 070-329 26 98
Email: martin.krantz@smarteye.se

Om Smart Eye
Smart Eye grundades för att överbrygga avståndet mellan människa och
maskin för en bättre framtid genom banbrytande eyetrackingteknologi
som förstår, stödjer och förutser mänskliga intentioner och
handlingar. Genom att kombinera djup teknisk kompetens med lekfull
kreativitet, består Smart Eye av två affärsområden. Affärsområdet
Research Instruments tillhandahåller hög prestanda i komplexa,
verklighetsnära situationer, och banar väg för nya insikter inom
rymd-, flyg-, fordonsindustrin, psykologi, neurovetenskap, medicinsk
och klinisk forskning. Affärsområdet Applied Solutions mjukvara ingår
i nästa generations fordon och hjälper bilindustrin att ta
ytterligare ett steg mot självkörande fordon.

Smart Eye grundades år 1999 och har kontor i Göteborg och Michigan,
USA, liksom partners, återförsäljare och distributörer i Europa, USA
och APAC. Bolagets produkter och lösningar används av mer än 700
kunder över hela världen och av ledande forskargrupper, varumärken
och laboratorier såsom US Air Force, Nasa, BMW, Lockheed Martin,
Audi, Boeing, Volvo, GM, med flera.

http://smarteye.se/

Smart Eye är noterade på First North. Erik Penser Bank är bolagets
Certified Adviser och nås på 08-463 8000.

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/smart-eye/r/regelverk-for-sjalvkorande-bilar-v...
http://mb.cision.com/Main/15057/2467253/802100.pdf

Författare Cision

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.