Bli medlem
Bli medlem

Du är här

2017-08-23

Stena Bulk: Dubbeldop i Guangzhou med Stena Imperator och Stena Imprimis

Under gårdagen döptes Stena Imperator sida vid sida tillsammans med
systerfartyget Stena Imprinis vid det kinesiska varvet GSI (Guangzhou
Shipbuilding International) i Guangzhou i sydöstra Kina. De båda
fartygen utgör nummer elva och tolv i en serie av tretton likadana
MR-tankers av s k IMOIIMAX-modell, som beställts av Stena Bulk. Båda
de nu döpta fartygen ägs också av Stena Bulk. Det trettonde och sista
IMOIIMAX-fartyget kommer att levereras under januari nästa år.

[image] [image]

Vädret var sommarhett när de hundratalet gästerna från hela världen
samlades vid kajkanten inför den högtidliga och dubbla dopceremonin.
De två stolta gudmödrarna - för Stena Imperator, Ylva Syrén Carlsson
och för Stena Imprimis, Denise Baum önskade LYCKA TILL på de sju
haven och champagneflaskorna krossades planenligt.

"Det var en spektakulär syn med de två tvillingfartygen bredvid
varandra och den något ovanliga situationen som sådan gjorde förstås
dopet lite speciellt och extra festligt. Nu närmar vi oss
slutleverans av den omfattande beställning som har utgjorts av hela
tretton IMOIIMAX-fartyg. Vi är mycket stolta över och nöjda med vår
flotta, som nu uppgår till tio stycken i drift. Det tekniska, liksom
det affärsmässiga konceptet har visat sig vara mycket framgångsrikt,"
kommenterar Erik Hånell, VD Stena Bulk.

Kapten ombord på Stena Imperator heter Mikhail Kutuzov och ombord på
Stena Imprimis har Alexey Vaganov motsvarande befattning. Stena
Imperator kommer att levereras nästa vecka medan leverans av Stena
Imprimis beräknas äga rum om ca två månader. Jungfrufärden för Stena
Imperator, lastad med vegetabilisk olja kommer att gå till Papa Nya
Guinea och sedan vidare till Rotterdam. Båda fartygen kommer att
opereras av Stena Bulks Produkt och Kemikalie Operation och gå i dess
globala logistiska system med ett sextiotal fartyg.

[image] [image]

Traditionsenligt lämnar fartygsägaren i samband med dopceremonin en
donation till varvet att användas i något lämpligt projekt. I det här
fallet donerades 15.000 USD till GSIs varvsarbetare medan 15.000 USD
överlämnades med hälften vardera till ett sjukhem och en förskola,
båda verksamheter relaterade till GSI.

Fakta IMOIIMAX-konceptet

IMOIIMAX är en vidareutveckling av ett redan etablerat koncept och den
tekniska, innovativa designen har tagits fram av Stena Teknik i
samarbete med varvet GSI. Fördelarna är flera med bland annat extra
stor lastflexibilitet, hög säkerhet och låg bränsleförbrukning,
10-20% lägre i servicefart jämfört med andra motsvarande fartyg.

Fartyget är 183 meter långt, 32 meter brett och med en dödvikt på
50.000 ton.

För mer information, vänligen kontakta:

Erik Hånell
VD och koncernchef
Stena Bulk AB
Mobil +46 704 855 002
erik.hanell@stenabulk.com

Med kontor i sex länder är Stena Bulk ett av världens ledande
tankrederier. Företaget har en kontrollerad flotta på runt 100
fartyg. Stena Bulk är en del av Stena Sfären som har drygt 20 000
anställda och en omsättning på 60 miljarder SEK. www.stenabulk.com

-----------------------------------------------------------
http://news.cision.com/se/stena-bulk/r/dubbeldop-i-guangzhou-med-stena-i...
http://mb.cision.com/Main/2249/2331328/712908.pdf

Författare Cision

Tala om vad ni tycker

Tala om vad ni tycker

Ni är just nu inne på en betaversion av nya aktiespararna. Lämna gärna feedback på vad ni tycker i formuläret nedan.