Du är här

2017-10-09

STARBREEZE: B2B-SEGMENT I SKRIANDE BEHOV AV RÄTT VR-HEADSET -VD

STOCKHOLM (Direkt) Starbreeze är i VR-branschen för att stanna och behovet hos
företagskunderna (B2B), inför att bolagets headset StarVR ska vara klart för
massproduktion vid årsskiftet, är väldigt stort.

Det säger Starbreeze vd Bo Andersson Klint i en intervju med Nyhetsbyrån
Direkt.

StarVR ligger inom bolagets minsta affärsområde VR Tech. Bolagets huvudsakliga
intäkter finns inom affärsområdet Starbreeze Games (egenutvecklade spel)
följt av Publishing som är affärsområdet för spelförlagsverksamheten.

Starbreeze har ett samriskbolag med taiwanesiska Acer, StarVR Corporation, som
ska sälja och marknadsföra virtual reality-headsetet StarVR. Starbreeze äger
ip-rättigheterna (varumärkesrättigheterna), Acer står för tillverkningen, och
budskapet är att massproduktionen startar runt årsskiftet 2017/2018.

Men massproduktion är väl inte samma s
ak
som massförsäljning?

"Det är kapaciteten vi pratar om. Massproduktion innebär att det är klart för
att produceras i okej mängder, att vi inte förändrar headsetet mer", säger
vd:n.

Den tänkta köparen av StarVR återfinns främst inom den professionella delen av
marknaden, det så kallade B2B-segmentet så som fordonsindustrin,
medicinteknik och utbildning. Men även nöjesindustrin, där siktet är inställt
på arkader och nöjesparker, har enligt vd:n stor potential.

"Vi har redan gjort en implementation med en designbyrå som gör verktyg för
biltillverkare. Där har vi ett väldigt stort intresse. Men det är svårt att
sia om exakt hur kunden ser ut, de kommer att dyka upp ur alla vinklar och
vrår", säger Bo Andersson Klint.

Vad hoppas ni på när det gäller f
örsäljning
en redan under
2018?

"B2B-segmentet är i ett skriande behov av rätt headset. Det används redan
massa olika headset som är mer för konsumentmarknaden. Det finns egentligen
inga ordentliga B2B-headsets än så länge", säger vd:n.

Tanken har hela tiden varit att den version av StarVR som ska kunna
massproduceras runt årsskiftet ska innehålla ögonstyrningsteknologi från
Tobii och det är fortfarande planen.

Det g
år fortfarande relativt trögt med utvecklingen av stora speltitlar när det
gäller pc-spel med eyetracking. Vad tror du om eyetracking i
VR-headset?

"Problemet på pc-sidan är att tillverkarna inte har eyetracking som standard.
Vi kommer ha eyetracking som standard, inte ett tillval, och det är en stor
skillnad. Jag tror att så småningom kommer de flesta headsets ha eyetracking
som standardkomponent", säger Bo Andersson Klint.

De finns de som anser att er satsning på
VR-headset

tar bort fokus
från kärnaffären som ju är spel.
Är det givet att ni om några år är kvar inom VR-hårdvara?

"Vad man inte får glömma är att vi äger alla patent och alla rättigheter och
de håller jag gärna i. Men vi kommer att jobba med de partners vi har och det
kommer komma fler partners", säger Bo Andersson Klint.

Starbreeze har länge pratat om att bygga upp ett ekosystem för VR och här har
bolaget tagit flera steg inte minst genom uppköp av andra företag.

Är all
a
pusselbitarna
i ekosystemet
på plats nu eller fattas det någon?

"Vi är ganska nöjda med vad vi har i dagsläget. Nu är det dags att producera
innehåll. Det är där marginalerna ligger", säger vd:n.

Inom det separat redovisade affärsområdet VR Tech ska intäkterna börja komma
från förvärvade Enterspaces VR-center som under hösten öppnar i Stockholm,
från det VR-center som ska öppna i Dubai, från försäljningen av StarVR och
från Nozons Vr-teknologi PresenZ.

Har affärsområdet VR Tech f
örutsättningar för att visa vinst 2018?

"Intäkter", svarar Bo Andersson Klint. "Att sedan sia om vinsten är lite
svårare".

Under det första halvåret 2017 hade VR Tech en nettoomsättning på i princip
noll kronor. Aktiverat utvecklingsarbete uppgick dock till drygt 37 miljoner
varpå affärsområdets rörelseresultat landade på 3 miljoner kronor.
---------------------------------------
Mats Torgander +46 8 5191 7915

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.