Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-11-14

Speqta AB: Delårsrapport 3, 2019 - Fortsatt stark organisk tillväxt och ny VD

Speqta AB (publ) delårsrapport för perioden 1 januari - 30 sep 2019 är
nu offentliggjord och finns tillgänglig på
https://speqta.com/investors/financial-reports

[image]

Väsentliga händelser under tredje kvartalet

· Intäkterna ökade under tredje kvartalet med 98 % och uppgick till
25 505 tkr (12 888).

· Justerade EBITDA-resultatet ökade med 300 % och uppgick till 4 435
tkr (1 109) motsvarande en marginal på 17 % (9).

· EBITDA-resultatet ökade med 243 % och uppgick till 3 804 tkr (1
109) motsvarande en marginal på 15 % (9).

· Segmentet Shopping ökade omsättningen med 139 % till 21 281 tkr (8
914). EBITDA ökade med 223% och uppgick till 4 866 tkr (1 505).

· Segmentet Food & Beverages omsättning ökade med 7 % och uppgick
till 4 220 tkr (3 940). EBITDA ökade med 116 % och uppgick till 1 883
tkr (871).

· Fredrik Lindros tillträde som ny VD den 30 september. Fredrik har
flerårig erfarenhet av tillväxtresor, managementkonsult, media och
online-verksamheter. Fredrik kommer närmast från EQT ägda IP-Only. I
juli förvärvade Fredrik 101 598 aktier i bolaget.

· Shopello lanserade en ny marknadsföringskanal, Shopello.net, som
förklarar tjänsten för e-handelsbutiker på den europeiska marknaden.
Förväntan är att Shopello.net ska öka exponeringen mot marknaden och
bli ett effektivt komplement till den traditionella uppsökande
försäljningen.

· Incitamentprogram 2019/2022 C och 2019/2022 D som godkändes på
extra bolagsstämma den 13 augusti fulltecknades av nyckelpersoner i
bolaget.

Väsentliga händelser efter tredje kvartalet

· Shopello driver en pilot av en CPO-modell (Cost Per Order). CPO
ger e-handlare mer förutsägbara kostnader för de leads som genereras
då de betalar en fast procentsats på försäljningen. Detta är möjligt
tack vare våra investeringar i den intelligenta plattform som byggts.
Bolagets bedömning är att en CPO-modell kommer underlätta
försäljningen och tillväxten inom segmentet. Piloten har under
oktober rullats ut till ett antal utvalda kunder och förväntas nå ut
till fler kunder i slutet av Q4.

· Vinklubben har under november lanserat en helt ny teknisk
plattform och hemsida som syftar till att öka konverteringen. Det ger
möjlighet att jobba med mer kvalitativt innehåll och
användarinteraktion. Initiala mätningar visar att den lever upp till
förväntningarna och uppskattas av våra kunder, men fler mätpunkter
krävs för att bedöma hela utfallet. www.vinklubben.se

VD kommenterar, kort summering
"Fortsatt stark tillväxt - rätt positionerade för framtiden"

Speqta fortsätter att växa. Jämfört med det tredje kvartalet
föregående år var tillväxten stark. Omsättningen ökade med 98 % varav
den organiska tillväxten stod för 72 procentenheter. Justerad EBITDA
ökade med 300 % till 4 435 tkr (1 109).

Ett styrkebesked
Detta är ett styrkebesked. Inte bara för att den organiska tillväxten
var hög under Q3. Speqta har också, jämfört med motsvarande kvartal
föregående år, visat tillväxt under åtta kvartal i följd. Tillväxt
under så lång tid, i kombination med det positiva EBITDA-resultatet,
bekräftar vår strategi inom prestationsbaserad marknadsföring.

Rätt positionering
I den ökande e-handeln står Speqta rätt positionerat på marknaden. Vår
affär inom shopping stöttas av i huvudsak två starka marknadstrender:
1) försäljningen genereras alltmer online, 2) digital marknadsföring
kring e-handel fortsätter nå nya högsta nivåer årligen.

Shopping växer starkt
Under Q3 växte affärsområdet Shopping med 139 % och EBITDA ökade med
223 % jämfört med samma period föregående år. Antalet anslutna
butiker har under perioden ökat till 3 400. Shopello är motorn bakom
tillväxten med dess intelligenta produkt som driver högkvalitativa
leads till våra e-handelskunder.

Food & Beverage visar stabilt resultat
Även affärsområdet Food & Beverage växer. 7 % jämfört med samma period
föregående år, och en ökad EBITDA med 116 %. Här drivs omsättningen
av Vinklubben och vi förväntar oss fortsatt stabila intäkter och goda
marginaler. Vinklubben har efter rapportperioden lanserat en helt ny
teknisk plattform som syftar till att öka konverteringen och ge
möjlighet att jobba med mer kvalitativt innehåll och bättre
användarinteraktion.

Aktiv förvärvsagenda
Vi fortsätter att föra dialoger med ett flertal potentiella
uppköpsobjekt och lägger stor vikt vid att analysera att kommande
förvärv ligger strikt i linje med vår strategi. Tillväxtpotential,
position på marknaden och goda förutsättningar för internationell
expansion är några viktiga parametrar vi tittar på.

Framtidsutsikter
Jag tillträdde som VD den 30 september. Målet är att ta Speqta och
vårt redan starka erbjudande ännu längre. Grundarna; Andereas Friis
och Jonas Söderqvist, och jag ser fram emot att kombinera våra
erfarenheter och kunskaper i våra nya roller. Vi arbetar hårt och
offensivt för att skala upp bolaget till nästa nivå och avser att
fortsätta växa både organiskt och via förvärv. Styrelsen, ledningen
och jag uppdaterar dessutom nu vår strategi med nya långsiktiga
finansiella mål som kommer att presenteras senast i samband med nästa
kvartalsrapport. Speqta ligger helt rätt på marknaden och har alla
förutsättningar för en fortsatt lönsam och uthållig tillväxt.

Kommande rapporttillfällen
Bokslutskommuniké 2019 20 februari 2020
Årsredovisning 2019 16 april 2020

Denna information är sådan information som Speqta AB (publ) är
skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning.
Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg,
för offentliggörande den 14 november 2019 kl. 08:30 CET.

Mediakontakt:
Fredrik Lindros
VD Speqta AB (publ)
Fredrik.lindros@speqta.com
+46 723 10 66 66

Om Speqta
Speqta är ett digitalt mediehus som äger och driver ett ledande
internationellt annonsnätverk samt ett antal digitala produkter och
tjänster inom prestationsbaserad marknadsföring av e-handelsbutiker.
Bolaget har två affärsområden: Speqta Shopping samt Speqta Food &
Beverage. Bolaget är listat på Nasdaq First North Premier Growth
Market i Stockholm under namnet "speqt".

Bolagets Certified adviser är Västra Hamnen Corporate Finance AB,
telefonnummer: +46 40 20 02 50,

e-mail: ca@vhcorp.se.
-----------------------------------------------------------
https://news.cision.com/se/speqta-ab/r/delarsrapport-3--2019---fortsatt-...
https://mb.cision.com/Main/7124/2960481/1140969.pdf
https://mb.cision.com/Public/7124/2960481/845b8ac0d32290cb.pdf

Författare Cision News

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.