Du är här

2017-06-13

STARBREEZE: ENTERSPACE HAR GLOBALA VR-AMBITIONER - IR

STOCKHOLM (Direkt) Starbreeze senaste förvärv, det svenska
destinationsbaserade VR-företaget Enterspace, siktar på att efter att det
första VR-centret i Stockholm slagit upp portarna öppna fler center i såväl
Sverige som globalt och det både i egen regi och hos externa
underhållningskunder.

Enterspace, som Starbreeze köper för motsvarande 20 miljoner kronor enligt
besked på måndagskvällen, öppnar sitt första VR-center i centrala Stockholm
under hösten 2017. Centret kommer att bestå av 900 kvadratmeter
VR-upplevelser och en cafébar.

I VR-centren kommer Enterspace erbjuda VR i så kallade poddar där man kan röra
sig fritt, samt upplevelser i bio-sittning. Podd-upplevelsen görs med lätta,
trådlösa ryggsäckar som i kombination med rörelsesensorer ger en "unik och
interaktiv" gruppupplevelse. Med integrationen av Starbreeze headset StarVR
tillförs en ytterligare en dimension av realism i upplevelserna, enligt
bolaget.

Enligt Starbreeze ir-chef Maeva Sponbergs kommer det att finnas minst ett
StarVR-headset i centret vid öppningen i höst.

"Men vi hoppas att StarVR kommer att finnas på ett antal poddar i centret när
det öppnar. Det är en hel del konverteringstekniska detaljer som behöver
komma till först så vi jobbar fullt ut med att integrera StarVR i Enterspace
lösning. Målet är att det ska vara StarVR genomgående i centret", säger Maeva
Sponbergs.

Vid öppningen i höst kommer det att finnas en VR-upplevelse producerad av
Enterspace - Ringwalker, ett interaktivt rymdäventyr för flera deltagare.
Enligt ir-chefen är det rimligt att anta att Enterspace framöver presenterar
ytterligare VR-upplevelser.

"Det kommer också att finnas någon eller några Starbreeze-upplevelser, men det
kommer mer kommunikation senare om exakt hur centret kommer att utformas och
vad som finns vid premiären", säger Maeva Sponbergs.

Ni säger att ni har fler öppningar av VR-center på gång. Är det fler i
Stockholm, i Sverige eller globalt?

"Det kan vara en blandning. Enterspace har globala ambitioner och är inte bara
fokuserade på Sverige", kommenterar ir-chefen.

Enligt Maeva Sponbergs kan det röra sig både om VR-center i egen drift och hos
andra kunder.

"Enterspace kan drivas i egen regi som i Stockholm, men man kan även sälja in
konceptet i samarbete med andra partner, tänk en helhetslösning med headsets,
poddar och kassasystem till olika kunder. Hur det ser ut beror helt på vad en
kund efterfrågar. Vi är i början av att bygga en affärsmodell för någonting
som aldrig har funnits tidigare, men det skulle kunna vara en franchisemodell
eller någon som köper eller hyr utrustningen", säger hon.

Förvärvet av Enterspace utesluter inte på något vis att Starbreeze försöker
expandera sin StarVR-satsning som drivs inom samriskbolaget med Acer - StarVR
Inc.

"Det är inte en exklusiv satsning från Starbreeze sida utan det finns
fortfarande möjlighet att StarVR kan finnas i flera olika typer av
destinationsbaserade underhållningsställen, så som IMAX VR-center som nu
finns både i Los Angeles och New York", säger ir-chefen.
---------------------------------------
Mats Torgander +46 8 5191 7915

Nyhetsbyrån Direkt

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.