Du är här

2016-02-25

Starbreeze AB: Starbreeze AB (publ) Bokslutskommuniké 1 oktober 2015 - 31 december 2015

Hela bokslutskommunikén för räkenskapsåret 2015/2016 finns att hämta på
www.starbreeze.com/investor-relations/.

ÄNDRAT RÄKNESKAPSÅR

Notera att i enlighet med beslut taget på årsstämman november 2015 är detta
den sista rapporten i räkenskapsåret 2015/2016. Nästa rapport från företaget
kommer därmed vara Q1 2016 och presenteras den 12 maj.

ANDRA KVARTALET (OKTOBER - DECEMBER 2015)

* Nettoomsättningen uppgick till 48,9 MSEK (47,7 MSEK) med en tillväxt på 3%.
Totala intäkter uppgick till 73,6 MSEK (50,5 MSEK) vilket ger en tillväxt
på 46%.
* Rörelseresultat före avskrivningar, EBITDA, uppgick till 15,2 MSEK (24,8
MSEK).
* Resultat före skatt uppgick till 14,0 MSEK (20,4 MSEK) och resultat efter
skatt uppgick till 15,4 MSEK (14,0 MSEK).
* Resultat per aktie före utspädning uppgick till 0,07 SEK (0,06 SEK) och
resultat per aktie efter utspädning, uppgick till 0,07 SEK (0,06 SEK).
* Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -3,0 MSEK (19,0
MSEK).
* Per den 31 december 2015 uppgick likvida medel till 85,4 MSEK (184,4 MSEK).

* Under kvartalet stod PAYDAY 2 för 47,7 MSEK (45,4 MSEK) av
nettoomsättningen.
* I oktober pågick kampanjen Crimefest 2016 och i december pågick Steam
Winter Sale, PAYDAY-franchiset inkluderades i bägge.
* Den 15 oktober uppdaterades även PAYDAY 2, som en del av Crimefest, för att
inkludera funktionalitet för Steam Economy. Uppdateringen benämnd "The
Black Market Update", möjliggör för spelare att valfritt utnyttja
mikrotransaktioner för kosmetiska- och mindre kraftiga vapenuppdateringar.
Marknadsplatsen där transaktionerna sker är fullt integrerad med den
digitala distributions- och spelplattformen Steam.
* I november deltog Starbreeze på lanseringseventet, MAKING VIRTUAL REALITY,
för Nokia OZO. Eventet ägde rum i Los Angeles.

EFTER RÄKENSKAPSÅRETS UTGÅNG

* I januari skrevs ett avtal med koreanska företaget Smilegate som bland
annat innebär att Starbreeze skall utveckla ett eget spel anpassat för
västerländska marknader baserat på franchiset Crossfire. Smilegate blir
även förläggarpartner till Starbreeze på de asiatiska marknaderna för bland
annat PAYDAY 2 och OVERKILL's The Walking Dead.
* På evenemanget VRLA i januari utannonserades även projektet StarCade.
Starbreeze meddelade då att man under året skall öppna ett upplevelsecenter
i arkadliknande former i Los Angeles.
* I februari lanserades Dead by Daylight hemsida med en första dagbok från
utvecklarna. Besök sidan på - www.deadbydaylight.com.
* I februari hölls en extrainsatt bolagsstämma där den föreslagna riktade
nyemissionen till Smilegate Holdings Inc godkändes. Stämman beslutade även
att utöka styrelsen med en ledamot samt att tillsätta Joon Ho Sung,
Smilegate CIO, som ledamot.
* Under januari 2016 uppgick Starbreeze andel av intäkterna från försäljning
av PAYDAY 2, via PC-plattformen Steam, till 7,0 MSEK.

VD BO ANDERSSON KLINT KOMMENTERAR

STARBREEZE FORTSÄTTER

Steg för steg fortsätter vårt team att bygga Starbreeze till ett sant globalt
underhållningsföretag.

FINANSIELL STABILITET

Med en obruten svit av fem kvartal med lönsam tillväxt fortsätter Starbreeze
att bygga ett gediget track record med ett en enda franchise - PAYDAY.

Under Starbreeze andra och sista kvartal under det förkortade räkenskapsåret
2015, genererade koncernen en nettoomsättning på 48,9 MSEK, en ökning med 3
procent jämfört med Q2 förra året. Vårt bäst säljande franchise, PAYDAY 2,
fortsätter att leverera tillväxt.

När vi presenterade fjärde kvartalet förra räkenskapsåret lovade vi att nivån
på våra rörelsekostnader skulle sänkas. Förra kvartalet minskade våra
kostnaderna och vi fortsätter att leverera i enlighet med vad vi sagt med en
minskning av löpande kostnader på ytterligare 9,3 MSEK detta kvartal
samtidigt som vi med fokuserade expansioner bygger för framtiden.

EBITDA nådde en hälsosam nivå på 15,2 MSEK samtidigt som vi bygger ut vår
portfölj för att generera intäkter från flera IP:n och produkter under
kommande år.

Med en EBITDA-marginal på 31 procent har vi nått en sund nivå på vägen mot att
frigöra den fulla potentialen i vår affärsmodell.

Kassan vid räkenskapsårets slut uppgick till 85,4 MSEK. Med kapitalinjektionen
från Smilegate på 344,1 MSEK har Starbreeze att ha en likviditet som sticker
ut i branschen.

ETT HISTORISKT PARTNERSKAP

En av de viktigaste affärerna som gjorts i Starbreeze historia ägde rum strax
efter nyåret, och som ett resultat av den är vi stolta att välkomna det
koreanska företaget Smilegate till familjen som en viktig strategisk partner.
Hr Sung, Smilegates Chief Investment Officer har gått in i styrelsen och vi
ser fram emot en framtid där vi kan arbeta tillsammans för att slå broar
mellan våra båda marknader. Det finns många extraordinära komponenter i vårt
samarbete, men för att nämna några:

Vi har säkrat rättigheterna till att utveckla vår egen tolkning av
Crossfire-franchiset för västerländska marknader. Crossfire är ett av de
största online FPS-spelen i världen med över 500 miljoner personer som har
installerat spelet, och en respektingivande försäljning på 1,1 miljarder USD
under 2014.

Vi har fått en storartad och kunnig partner för de asiatiska marknaderna som
kommer hjälpa oss att ta våra produkter till Asien. Overkill's The Walking
Dead kommer utvecklas simultant för konsumenterna i väst och öst, och kommer
noggrant anpassas för att leverera en skräddarsydd upplevelse för respektive
marknad. På samma sätt kommer PAYDAY ges en översyn för att uppfylla
förväntningar och krav på de asiatiska marknaderna.

Vad som också bidrog till affären var att vi lyckades säkra minst två års
finansiering av verksamheten. Under de närmaste månaderna satsar vi på att
stärka utvecklingsteamet i Stockholm för att kunna driva dessa parallella
produktioner. Under de senaste två åren har vi vuxit organiskt, från cirka 40
utvecklare i Stockholm när vi listade oss på First North, till att nu
sysselsätta över 120 personer på tre kontor, inklusive Paris och Los Angeles.

VÅR ORGANISATION VÄXER

Saul Gascon, vår Global Development Director som började i fjol, arbetar
flitigt med att inrätta vår nya globala produktionspipeline. Vidare har
Johanna Wikland precis börjat hos oss och axlar rollen som Global HR Director
för att se till att vi fortsätter att växa i den takt vi vill i ett
medarbetarperspektiv. Maeva Sponbergs stärker sin kommunikationsavdelning med
en IR- och kommunikationsanalytiker som ska öka vår bandbredd för att möta de
många förfrågningar som kommer från potentiella investerare och media. Vårt
interna marknadsföringsteam får dessutom ökat stöd för att supporta våra
VR-initiativ och försäkra oss om att vi är den bästa utvecklings- och
publishingpartnern för oberoende utvecklare.

Vi kommer att fortsätta att rekrytera och söker ett stort antal både juniora
och seniora utvecklare till våra många spännande projekt. Starbreeze är ett
fantastiskt ställe att verka på på om man vill delta i den pågående
förändringen i underhållningsbranschen.

Genom en gradvis utrullning av våra VR-initiativ på marknaden kommer vi att
locka till oss förstklassiga talanger från hela världen som vill nå toppen av
VR-industrin.

STARBREEZE PUBLISHING I PRAKTIKEN

Med Dead by Daylight kommer Behaviour att vara vår första utvecklingspartner
som släpper ett spel i år. Sedan publiceringen av hemsidan för Dead by
Daylight tidigare denna månad, har Steam communitygruppen växt till mer än 36
000 medlemmar, och vi har fått god respons från våra communities och
partners. Vi ser fram emot att berätta mer för er under de kommande veckorna
och månaderna.

VR-upplevelsen John Wick utvecklas löpande. Vi anpassar ständigt schemat
tillsammans med våra partners för att hitta ett optimalt release-fönster.
Vårt samarbete med Lionsgate utvecklas ytterligare och tillsammans har vi nu
både John Wick VR samt John Wick- och Point Break- samarbeten för PAYDAY.

STARVR-TEKNOLOGIN UTVECKLAS

På tal om saker vi ser fram emot; vi berättade nyligen om vårt nästa
VR-projekt, StarCade-initiativet, där vi lanserar ett helt nytt koncept för
att visa upp VR i Los Angeles. I vår arkadliknande, exklusiva
StarVR-uppsättning, kommer vi kunna erbjuda den absolut bästa möjliga
hifi-VR-upplevelsen genom att använda vårt eget StarVR-headset. Vi kommer att
lansera arkadkonceptet i flera faser. För Starbreeze är lägesbaserad VR
nyckeln i vår StarVR-strategi och detta är steg två i den utvecklingen.

Nyheten har fått spektakulär uppmärksamhet så här långt och vi är glada över
att ha skapat en så stor efterfrågan på samarbeten. Håll ögonen på detta
område under 2016 och var säker på att Starbreeze är där med StarVR och tar
marknadsandelar.

UTVECKLINGEN AV PAYDAY FORTSKRIDER

PAYDAY fortsätter att mogna och vi ser fortsatt tillväxt och ett ökat inflöde
av nya spelare. Vi kommer fokusera våra satsningar till att kontinuerligt
förbättra upplevelsen för nya och återkommande spelare. Under året kommer
flera uppdateringar att släppas i detta syfte.

Vi fortsätter våra samarbeten och bygger en grym lista av partnerskap vilka vi
drar viktiga lärdomar av. Förvänta er att under året få se roliga, spännande
och överraskande saker, alltifrån klassiska pärlor till mer hårdföra
PAYDAY-upplevelser.

DET NYA ÅRET HAR BÖRJAT

När 2016 nu drar igång kör vi i full fart. Med Smilegate, 505 Games och
Lionsgate som våra huvudpartners är siktet inställt på ett år med fortsatta
investeringar i utveckling, upplevelser, teknologi och ytterligare samarbeten
för att bygga nästa generations digitala studio.

Ett år av disciplin inom vår spelutveckling, finansiell kontroll, genomförande
och test av vår nya strategi ligger framför oss. Som VD ser jag fram emot att
förfina och driva Starbreeze vidare.

Let's do this!

###

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Maeva Sponbergs, Investor Relations, Starbreeze AB.
Tel: +46(0)8-209 208, email: ir@starbreeze.com

KORT OM STARBREEZE

Starbreeze är en oberoende skapare, utgivare och distributör av högkvalitativa
underhållningsprodukter. Med studios i Stockholm, Paris och Los Angeles,
skapar vi spel efter egen design och med licensierat innehåll, med målet att
skapa starka franchise i och utanför själva spelet. Vi lever och dör för
gameplay.

Starbreeze senaste spel omfattar det adrenalinstinna bankrånarspelet PAYDAY 2
och den kommande överlevnads-shootern OVERKILL's The Walking Dead baserat på
serietidningssuccén. Starbreeze är pionjär inom självständig digital
distribution av spel, och välkomnar utvecklare att dra nytta av dess
publiceringskunnande på Steam, där man har ett av den digitala
distributionsplattformens största spelarforum.

Författare WKR

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.