Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2016-05-18

Starbreeze AB : Starbreeze AB (publ) delårsrapport 1 januari 2016 - 31 mars 2016

Den fullständiga delårsrapporten för det första kvartalet finns att hämta
www.starbreeze.com/investor-relations/.

ÄNDRAT RÄKNESKAPSÅR

Notera att i enlighet med beslut taget på årsstämman i november 2015 är detta
den första delårsrapporten sedan omläggningen av bolagets räkenskapsår till
kalenderår. Jämförelseperioden Q1 2015 motsvarar perioden januari-mars 2015,
tidigare benämnd Q3 2014/2015.

Nästa rapport från företaget kommer vara Q2 2016 och presenteras den 25
augusti maj.

FÖRSTA KVARTALET (JANUARI - MARS 2016)

* Nettoomsättningen uppgick till 40,8 MSEK (47,7 MSEK) med en minskning om
-14,5% jämfört med motsvarande period föregående år. Totala intäkter
uppgick till 70,1 MSEK (61,5 MSEK) vilket innebär en tillväxt om 14%.
* Rörelseresultat före avskrivningar, EBITDA, uppgick till -4,2 MSEK (14,0
MSEK), motsvarande en marginal om -6,1%.
* Resultat före skatt uppgick till -15,0 MSEK (10,8 MSEK).
* Resultat efter skatt uppgick till -14.8 MSEK (8.1 MSEK) och belastades av
valutakursförluster om -3.6 MSEK (6.2 MSEK valutakursvinst) samt
omvärdering av konvertibellån -5.0 MSEK (0 MSEK).
* Resultat per aktie före utspädning uppgick till -0,06 SEK (0,04 SEK) och
resultat per aktie efter utspädning, uppgick till -0,06 SEK (0,04 SEK).
* Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 9,6 MSEK (-12,6
MSEK).
* Per den 31 mars 2016 uppgick likvida medel till 416,5 MSEK (165,4 MSEK).
* Under kvartalet stod PAYDAY 2 för 39,6 MSEK (42,2 MSEK) av
nettoomsättningen.
* I januari skrevs ett avtal med det koreanska spelföretaget Smilegate
innebärande att de investerar totalt 344 MSEK i Starbreeze mot att
Starbreeze bland annat åtar sig att utveckla ett spel anpassat för
västerländska marknader baserat på franchiset CROSSFIRE. Smilegate blir
även distributionspartner till Starbreeze på de asiatiska marknaderna för
bland annat PAYDAY 2 och OVERKILL's The Walking Dead.
* På evenemanget VRLA i januari utannonserades även projektet StarCade.
Starbreeze meddelade då att man under året skall öppna ett upplevelsecenter
i arkadliknande former i Los Angeles.
* I februari hölls en extrainsatt bolagsstämma där den föreslagna riktade
nyemissionen till Smilegate Holdings Inc. godkändes. Stämman beslutade även
att utöka styrelsen med en ledamot samt att tillsätta Joon Ho Sung,
Smilegate CIO, som ledamot.
* I februari lanserades också Dead by Daylight hemsida med en första dagbok
från utvecklarna. Besök sidan på -www.deadbydaylight.com.
* I mars skrev Starbreeze avtal om sitt fjärde förlagssamarbete. Avtalet
skrevs med den USA-baserade spelstudion Freeform Labs Inc. och innebär att
Starbreeze investerar 750 000 USD i det kommande Virtual Reality-spelet
ElemenTerra.
* I mars lanserades även PAYDAY 2 på operativsystemet SteamOS. Den
SteamOS-kompatibla versionen av spelet har stöd för Steam Controller och
SteamCloud.
* Under kvartalet släpptes två stora uppdateringar till PAYDAY 2 i samarbete
med externa parter. Med våra vänner på Coffee Stain Studios kombinerades
PAYDAY 2 med Goat Simulator i vårt hittills roligaste samarbete. I
samarbete med STX Entertainment släpptes ett par gratis uppdateringar i
anslutning till releasen av deras film "Hardcore Henry". Uppdateringarna
omfattade bland annat karaktären Jimmy och två Hardcore heists.

EFTER KVARTALETS UTGÅNG

* Under april 2016 uppgick Starbreeze andel av intäkterna från försäljning av
PAYDAY 2, via PC-plattformen Steam, till 2,0 MSEK.
* I april utannonserade Starbreeze, tillsammans med den kanadensiska studion
Behaviour, att Dead By Daylight kommer släppas den 14:e juni och att spelet
går att förbeställa från dagen nyheten släpptes. Spelet kommer säljas i två
versioner, en standardversion för $19,99/ €19,99 och en deluxeversion för
$29,99/ €29,99.
* I maj på filmfestivalen i Cannes lanserades Starbreeze första
egenproducerade filmiska VR-upplevelse med namnet "Cockatoo Spritz",
regisserad av Stephane Barbato. Cockatoo Spritz dyker ner i filmvärlden och
presenterar det nya mediet från ett filmiskt perspektiv. Det är en
VR-upplevelse ämnad att inspirera kreativa filmskapare att skapa för VR.
* I samband med filmfestivalen i Cannes i maj månad tecknade Starbreeze och
Acer en avsiktsförklaring om att bilda ett joint venture för StarVR Virtual
Reality (VR) Head-Mounted Display (HMD). Målet är att samarbeta gällande
konstruktion, tillverkning, marknadsföring och försäljning av StarVR HMD
till den professionella och plastbaserade underhållningsmarknaden.

VD BO ANDERSSON KLINT KOMMENTERAR

EN INVESTERING I VÅR FRAMTID

Med en flygande start på 2016 har vi nu stängt första kvartalet på ett år som
verkligen kommer att sätta Starbreeze på kartan som en ledande aktör på
marknaden för digital underhållning.
Till att börja med: Vi har säkrat Acer som en tillverkningspartner för vår
VR-satsning. Det är ett otroligt samarbete som förstärker StarVR och
Starbreeze ledande position som utvecklare och producent i VR-ekosystemet. Vi
har under det här kvartalet investerat både tid och resurser för att nå dit.

Dessa offensiva satsningar har lett till att Starbreeze kostnader har ökat.
Detta eftersom vi rustar oss för att bygga nästa generations digitala studio
med flera IP:n och produkter för kommande år. Den fortsatta försäljningen av
PAYDAY 2 visar på vår förmåga att tjäna pengar på IP:n flera år efter
lansering.

Nettoomsättningen uppgick till 40,8 MSEK vilket är 15 procent lägre jämfört
med motsvarande kvartal 2015 som var kvartalet då vi sålde "Brothers - A Tale
of two Sons" och höll Payday 2-kampanjer som Hypetrain. Dessutom har
dollarkursen varit gynnsam för oss under en lång tid, men detta kvartal finns
en ofördelaktig valutaeffekt på grund av att dollarn försvagats mot den
svenska kronan, vilket inverkat negativt på tillväxten.

Med hänsyn till engångsposter, kan vi återigen konstatera att den
underliggande finansiella styrkan i PAYDAY 2 behåller sitt momentum utan
väsentliga störningar, vilket skapar ett bra fundament för Starbreeze
offensiva plan för tillväxt.

På tal om aggressiv tillväxt, efter flera kvartal med minskade kostnader
accelererade Starbreeze under kvartalet sin verksamhet inom våra tre
kärnområden; spelutveckling, publishing och StarVR. Som ett resultat, ökade
rörelsekostnaderna med 12,8 MSEK jämfört med föregående kvartal och vi räknar
med att denna högre nivå kommer att hålla i sig under kommande kvartalen. Vi
är övertygade om att de accelererade investeringarna kommer att skapa stort
värde.

EBITDA för kvartalet är negativt med -4,3 MSEK. Detta är enligt plan och vi
vet att framtida lanseringar kommer att driva både intäkter och lönsamhet.

Vid utgången av kvartalet hade vi, med ett positivt kassaflöde från den
löpande verksamheten, den största kassan i bolagets historia på 416,5 MSEK.

Vår spelportfölj utvecklas väl och tillsammans med den kanadensiska studion
Behaviour Digital Inc, släpper vi den 14 juni det mycket efterlängtade
asymmetriska skräckspelet Dead by Daylight på Steam. Förutom att hela teamet
ser fram emot att skrämma alla spelare under jakten på överlevande, så kommer
spelet att ge oss ytterligare en intäktström, byggt på samma principer som vi
tillämpade för PAYDAY 2.

Kvartalet innehöll också en investering på 750 000 dollar i den USA-baserade
studion Freeform Labs och det kommande VR-spelet ElemenTerra, ett socialt
pusselspel där världar ska byggas i en kosmisk katastrofmiljö. Starbreeze
kommer att få 50 procent av royalties och äga 50 procent av rättigheterna.

Att bygga nästa generations digitala studio

2016 är ett spännande år då vi fortsätter att sätta våra planer i verket och
ser till att vi lanserar fler produkter som genererar intäkter så att vi kan
bygga vidare på vårt erbjudande till partners och kunder.

Samarbetet med Smilegate, som givit oss en investering på 344 MSEK, är i full
gång och vi har båda arbetat hårt på designen för Crossfire och vårt projekt
PAYDAY 2 Asia. Vi är både glada och tacksamma över att ha en sådan effektiv
partner och rekryterar aktivt fler kompetenta utvecklare till Stockholm för
att skapa ett komplett produktionsteam för Crossfire.

Geminose har i tysthet utvecklats till ett mycket trevligt spel. Vi diskuterar
nu vår strategi för leksakstillverkning med potentiella partners, vilket
tagit längre tid än vi trodde när vi senast kommunicerade kring Geminose. Vi
väger fortfarande mellan att satsa digitalt eller i retail, beroende på
framtida partner. När vi har en partner är på plats kommer vi börja visa
spelet för allmänheten för på så sätt maximera marknadsföringseffekten.

För John Wick: The Impossible Task ser vi till att spelet släpps i linje med
Lionsgates film John Wick 2 som kommer ut någon gång senare i år. Det är ett
riktigt bra spel som redan visats för allmänheten och vi säkerställer nu en
optimal release för både onlinedistribution och i vår platsbaserade StarCade.

En fördjupning i VR

Mycket har hänt med StarVR sedan lanseringen på Electronic Entertainment Expo
(E3) i juni 2015 för mindre än ett år sedan. Under de senaste dagarna har vi
presenterat ett större samarbete i det absoluta toppskiktet. Låt mig
sammanfatta och ge en uppdaterad bild av våra planer.

StarVR började med förvärvet av det franska företaget InfiniteEye som gav oss
StarVR HMD-tekniken samt ett fantastiskt kompetent och agilt ingenjörsteam.
Vi hade kännedom om teamet och hade pratat med dem under en tid och såg en
stor potential och synergier med att ta in dem in-house. Den unika tekniken
med en 210-graders synfält är oöverträffad. Den placerar StarVR i toppen av
de VR-initiativ som nu är på väg in på marknaden.

Efter lanseringen på E3 tog vi StarVR på turné för att underhålla tusentals
konsumenter över hela USA med OVERKILL's Walking Dead VR upplevelse. Med det
initiativet kunde vi bekräfta den stora potentialen i att tjäna pengar på
platsbaserad VR. I januari 2016 presenterade vi det platsbaserade initiativet
StarCade, ett VR-centra där kunderna kan få en premium VR-upplevelse.

Förra veckan premiärvisade vi vår första VR-film, Cockatoo Spritz, på
filmfestivalen i Cannes. Filmen, som är regisserad av Stephane Barbato,
syftar till att kreativt pusha filmbranschen in på VR-området med hjälp av
det konstnärliga arvet inom franskt filmskapande. Så här långt har responsen
varit fantastisk. Vi har överraskat, underhållit och spridit vårt budskap om
VR och även lagt grunden till ett bra kontaktnät inom filmindustrin för att
säkra ett bra ekosystem för VR inom en snar framtid.

Hittills har vi haft en fantastisk start för StarVR, men det är ingenting
jämfört med vad som ligger i framtiden. Vi har redan från dag ett arbetat med
en tydlig plan som bygger på vår VR-strategi, och i och med samarbetet med
Acer, är vi nu p...

Författare Hugin

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.