Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2015-11-12

Starbreeze AB: Starbreeze AB (publ) delårsrapport 1 juli 2015 - 30 september 2015

Hela första kvartalsrapporten för räkneskapsåret 2015/2016 finns att hämta
www.starbreeze.com/investor-relations/.

FÖRSTA KVARTALET (JULI - SEPTEMBER 2015)

* Nettoomsättningen uppgick till 49,9 MSEK (30,0 MSEK) med en tillväxt på
66%. Totala intäkter uppgick till 75,9 MSEK (31,8 MSEK) vilket ger en
tillväxt på 139%.
* Rörelseresultat före avskrivningar, EBITDA, uppgick till 8,4 MSEK (8,5
MSEK).
* Resultat före skatt uppgick till 7,2 MSEK (4,2 MSEK) och resultat efter
skatt uppgick till 6,4 MSEK (2,5 MSEK).
* Resultat per aktie före utspädning uppgick till 0,03 SEK (0,01 SEK) och
resultat per aktie efter utspädning, uppgick till 0,03 SEK (0,01 SEK).
* Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 49.5 MSEK (24,5
MSEK).
* Per den 30 september 2015 uppgick likvida medel till 123,6 MSEK (161,7
MSEK).
* Under kvartalet står PAYDAY 2 för 48,4 MSEK (28,3 MSEK) av
nettoomsättningen.
* I juni 2015 meddelades det förestående förvärvet av den Los
Angeles-baserade spelstudion Orange Grove Media genom apportemission.
Tillträde skedde den 10 juli 2015.
* I maj utannonserades förestående förvärv av en ny 3D- och Virtual Reality-
(VR) anpassad spelmotor med namnet VALHALLA genom apportemission. På extra
bolagsstämma den 12 juni 2015 fattades beslut om förvärv och förvärvet
slutfördes den 16 juli 2015.
* I juli 2015 utannonserades det att Starbreeze förvärvar de utestående
aktierna i PAYDAY Productions LLC vilket tillför bolaget samtliga
rättigheter till PAYDAY. Tillträde av aktiemajoriteten skedde den 18
september 2015.
* I augusti annonserade Starbreeze sitt första förläggarprojekt inom VR i
samarbete med Lionsgate; en första persons shooter utvecklad för VR baserat
på Lionsgates filmhit John Wick.
* I augusti gick den första upplagan av PAYDAYCON av stapeln i Seattle, USA.
PAYDAYCON syftar till att ge PAYDAY-fans ett gemensamt forum att umgås och
få träffa spelets utvecklare och andra celebriteter kopplade till
franchiset.
* I september tillkännagav Starbreeze att ett samarbete inletts med företaget
Tobii om att integrera företagets eyetracking-teknologi i Starbreeze
Virtual Reality-headset, StarVR.

EFTER RÄKENSKAPSÅRETS UTGÅNG

* Den 15 oktober lanserades den andra upplagan av Crimefest, en festival i 10
dagar för att fira PAYDAY-franchisets fyraårs- jubileum. Under perioden
släpptes hela 10 uppdateringar
* Den 15 oktober uppdaterades även PAYDAY 2, som en del av Crimefest, för att
inkludera funktionalitet för Steam Economy. Uppdateringen benämnd "The
Black Market Update", möjliggör för spelare att valfritt utnyttja
mikrotransaktioner för kosmetiska- och mindre kraftiga vapenuppdateringar.
Marknadsplatsen där transaktionerna sker är fullt integrerad med den
digitala distributions- och spelplattformen Steam.
* Från att i februari 2014 vara det femte största communityt på
PC-plattformen Steam med ca 350 000 aktiva medlemmar är PAYDAY 2 nu den
största officiella spelarcommunity på Steam och har i november över 3,3
miljoner medlemmar.
* Under oktober uppgick Starbreeze andel av intäkterna från försäljning av
PAYDAY 2, via PC-plattformen Steam, till 10,9 MSEK.

VD BO ANDERSSON KLINT KOMMENTERAR

Starbreeze på rätt spår

När vi nu stänger Starbreeze första kvartal för det nya räkenskapsåret
2015/2016, kan jag återigen konstatera att koncernen fortsätter att leverera
både stark tillväxt och en hälsosam vinst. Vi har nu upprepat detta fyra
kvartal i rad - två år efter lanseringen av PAYDAY 2.

Under första kvartalet visar koncernen betydande finansiella resultat med en
nettoomsättning på 49,9 MSEK, en ökning med 66 procent jämfört med Q1 förra
året. Vårt bästsäljande franchise, PAYDAY 2 fortsätter att leverera
fantastisk tillväxt på nytt all-time-high 71 procent, vilket ger intäkter på
48,4 MSEK.

De löpande kostnaderna för den nya organisationen och de tillkommande
varumärkena har stabiliserats. Med det sagt så fortsätter vi att noggrant
bevaka och kontrollera våra rörelsekostnader och är selektiva med hur vi
investerar. Detta har resulterat i 13 MSEK i minskade externa kostnader
jämfört med föregående kvartal.

EBITDA nådde 8,4 MSEK vilket är samma nivå som motsvarande kvartal föregående
år trots att vi nu bygger en organisation för att generera intäkter från
multipla IPn och produkter. De kommande åren räknar vi med att växa
organisationen och utöka verksamheten och samtidigt leverera både tillväxt
och en förbättrad EBITDA-marginal.

Under kvartalet stärkte Starbreeze sin kassa genom ett positivt kassaflöde
från den egna verksamheten. Koncernen avslutar kvartalet med en kassa norr om
120 MSEK.

När Starbreeze nu gått in i ett nytt räkenskapsår fokuserar vi på att
kapitalisera på de många nya och spännande möjligheterna som öppnat sig efter
E3 då vi lanserade vårt virtual reality (VR) headset, StarVR. Det är just nu
ett fantastiskt driv i det globala VR-communityt, och vi tycker det är
otroligt stimulerande att vara med och forma nästa generations VR-teknologi.

Overkill's The Walking Dead mobila VR-upplevelse har turnerat i USA med Walker
Stalker Con sedan premiären i juli vid Comic Con San Diego. Vi har haft en
fantastisk turné där vi träffat The Walking Dead fans över hela den
amerikanska kontinenten, samtidigt som vi samlat in mängder med feedback. Vi
gör vårt sista turnéstopp i New York i december. VR-bussen kommer sedan att
byggas om för nya VR-äventyr nästa år.

I augusti annonserade vi ett samarbete med Tobii som går ut på att integrera
deras fantastiska eye-tracking teknologi i StarVR. Den här typen av
samarbeten kommer vara en nyckel i vår strategi och ambition att
tillhandahålla VR-upplevelser i toppklass, där vi kan lära och utveckla
tillsammans med andra världsledande tech-bolag. Vägen framåt för VR i de
olika underhållningsindustrierna befinner sig fortfarande i ett tidigt skede,
men vår agila organisation och strategi för programutveckling i kombination
med vårt opportunistiska sätt att göra affärer positionerar oss väl för att
snabbt kunna ta de taktiska och strategiska beslut som krävs för att ligga i
framkant.

I denna, i förhållande till fjärde kvartalet, lugnare period var utan tvekan
den största nyheten för vårt community den stora uppdatering vi lade till i
PAYDAY 2. Med Black Market Update introducerade vi Steam Economy -
möjligheten för spelare att handla föremål av varandra i spelet samt erbjuda
mikrotransaktioner för att köpa sådana föremål.

Alla spelare kan nu bli belönade med ett föremål i PAYDAY 2, ett kassaskåp,
som kan innehålla vissa kosmetiska eller funktionsmässiga uppgraderingar. För
att få tillgång till dessa tillval måste kassaskåpet öppnas med en borr som
spelaren antingen kan förtjäna gratis i spelet, eller köpa via Steam
Marketplace om man inte vill vänta eller helt enkelt bara vill få tillgång
till fler saker. De spelare som inte vill investera i borren, kan antingen ge
bort eller sälja kassaskåpet på marknadsplatsen och därmed indirekt delta i
den nya ekonomin och dra nytta av den.

Beslutet att implementera Steam Economy i PAYDAY har av vissa uppfattats som
kontroversiellt, och vi förväntade oss att det skulle bli en omdiskuterad
uppdatering i spelet.

Sammantaget är vi nöjda med utvecklingen såhär långt. Det är viktigt att
understryka att vårt tillvägagångssätt är det samma som andra stora spel på
Steam såsom Counter Strike GO och DOTA 2. Bägge spelen är stora succéer som
fortlever i åratal, mycket drivet av Steam-marknaden. Detta är på intet sätt
något som kommer att förändra våra intäkter omgående, men något som
Starbreeze behöver lära sig och följa för framtiden. Vi har redan sett
positiva reaktioner och intressanta utfall:

* Högst antal samtidiga spelare i September var runt 25.000. Den siffran har
överträffats nästan varje dag sedan Steam Economy lanserades i PAYDAY.
* Speltiden per vecka för den aktiva genomsnittsspelaren har under den
senaste 30 dagarsperioden gått upp med otroliga 40%. Det är den högsta
noteringen under de senaste 7 månaderna.
* Steam Marketplace har sett föremål handlas från 3 cent upp till 300 USD.
Den underliggande ekonomin fungerar väl och är i balans.
* Nästan 100.000 nya medlemmar har gått med i PAYDAY 2 Steam Community under
årets Crimefest. Gruppen har nu över 3,3 miljoner medlemmar.

Vi lyckades även uppdatera och hantera de problem vi haft med PAYDAY
matchmaking på XboxOne genom att byta till Microsofts nya system som släpptes
på konsolen precis efter det att vi släppte produkten PAYDAY 2: Crimewave
Edition på marknaden. Uppdateringen är nu äntligen live hos våra användare
och fungerar som tänkt. Vi arbetar nu hårt med att få upp farten för nästa
generations DLC-plan för konsolerna.

PAYDAY är fortsatt starkt och återfinns ofta som 10-i-topp på Steam. Vårt mål
är att fortsätta i denna position under hela 2016 och spelet kommer att få
många nya och intressanta uppdateringar och features för att fortsätta att
roa våra spelare.

Efter att ha stått värd för vår första interna Producers Summit där alla våra
producenter presenterade status i sina projekt för varandra, känner jag mig
verkligen trygg i hur Starbreeze utvecklas. När vi nu går in i årets kallare
månader, ser vi fram emot Lionsgates John Wicks VR-lansering, och våra
kanadensiska kollegors första förhandsvisning av Dead by Daylight. Det kommer
definitivt ge dig och dina vänner skrämselhicka. Med Geminose och våra andra
projekt på banan längtar vi efter 2016.

Let's keep doing it!

###

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Maeva Sponbergs, Investor Relations, Starbreeze AB.
Tel: +46(0)8-209 208, email:ir@starbreeze.com

KORT OM STARBREEZE

Starbreeze är en oberoende skapare, utgivare och distributör av högkvalitativa
underhållningsprodukter. Med studios i Stockholm, Paris och Los Angeles,
skapar vi spel efter egen design och med licensierat innehåll, med målet att
skapa starka franchise i och utanför själva spelet. Vi lever och dör för
gameplay.

Starbreeze senaste spel omfattar det adrenalinstinna bankrånarspelet PAYDAY 2
och den kommande överlevnads-shootern OVERKILL's The Walking Dead baserat på
serietidningssuccén. Starbreeze är pionjär inom självständig digital
distribution av spel, och välkomnar utvecklare att dra nytta av dess
publiceringskunnande på Steam, där man har ett av den digitala
distributionsplattformens största spelarforum.

Härnäst siktar Starbreeze på att utveckla verkligt uppslukande VR-upplevelser
genom att integrera mjuk- och hårdvara i Project StarVR och StarVR headsets.

Med huvudkontor i Stockholm, är Starbreeze aktier noterade på Nasdaq Stockholm
First North Premier under ticker STAR A och STAR B med ISIN-koderna
SE0007158928 (A-aktien) och SE0005992831 (B-akti...

Författare Hugin

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.