Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-08-22

SPEQTA: SHOPELLO BAKOM OMSÄTTNINGSTILLVÄXT 90% 2 KV

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) First North-listade Speqta, som är verksamt
inom prestationsbaserad marknadsföring och som har bytt namn från My Taste,
redovisar en omsättning på 25,6 miljoner kronor (13,5) för det andra
kvartalet 2019, motsvarande en ökning om 90 procent.

Organisk tillväxt uppgick till 62 procent.

"Den ökade omsättningen tillskrivs främst tjänsten Shopello, inom segmentet
Speqta Shopping, som också noterar rekordnivå för både antalet nyanslutna
butiker och antal marknader. Under kvartalet tillkom 950 nätbutiker, totalt
är 2.680 nätbutiker anslutna till Shopello som är verksamt i 17 länder i
Europa", skriver bolagets vd Andereas Friis i rapporten.

Kvartalets justerade ebitda-resultat ökade till 5,6 miljoner kronor (2,6)
samtidigt som ebit-resultatet landade på 1,4 miljoner kronor (-0,4).
Resultatet före skatt var -0,2 miljoner kronor (-0,9).

Vidare uppger Andereas Friis att Speqta, efter att balansräkningen har
stärkts, står "väl rustat" inför kommande förvärv och expansion.

"Vi för dialog med ett flertal potentiella uppköpsobjekt och lägger stor vikt
vid att analysera kommande förvärv; stark tillväxtpotential och goda
förutsättningar för internationell expansion är några viktiga parametrar vi
tittar på. Såväl förvärv inom vertikaler där vi bedriver verksamhet sedan
tidigare som nya, kompletterande vertikaler är av intresse", skriver han.

Optimizer Invest, tidigare storägare i Catena Media, blev i november 2018
största ägare i Speqta och hade i juni 2019 en ägarandel på cirka 29 procent.

---------------------------------------
Fia Forsman +46 8 5191 7923

Nyhetsbyrån Direkt

Författare Direkt News

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.