Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2019-10-22

Stark tillväxt får sportbolaget att rusa: "Vädrar äntligen morgonluft"

wysiwyg_image

"Börjar lossna"

Sportamore, som säljer sport- och fritidskläder på nätet, har haft det motigt under börsåret 2019. 

Nu kan den dystra trenden vara på väg att vända. 

- Efter en trög utveckling under 2019 börjar det lossna för Sportamore, säger Aktiespararnas analytiker Christoffer Ahnemark 

Fokus på volym

Som många e-handlare har tillväxt före lönsamhet prioriterats i Sportamore.

Vändningen till vinst i det tredje kvartalet ger hopp. 

- Att prioritera tillväxt före vinst har närmast varit en naturlag i e-handelssektorn. Allt har handlat om att bygga volym, säger analytikern

Vädrar morgonluft

Blickar vi framåt ser det ljust ut för bolaget, trots problemen hos konkurrenten XXL.

Ahnemark igen: 

- Sportamore växer tvåsiffrigt, har ett starkt koncept, en genomtänkt logistiklösning samtidigt som det säsongsmässigt starkaste fjärde kvartalet, med julhandel och nyårlöften väntar. Efter en lång svacka under 2019 vädrar bolaget morgonluft i en svår sektor.

Analytikern avslutar med en jämförelse i sektorn:

- Jämfört med branschkollegan Boozt värderas koncernen, räknat som det skuldjusterade företagsvärdet i förhållande till försäljningen (ev/sales), mycket lågt. Mer volym krävs för att synliggöra skalfördelarna, men rapporten var helt klart ett steg i rätt riktning.  

wysiwyg_image

Rapporten

Sportamores totala försäljning ökade 17,4 procent till 252 miljoner kronor under det tredje kvartalet 2019 (215).

Rörelseresultatet, på ebit-nivå, uppgick till 2,8 miljoner kronor (-0,5).

"Vi fortsätter leverera planenlig tillväxt", skriver Johan Ryding i vd-ordet i rapporten där han också lyfter fram att det positiva resultatet under kvartalet signalerar ett "tydligt trendbrott i koncernens resultatutveckling".

Det genomsnittliga ordervärdet ökade med 13 procent under kvartalet. Utvecklingen drevs av införandet av lägsta ordervärde för fri frakt i samtliga markander vilket föranlett ett ökande antal varor per order, men också stigande genomsnittligt försäljningspris, uppger bolaget.

"Denna förändring ger stor påverkan på koncernens kostnadsstruktur per order och innebär att lönsamheten förbättras radikalt", skriver Johan Ryding.

Vidare uppger Sportamore att lagervärdet vid periodens slut uppgick till 322 miljoner kronor (276) och att lagret uppvisar god kurans, där mindre än 17 porcent är äldre än sex månader.

Redaktionen

Författare Redaktionen

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.