Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-01-03

SPOTIFY: TRÖGT PÅ FLERA NYA MARKNADER, EJ KLART MED INDIEN - FT

STOCKHOLM (Direkt) Flipp i Latinamerika, flopp i Indien.

Spotifys marknadsexpansion har hittills haft varierande framgång, konstaterar
Financial Times i en fördjupningsartikel om det svenska musikstreamingbolaget
vars aktie haft ett tufft halvår. Efter rekordet 196 dollar i juli har aktien
fallit 42 procent, och dagens 113:74 dollar är 31 procent under premiärnivån.

Undantaget Kina beräknas 6 procent av världens smartphoneägare i dag ha ett
Spotifyabonnemang. Denna andel kommer på fem år att mer än fördubblas, vilket
innebär 220 miljoner betalande kunder, enligt en analys från Morgan Stanley.
Av dessa väntas 53 miljoner finnas i Asien, Mellanöstern och Afrika, mot 11
miljoner i dag.

Bolaget har länge haft stora framgångar i Latinamerika där Mexiko har blivit
landet med flest Spotify-lyssnare i världen. Priserna är lägre: ett
abonnemang i Mexiko kostar 99 peso, cirka 45 kronor, per månad mot ungefär
det dubbla i USA. Spotify dominerar marknaden och streaminglyssnandet i
regionen är unikt högt: enligt en undersökning från 2018 lyssnade åtta av tio
i Mexiko och Brasilien på streamad musik.

I andra delar av världen har expansionen gått trögare. Inför noteringen i
april sade Spotifys vd Daniel Ek att bolaget arbetade med lanseringar i
Indien, Ryssland och i Afrika. Sedan dess har aktien backat och optimismen
avtagit något.

Morgan Stanley kommenterade vid rapporten i oktober att "investerarna blivit
alltmer nervösa". Analytikern Benjamin Swinburne, som liksom de flesta i
kåren är positiv till aktien och har riktkursen 200 dollar, såg en "brist på
nya marknadslanseringar". Han pekade särskilt på Indien och Ryssland, men
även de lanseringar som trots allt skedde under året gav enligt honom färre
potentiella kunder än väntat.

Indienstarten har hittills varit motig. I november uppgav branschtidningen
Variety att en lansering väntades inom ett halvår och att skivbolagen i
landet var positiva till att bevilja licenser.

Men trots långa diskussioner har skivbolagen fortfarande inte gett klartecken,
uppger källor för Financial Times. En skivbolagschef beskriver lanseringen
som en chans för rättighetsägarna att öka sin andel av vinsten på Spotifys
bekostnad.

"Nu är de ett börsnoterat bolag och de behöver verkligen växa", säger chefen
till tidningen.

Förhandlingarna beskrivs som ett ställningskrig, där skivbolagen vägrar
acceptera Spotifys strategi att ge de indiska kunderna flera gratis
provmånader.

Landet kan dock bli en tuff marknad, även med avtal på plats. Spotify skulle
förutom Apple och Youtube också få konkurrens från Hungama, Gaana och Saavn -
inhemska tjänster som ännu inte lyckats få kunderna att betala. Av 216
miljoner indiska musikstreaminganvändare är endast 1 miljon betalande, enligt
Midia Research.

Även på andra viktiga marknader finns tillväxtproblem. Kinamarknaden domineras
helt av det nyss USA-noterade Tencent Music, och Spotify har därför valt att
byta ägarandelar med konkurrenten för att kunna få en del av marknaden.
Mellanöstern-starten i november har enligt Financial Times också haft
komplikationer. Dålig infrastruktur är ett problem i regionen, hög andel
piratnedladdning ett annat. Dessutom finns en svår rival i det lokala
företaget Anghami, som säger sig ha över 70 miljoner användare.

---------------------------------------
David Djuphammar +46 8 5191 7913

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.