Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2015-08-27

Starbreeze AB : Starbreeze AB (publ) Bokslutskommuniké 1 juli 2014 - 30 juni 2015

FJÄRDE KVARTALET (APRIL - JUNI 2015)

* Totala intäkter uppgick till 92,5 MSEK (51,6 MSEK) vilket ger en tillväxt
på 79 % mot föregående år. Nettoomsättningen uppgick till 71,9 MSEK (51,3
MSEK).
* Rörelseresultat före avskrivningar, EBITDA, uppgick till 11,9 MSEK (27,2
MSEK).
* Resultat före skatt uppgick till 11,1 MSEK (22,6 MSEK) och resultat efter
skatt uppgick till 9,5 MSEK (16,7 MSEK).
* Resultat per aktie före utspädning uppgick till 0,04 SEK (0,08 SEK) och
resultat per aktie efter utspädning, uppgick till 0,04 SEK (0,08 SEK).
* Per den 30 juni 2015 uppgick likvida medel till 110,6 MSEK (136,6 MSEK).
* Under kvartalet står PAYDAY 2 för 71,1 MSEK (46,5 MSEK) av
nettoomsättningen.
* I april ingick Starbreeze ett nytt avtal med förläggaren 505 Games gällande
konsoldistributionsrättigheterna för OVERKILL's The Walking Dead. Det nya
avtalet har ett värde av 86,2 MSEK.
* I maj utannonserade Starbreeze sitt första projekt där bolaget står som
förläggare. Starbreeze investerar 8 MUSD i studion Lion Game Lions projekt
RAID: World War II som är under utveckling för PC.
* I juni månad utannonserades att ett samarbete inletts med CMUNE för att ta
PAYDAY till mobila plattformar.
* I juni förvärvades InfinitEye VR och i samband med detta meddelades om
satsningen på förläggande av VR-spel samt egen mjukvaruutveckling.

RÄKENSKAPSÅRET (JULI 2014 - JUNI 2015)

* Totala intäkter uppgick till 232,3 MSEK (223,2 MSEK). Nettoomsättningen
uppgick till 197,3 MSEK (213,8 MSEK).
* Rörelseresultat före avskrivningar, EBITDA, uppgick till 59,2 MSEK (158,6
MSEK).
* Resultat före skatt uppgick till 46,6 MSEK (142,5 MSEK) och resultat efter
skatt uppgick till 34,1 MSEK (118,5 MSEK).
* Resultat per aktie före utspädning uppgick till 0,16 SEK (0,56 SEK) och
resultat per aktie efter utspädning, uppgick till 0,15 SEK (0,55 SEK).

EFTER RÄKENSKAPSÅRETS UTGÅNG

* I juli förvärvades en ny 3D och Virtual Reality (VR) anpassad spelmotor med
namn VALHALLA.
* I juli förvärvades Los Angeles-baserad spelstudion Orange Grove Media.
* I juli utannonserades det att Starbreeze köpt de utestående aktierna i
PAYDAY Productions LLC vilket tillför bolaget samtliga rättigheter till
varumärket PAYDAY.
* I augusti utannonserade Starbreeze sitt första förläggarprojekt inom VR i
samarbete med Lionsgate; en första persons shooter utvecklad för VR baserat
på Lionsgate film hit John Wick.

VD BO ANDERSSON KLINT KOMMENTERAR

Starbreeze växer

När fjärde kvartalet läggs till Starbreeze framgångsrika historia når vi en
nettoomsättning på 72 MSEK vilket är en ökning med 41 procent från
motsvarande period föregående år. Nettoomsättningen för kvartalet nådde
därmed sin högsta nivå sedan lanseringen av PAYDAY 2. Med en tillväxt på 79
procent nådde även totala intäkter sin största ökning sedan lansering av
PAYDAY 2. Vårt bäst säljande franchise fortsätter att leverera med en
försäljning som överstiger föregående år med hela 53%.

Starbreeze fortsätter att leverera både tillväxt och vinst för tredje
kvartalet i rad, nästan två år efter lanseringen av PAYDAY 2. Som vi sade
förra oktober - vi kommer aldrig sluta utveckla PAYDAY. Varumärket är vår
mest värdefulla tillgång hittills och ett franchise som vi vet hur vi ska
expandera, tjäna pengar på och få våra kunder att brinna för.

Den ackumulerade omsättningen för räkenskapsåret 2014/2015 var 197,3 MSEK med
ett rörelseresultat på 59,2 MSEK. Ett otroligt år av tillväxt, investeringar
och R&D där vi samtidigt levererar en betydande vinst på vägen mot multipla
releaser de kommande åren.

Medan vi fortsätter att vara mycket selektiva med våra utgifter, har de
intensifierade förvärvs- och marknadsföringsaktiviteterna inte bara inneburit
ökade investeringar, utan även högre rörelsekostnader under det fjärde
kvartalet. En stor del av dessa är av engångskaraktär, såsom kostnader
relaterade till förvärven av Valhalla, InfinitEye och Orange Grove Media och
de extra marknadsföringsaktiviteterna för StarVR.

Vi kommer fortsätta att ha en noggrann kontroll av våra rörelsekostnader. De
löpande kostnaderna för den nya organisationen och varumärkena har nu
stabiliserats och vår portfölj är riggad för att under de kommande tre åren
generera intäkter från flera IP:n och produkter i, en för oss, aldrig
tidigare skådad omfattning. Fjärde kvartalet var ett extremt kvartal men
avgörande för Starbreeze framtida tillväxt. Redan under den första halvan av
räkenskapsåret 2015/2016 förväntar vi oss att nivån på utgifterna minskar.

Med de mest aktiva månaderna i Starbreeze historia bakom oss, har vi mer än
100 MSEK i kassan och kontrakt på plats värda över 200 MSEK.

Starbreeze har nu befäst sin pulsförsäljningsaffär och etablerat sig som en
viktig global aktör i onlinespelindustrin. Vi har snabbt ökat vår
spelportfölj från två till tio produkter nu i produktion.

Vi har levererat på vår strategi och tagit stora steg mot att öka vår
marknadsandel. Inte bara inom vårt spelsegment, utan vi växte även vår
förlagsverksamhet och varumärken under Starbreeze-flaggan. Vi har gjort stora
förvärv inom Virtual Reality (VR) och nästa generations molnbaserade
utvecklingsteknik. Vi har framtidssäkrat Starbreeze och dess partners för det
kommande decenniet.

Vi har gjort Starbreeze till ett av få företag i världen, som är publikt, där
investerare kan kapitalisera på den potential som finns inom VR, hela vägen
från hårdvara till mjukvara och förlagsverksamhet.

Starbreeze representerar nu en komplett vertikal i det digitala spelområdet,
såväl på dagens som på morgondagens marknad.

På ett år har Starbreeze gått från att vara en liten oberoende utvecklare till
ett namn att räkna med på den globala marknaden för online-distribution,
IP-skapande, VR och innovation. Det är värt att repetera de stora steg
Starbreeze tagit för att vidga sin produktportfölj under året. Här följer en
översiktlig genomgång av Starbreeze framtida intäktsströmmar:

PAYDAY 2 på STEAM

Vår produktion av både "Free to Play" och intäktsgenererande DLC-releaser av
nuvarande kaliber saknar motstycke i spelvärlden. Vi levererar snabbare och
bättre än någon annan FPS-utvecklare på STEAM. PAYDAY har många år av DLC'er
framför sig och har också en enorm potential i form av ett PAYDAY 3, om vi
väljer att i framtiden utveckla franchiset vidare.

PAYDAY 2: Crimewave Editition

PD2: Crimewave Edition släpptes i juni i detaljhandeln och på den digitala
marknaden av vår partner 505 Games för Playstation 4 och XboxOne. Spelet
banar väg för alla våra framtida produkter på dessa plattformar, om vi så
vill. Produkten gav oss också en betydande skjuts i intäkterna under fjärde
kvartalet.

PAYDAY Mobile

Med denna produkt gör vi entré i Asien och experimenterar med en "Free to
Play"-modell på mobilen, i samarbete med CMUNE. Vi ser det som ett lärande
för framtida produkter och en spännande möjlighet till ytterligare intäkter.

OVERKILL's The Walking Dead

I en fantastisk affär med Skybound och Robert Kirkman har Starbreeze ingått
ett decennielångt samarbete för att bygga produkter på det världskända
franchiset The Walking Dead. Vi gör stora framsteg och ett spännande spel tar
form i våra studios i Los Angeles och Stockholm.

OVERKILL's The Walking Dead i VR

Som en separat produkt i VR ska detta bli ett flaggskepp för vår VR-utgivning.
Vid E3 i år premiärvisade vi vårt Walking Dead för en förundrad skara
besökare. Vi siktar på att tjäna pengar redan tidigt i processen med ett
världsberömt varumärke. Genom att redan idag turnera i USA i vår OVERKILL's
The Walking Dead-husbil, bygger spelet en följarskara redan före releasen.

RAID: World War II

Som vår första och hittills största satsning på förlagssidan är RAID en
investering i något välkänt, en andra världskriget shooter - RAID är precis
som PAYDAY en "four player cooperative first person shooter". Det är en genre
med fantastisk intäktshistorik och potential. Med Lion Game Lions idag
strålande track-record av att ständigt leverera kvalitets-DLC'er till PAYDAY,
ser vi detta spel som en huvudprodukt. Vi har för avsikt att ge allmänheten
en första titt vid E3 i Los Angeles i juni 2016.

Geminose

GEMINOSE-världen växer på i bra takt. På vår virtuella ö kommer de små söta
djuren släppas loss 2016. Vår ambition är att göra en produkt som tilltalar
unga och gamla och med ett "toys to life"-koncept som en extra intäktsström.
Vårt GEMINOSE-varumärke är precis som våra andra produkter expanderbart och
återspelbart och visar hur Starbreeze fortsätter att addera innovation till
nya produkter och franchises.

Dead by Daylight

Taget som ett blad ur PAYDAYs digitala produktbok, är Dead by Daylight i full
produktion hos vår partnerstudio Behaviour. Fyra mot en i en skräckfylld
kurragömmalek, är denna skapelse gjord för att kunna växa och spelas många
gånger om. En bra produkt att knyta till skräckvarumärken för expansion och
story. Vi längtar efter att få sätta lite skräck i våra spelare under 2016.

STORM

En tung sci fi-produkt håller på att växa fram där vi korsar PAYDAY med
rymden. Vi ser det som vår framtid och är lyhörda för publikens förväntningar
om en trippel A-produkt. STORM är ett "coop first person shooter" på toppen
av vår innovationsförmåga.

John Wick i VR

Vår första VR-dedikerade publicering i samarbete med Lionsgate. Vi arbetar med
de båda utmärkta VR-företagen Grab och WEVR för att utveckla en "first person
shooter"-upplevelse baserad på John Wick-filmens franchise. Starbreeze kommer
att lansera spelet på flera digitala plattformar och för VR- headset. Först
ut är VIVE-headsetet från HTC och Valve.

Den potential som finns i framtida förlagsavtal för detaljhandeln, såsom de vi
har för PAYDAY 2 och OVERKILL's The Walking Dead, är en trygghet för oss.
Utöver dessa har vi flertalet projekt utan beroende på tredjepart, med vår
diversifierade portfölj har stora möjligheter att få hävstång på risk och
avkastning i vår portfölj.

Vi vänder oss nu österut för att bredda vår marknad ytterligare. Målet är att
våra produkter ska nå den massiva asiatiska marknaderna och ta första steget
med experimentet PAYDAY 2 för mobil. Med fotfäste i både i Nordamerika och
Europa inom VR och onlinespel, är vi nu redo för fortsättningen.

StarVR

Med massiva investeringar i år har Facebook, SONY och Valve alla deklarerat
sin ambitionsnivå för VR som en ny plattform. Branschen rör sig med kraft in
i VR-segmentet och flera välrenommerade teknikbolag så som HTC och Samsung
bryter ny mark,

I en strävan att ytterligare vidga våra vyer och bli en stark innehållsledare
för VR tillkännagav vi ett helt nytt initiativ och en ny affärsstrategi för
Starbreeze den 12 juni: Project StarVR.

Proj...

Författare Hugin

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.